۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۸
 ذخایر ارزی عربستان به کمترین میزان در ۱۳ سال اخیر رسید

ذخایر ارزی عربستان به کمترین میزان در ۱۳ سال اخیر رسید

احتمال دارد که این کاهش ذخایر عربستان، نتیجه تغییر رویکرد دولت در هزینه کردن درآمدهای نفتی باشد.

به گزارش بازار، گزارشی که بانک مرکزی عربستان سعودی (ساما) در روز یکشنبه منتشر کرد نشان داد که ذخایر ارزی عربستان سعودی ماه گذشته به پایین‌ترین سطح خود در ۱۳ سال گذشته سقوط کرد. بر اساس این ارقام، خالص دارایی‌های خارجی عربستان در ماه آوریل به ۱.۵۳۸ تریلیون ریال (۴۱۰ میلیارد دلار) کاهش یافته که ۸.۸ میلیارد دلار نسبت به ماه مارس کاهش داشته است. این نشان‌دهنده پنجمین ماه متوالی کاهش و طولانی‌ترین رشته افت از اوایل سال ۲۰۱۹ است. در حال حاضر ذخایر بیش از ۴۴ درصد از زمان رسیدن به بالاترین سطح تاریخی در حدود ۷۳۷ میلیارد دلار در ماه آگوست ۲۰۱۴ کاهش یافته است و در پایین‌ترین سطح خود از زمان کاهش به ۴۱۸ میلیارد دلار در آوریل ۲۰۱۰ قرار دارد.

به گفته تحلیل‌گران، کاهش اخیر در ذخایر خالص با کاهش تزریق ارز دولت به ذخایر همزمان شده است. محمد ابوپاشا، رئیس تحقیقات اقتصاد کلان در بانک سرمایه گذاری EFG Hermes مستقر در قاهره، به این خبرگزاری گفت: کاهش ذخایر فارکس سما به موازات کاهش سپرده‌های دولت در سما رخ داد. عربستان سعودی که بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان است، به سود حاصل از فروش نفت خام متکی بوده و بخش قابل توجهی از این پول را به صندوق ذخیره خود واریز می‌کند. با این حال، سال گذشته این دولت متعهد شد که مخارج دولتی را از درآمدهای نفتی جدا کند و ترجیح داد این وجوه را تا زمانی که کمیته مالی درباره نحوه تخصیص آن تصمیم نگیرد در حساب جاری خود نگه دارد. با افزایش قیمت نفت، درآمد نفت عربستان در سال گذشته به نزدیک به رکورد ۳۲۶ میلیارد دلار رسید که به این دولت کمک کرد تا برای اولین بار طی یک دهه گذشته مازاد مالی ۲۷.۷ میلیارد دلاری داشته باشد.

این دولت کف و سقفی را هم برای ذخایر به عنوان سهمی از تولید اقتصادی در تلاش برای حفاظت از منابع مالی عمومی تعیین کرده است. به گفته محمد الجدان، وزیر دارایی، به دلیل تغییر سیاست، دولت ممکن است تصمیم بگیرد که درآمدهای نفتی خود را الان به خزانه بانک مرکزی بفرستد، آن‌ها را به صندوق ثروت دولتی منتقل کند یا در پروژه‌هایی سرمایه گذاری کند که به تنوع بخشیدن به اقتصاد بدون فروش نفت کمک می‌کند. با این حال، کارشناسان خاطرنشان کردند که ذخایر خارجی برای این کشور با حفظ ارزش ۳.۷۵ ریال در هر دلار مهم است.

کد خبر: ۲۲۳٬۶۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha