۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۲
همکاری چین و روسیه فراتر از تصور آمریکا؛ منطق صفر و یکی واشنگتن در جهان
بازار گزارش می‌دهد؛

همکاری چین و روسیه فراتر از تصور آمریکا؛ منطق صفر و یکی واشنگتن در جهان

همکاری چین و روسیه گسترده تر از آن چیزی است که غرب به رهبری ایالات متحده آمریکا می تواند تصور کند.

بازار؛ گروه بین الملل: «شی جین پینگ»، رئیس‌جمهور چین بعدازظهر ۲۴ ماه مه با «میخائیل میشوستین»، نخست‌وزیر فدراسیون روسیه که برای یک سفر رسمی به چین سفر کرده بود، در تالار بزرگ مردم پکن دیدار کرد.

میشوستین همچنین در همان روز با «لی کیانگ»، نخست وزیر چین گفتگو کرد. چین و روسیه مجموعه‌ای از توافق‌نامه‌های دوجانبه را در زمینه همکاری‌های تجاری خدمات، ورزش، ثبت اختراع و صادرات ارزن روسیه به چین امضا کردند که نشان‌دهنده نتایج قابل توجه اولین سفر میشوستین به چین از زمان تصدی پست نخست‌وزیری روسیه است. افزایش کیفیت همکاری‌های اقتصادی و تجاری چین و روسیه، همراه با مخزن پر نفت، آنها را به سوی آینده‌ای دورتر و وسیع‌تر سوق خواهد داد.

تعداد افراد و سطح تیم روسیه و تعداد کارآفرینانی که میشوستین را در این سفر همراهی می کردند در سال های اخیر نادر است. هدف اصلی این سفر اجرای پروژه های همکاری و گسترش بیشتر همکاری های اقتصادی بود.

در ماه مارس سال جاری، رئیس جمهور شی جین پینگ یک سفر دولتی موفق به روسیه انجام داد و طرح توسعه روابط چین و روسیه و همکاری در زمینه های مختلف را با رئیس جمهور ولادیمیر پوتین تشریح کرد.

این سفر میشوستین به چین، اجرای طرح اولیه را ترویج می کند و با تلاش مشترک چین و روسیه، به نقشه راه و طرح ساخت و ساز تبدیل می شود و در نهایت به یک واقعیت زیبا تبدیل می شود.

در نتیجه، احیای روابط اقتصادی چین و روسیه یک انگیزه مستمر و قوی دریافت خواهد کرد و افراد بیشتری از هر دو کشور مزایای ملموس حاصل از همکاری دوجانبه سودمند را احساس خواهند کرد.

رویه مشارکت استراتژیک جامع و هماهنگ بین چین و روسیه در دوره جدید به ما می گوید که وقتی اعتماد متقابل سیاسی بین دو کشور به سطح معینی می رسد، جهان ناگهان بازتر می شود و فرصت ها و پتانسیل هایی را برای همکاری های متقابل سودمند ارائه می دهد

رویه مشارکت استراتژیک جامع و هماهنگ بین چین و روسیه در دوره جدید به ما می گوید که وقتی اعتماد متقابل سیاسی بین دو کشور به سطح معینی می رسد، جهان ناگهان بازتر می شود و فرصت ها و پتانسیل هایی را برای همکاری های متقابل سودمند ارائه می دهد.

علاوه بر تجارت سنتی انرژی، روسیه بر تعمیق ادغام مناطق ویژه اقتصادی پیشرفته در شرق دور با احیای شمال شرق چین، تقویت همکاری در ساخت زیرساخت ها و بهبود مستمر سطح متقابل تمرکز دارد و اتصال حمل و نقل مرزی که همگی فضای بسیار خوبی برای تخیل فراهم می کنند

علاوه بر تجارت سنتی انرژی، روسیه بر تعمیق ادغام مناطق ویژه اقتصادی پیشرفته در شرق دور با احیای شمال شرق چین، تقویت همکاری در ساخت زیرساخت ها و بهبود مستمر سطح متقابل تمرکز دارد و اتصال حمل و نقل مرزی که همگی فضای بسیار خوبی برای تخیل فراهم می کنند.

برخی از مشکلات گذشته نیز حل شده و انسدادها و تنگناها به تدریج برطرف شده است. البته راه را باید گام به گام طی کرد و همکاری همه جانبه چین و روسیه به طور پیوسته در حال پیشرفت است.

این ماهیت نوع جدید روابط بین کشورهای عمده است و پکن قویاً به واشنگتن پیشنهاد می کند که آن را جدی بگیرد. رسانه های آمریکایی که ذهنشان پر از تقابل است، با مشاهده همکاری عادی چین و روسیه عصبی می شوند.

آنها یا از چین و روسیه برای پیوستن نیروها برای مقاومت در برابر غرب حمایت می کنند یا آهنگ قدیمی روسیه وابسته به چین است را برای تحریک روابط چین و روسیه تکرار می کنند. آیا ایالات متحده می تواند چین را مهار و سرکوب کند، روسیه را از همه لحاظ منزوی کند و سعی کند چین و روسیه را نیز از یکدیگر جدا کند؟

ریشه این نگرش تقسیم شده در ایالات متحده آمریکا در انگیزه های هژمونیک غیرقابل کنترل آن و ترس از به اصطلاح اتحاد چین و روسیه است که بزرگترین کابوس ژئوپلیتیک ایالات متحده به حساب می آید.

این دو عامل یک درگیری داخلی و فشار روانی ایجاد می کند که ایالات متحده نمی تواند آن را حل کند. جو متشنج در منطقه آسیا و اقیانوسیه اساساً جلوه ای بیرونی از نگرانی های ژئوپلیتیک واشنگتن است.

استراتژیست های با صندلی راحت در واشنگتن با بحث در مورد امور جهانی در مقابل نقشه جهان در دفاتر خود، تنها می توانند تهدیدها و دشمنان را درک کنند. آنها از طریق مداخله خود، یک پیش‌گویی خود تحقق‌بخش را به وجود می‌آورند و کشورهایی را که می‌توانستند شرکای بالقوه باشند به طرف مقابل ایالات متحده سوق می‌دهند و شدیدترین خطرات استراتژیک آن دوران را ایجاد می‌کنند.

باید تاکید کرد که همکاری بین چین و روسیه نه علیه اشخاص ثالث است و نه تحت تأثیر دخالت یا اجبار شخص ثالث. این اصل نه تنها با روسیه بلکه با همه کشورها از جمله کشورهای اروپا، خاورمیانه و مناطق همسایه تعاملات چین را هدایت می کند.

این اصل در تضاد کامل با رویه‌های هژمونیسم است: یک اصل بر «عدم هدف‌گیری» و «عدم مداخله و عدم اجبار» تأکید می‌کند، در حالی که دیگری دقیقاً درگیر «هدف‌گیری»، «مداخله» و «اجبار» در سراسر جهان است. اولی معجزات خیره کننده صلح و توسعه ایجاد کرده است، در حالی که دومی زخم ها و درگیری های بی شماری از خود به جای گذاشته است.

از طریق اقدامات عملی، چین و روسیه به غنی‌سازی محتوای مشارکت استراتژیک جامع خود در عصر جدید ادامه می‌دهند و نمای واضح‌تری از نوع جدیدی از روابط بین‌المللی را ترسیم می‌کنند که نه تنها انگیزه بیشتری برای توسعه به جهان می‌دهد، بلکه در خدمت توسعه به عنوان یک معیار و مدل ارزشمند نیز است. انعطاف همکاری چین و روسیه در برابر مداخله به طور قابل توجهی تقویت شده و اگر به ارتفاع بیشتری صعود کنید، از منظره بزرگتری لذت خواهید برد.

کد خبر: ۲۲۳٬۳۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha