۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۰
برق از سر صنعت خراسان رضوی پرید| استاندار دست به دامان دولت شد
بازار گزارش می‌دهد؛

برق از سر صنعت خراسان رضوی پرید| استاندار دست به دامان دولت شد

مشهد- درحالی‌که امسال به نام حمایت از تولید نام‌گذاری شده و ضرورت دارد تا تمامی زیرساخت‌ها برای افزایش از صنایع به‌کارگیری شود اما متأسفانه زنگ خاموشی در نخستین ماه‌های سال به صدا درآمده است.

بازار؛ گروه استان ها؛ همان‌طور که بسیاری از مدیران صنایع پیش‌ ازاین برای کمبود و نبود انرژی در سال جدید ابراز نگرانی داشتند حالا با اعلام خاموشی اجباری در طول هفته و به مدت یک روز دغدغه‌ها برای افزایش این خاموشی‌ها و کاهش تولید بیش از گذشته نمایان شده است.

فعالان اقتصادی معتقدند کم‌توجهی به توسعه سبد انرژی در دهه‌های گذشته، سبب شده است در سال‌های اخیر فشار زیادی بر صنعت وارد شود، به‌طوری‌که در تابستان‌ها کمبود برق و در زمستان‌ها کمبود گاز به تعطیلی واحدهای تولیدی منجر می‌شود.این در حالی است که بنا بر تصمیمات اتخاذشده در راستای مدیریت مصرف برق صنایع استان خراسان رضوی یک روز از ساعت ۱۱ تا ۲۳ باید مصرف خود را به زیر ۱۰ درصد برسانند به این معنا که به‌جز برق اتاق نگهبان و چند رایانه مجاز به استفاده بیشتر از انرژی نخواهد بود.

خاموشی صنایع

سخنگوی صنعت برق خراسان رضوی با اعلام برنامه‌های مدیریت مصرف برق در بخش‌های مختلف استان اعلام کرد: صنایع استان تنها یک روز از ساعت ۱۱ تا ۲۳ باید مصرف خود را به زیر ۱۰ درصد برسانند.

برق از سر صنعت خراسان رضوی پرید| استاندار دست به دامان دولت شد

حسن حشمتی افزود: هر یک از مشترکان صنعتی مستقر در داخل یا خارج از شهرک‌های صنعتی استان یک روز در هفته به‌جز جمعه باید مصرف برق خود را از ساعت ۱۱ تا ۲۳ کاهش دهند و فرقی نمی‌کند که این اعمال مدیریت در چه روزی از هفته باشد، از سوی دیگر روز جمعه کاملاً آزاد هستند و می‌توانند بدون اعمال مدیریت مصرف، فعالیت کنند.

هر یک از مشترکان صنعتی مستقر در داخل یا خارج از شهرک‌های صنعتی استان یک روز در هفته به‌جز جمعه باید مصرف برق خود را از ساعت ۱۱ تا ۲۳ کاهش دهند

او در پاسخ به این سؤال که منظور از کاهش چیست؟ توضیح داد: یعنی تا سقف ۱۰ درصد اجازه مصرف دارند و آن‌هم برای روشنایی و نگهبانی و کارهای این‌چنینی واحدهاست.

حشمتی اضافه کرد: طی تفاهم‌های به‌عمل‌آمده با واحدهای صنعتی برنامه زمان‌بندی برای مدیریت مصرف در اختیار آن‌ها گذاشته‌شده و درصورتی‌که مشترکان صنعتی، برنامه مدیریت مصرف ابلاغی در خراسان رضوی را رعایت نکنند، با اخطار قبلی مشمول قطع برق می‌شوند و همچنین تعرفه قبض پرداختی آن‌ها به دو برابر افزایش می‌یابد.

کاهش تولید

عضو هیئت‌مدیره نوردکاران ایران نیز بابیان اینکه صنعت فولاد در تابستان برق ندارد و در زمستان گاز در گفت‌وگو با بازار اظهار کرد: بااین‌حال چگونه می‌توان انتظار افزایش تواید و به دنبال آن صادرات کالا و ارزآوری برای کشور داشت؟

احمد نیک رضوی با اشاره به این موضوع که با خاموشی‌های تابستان و قطع گاز روزانه به میزان ۹۰۰ هزار تن کاهش تولید فولاد روبرو می‌شویم بیان کرد: با این وضعیت و کمبود انرژی این کاهش تولید را چگونه می‌توان جبران کرد و آیا این موضوع به ضرر کشور نیست؟

رئیس شرکت فولاد صدرا ادامه داد: درحالی‌که ما رتبه ۹ تولید فولاد در جهان را داشتیم و انتظارمی رفت با جنگ اوکراین به رتبه ۷ در دنیا برسیم اما سیاست‌های نادرست و که بخشی از آن کمبود انرژی است به ما اجازه تولید بیشتر را نمی‌دهد.

برق از سر صنعت خراسان رضوی پرید| استاندار دست به دامان دولت شد

وی بیان کرد: درحالی‌که ما ظرفیت تولید ۳۴ میلیون تن تولید نبشی و میلگرد و مقاطع طویل را در اختیار داشتیم اما به دلیل مشکلاتی که پیش روی تولیدکنندگان قراردادیم در حال حاضر این ظرفیت تولدی در کشور به ۱۸ میلیون تن رسیده است که بخش اعظمی از کاهش تولید به دلیل کمبود انرژی و عدم برنامه‌ریزی لازم برای تأمین آن است.

درحالی‌که ما ظرفیت تولید ۳۴ میلیون تن تولید نبشی و میلگرد و مقاطع طویل را در اختیار داشتیم اما به دلیل مشکلاتی که پیش روی تولیدکنندگان قراردادیم در حال حاضر این ظرفیت تولیدی در کشور به ۱۸ میلیون تن رسیده است که بخش اعظمی از کاهش تولید به دلیل کمبود انرژی است

وی بابیان اینک دولت در تابستان افزون بر ۴۵ روز خاموشی و تعطیلی اجباری را به کارخانه‌ها تحمیل می‌کند افزود: همین مدت نیز در زمستان به دلیل کمبود گاز دچار خاموشی و تعطیلی هستیم و لذا دو برابر ضرر می‌دهیم.

خسارت‌های میلیاردی به صنایع خراسان

دبیر انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی نیز در خصوص خسارت‌های ناشی از قطع برق اذعان می‌کند: قطع برق هزینه‌های سنگینی به صنایع تحمیل می‌کند.

امیرمهدی مرادی بابیان اینکه هرروز تولید نکردن به دلیل قطع برق به‌طور میانگین ۹۰۰ میلیون تومان به واحدها خسارت وارد می‌کند بیان می‌کند: البته در شرایط قطع برق برای صنایع وضعیت درباره شرکت‌های سیمانی و فولادی متفاوت است، زیرا این واحدها باید در یک واحد زمانی تعطیل شوند و نمی‌توانند تولید داشته باشند، بنابراین خسارت آن‌ها سنگین‌تر از واحدهای دیگر است.

وی بابیان اینکه محدودیت برق برای صنایع بیشترین آسیب را ‌به واحدهای بزرگ و پرمصرف وارد می‌کند ادامه می‌دهد: واحدهای سیمانی در دوسوم سال فعالیت دارند و در ۴ ماه از سال فعالیت ندارند و این موضوع تولید اقتصادی و رقابت با رقبا را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

وی درباره ابلاغ برنامه‌های مدیریت بار به صنایع خراسان رضوی اظهار می‌کند: در زمستان سال گذشته که ۱۰ روز شاهد قطع برق و گاز بودیم، بر همین اساس میزان خسارت به ۳۳ شرکت را بررسی کردی لذا طبق محاسبه ما شرکت‌های سیمانی، کوچک، متوسط و بزرگ به‌طور میانگین هرکدام ۲/۹میلیارد تومان خسارت‌دیده بودند.

برق از سر صنعت خراسان رضوی پرید| استاندار دست به دامان دولت شد

دبیر انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی خسارت وارده را شامل خسارت به ماشین‌آلات، مواد اولیه، سود ازدست‌رفته، هزینه بانک‌ها و تعهداتی صنایع اعلام کرده و می‌گوید: برآورد خسارت بر اساس تمام این موارد انجام‌شده است.

وی بابیان این‌که خسارت‌های ناشی از قطع برق متفاوت است یادآور می‌شود: در سال ۱۴۰۰ نیز به دلیل نا ترازی در تولید برق و قطعی‌های مکرر همین شرایط را تجربه کردیم، اما در اواخر دوره اوج مصرف با هماهنگی شرکت توزیع برق مشهد در شهر و استان به برنامه‌ای منسجم رسیدیم که هفته‌ای یک روز واحدها تعطیل شوند.

هرروز تولید نکردن به دلیل قطع برق به‌طور میانگین ۹۰۰ میلیون تومان به صنایع خسارت وارد می‌کند که این خسارت‌ها برای شرکت‌های سیمانی و فولادی سنگین تر است

وی با اشاره به اینکه سال ۱۴۰۱ نیز برنامه مدیریت مصرف بار در صنایع دوباره اجرا و موجب کاهش خسارت در واحدها شد اذعان می‌کند: خوبی این برنامه این است که شرکت برق اجازه می‌دهد واحدها روز جمعه با تمام ظرفیت کار کنند لذا تنها هزینه مضاعف مربوط به حقوق و دستمزد و درواقع اضافه‌کار به دلیل کار کردن در روز تعطیل است.

مرادی درباره مطالبات خسارت‌های ناشی از قطع برق در سال گذشته نیز توضیح می‌دهد: ما مطالبات ناشی از قطعی داشتیم، اما هیچ نهادی پاسخگو نیست و بااینکه نحوه جبران خسارت در این شرایط باید مشخص باشد اما مشخص نیست!

وی اذعان می‌کند: در قطعی‌های زمستان حدود ۲۰۰ واحد درخواست کردند نحوه جبران خسارت به آن‌ها اعلام شود یا اگر امکان پرداخت خسارت وجود ندارد، اعتبار مالیاتی به واحدها ارائه شود اما هیچ اتفاقی رخ نداد.

چالش جدی در حوزه انرژی

تأمین انرژی و ضعف زیرساخت‌ها در خراسان رضوی این روزها صدای استاندار را هم درآورده تا آنجا که در مراسم بهره‌برداری از فرودگاه گناباد که با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار شد وی از دولت خواست تا چاره‌ای برای مشکلات این استان اندیشیده شود.

یعقوب علی نظری بابیان اینکه طرح‌های انتقال آب به‌کندی پیش می‌رود و برای اجرای طرح‌های انتقال چندین ماه است معطل گرفتن مجوز هستیم اذعان کرد: در بخش سوخت مایع و گاز نیز دچار مشکل هستیم و خطوط انتقال در این دو بخش مدت زیادی است که ناقص است و خط ۱۱ انتقال گاز باید به‌سرعت تکمیل شود.

برق از سر صنعت خراسان رضوی پرید| استاندار دست به دامان دولت شد

وی اضافه کرد: در بخش انرژی اگر مردم قانع نبودند و مسئولان مدیریت نمی‌کردند در زمستان پارسال دچار چالش جدی ازنظر تأمین گاز بودیم، همچنین انتقال گازوئیل به نیروگاه‌ها با تانکر انجام می‌شود و اجرای خط انتقال سال‌هاست که روی زمین‌مانده است.

استاندار خراسان رضوی گفت: سال گذشته واحدهای تولیدی به دلیل قطعی برق در تابستان و قطعی گاز در زمستان دچار تعطیلی شدند، شعار امسال«رشد تولید» است و باید با اقدام جهادی به سمت رفع این مشکلات و ممانعت از تکرار آن حرکت کرد.

خسارت‌هایی که جبران نمی‌شود

عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران بابیان اینکه قطع برق در بخش صنعت به معنای توقف خط تولید و ایجاد مشکلات بعدی در بازارها است و نمی‌توان با توجیه شرایط، از بحرانی که در این بخش ایجادشده، چشم‌پوشی کرد اظهار می‌کند: درروند تعطیلی تولید به خاطر قطع برق، واحدهای تولیدکننده صادرات محور با از دست دادن بازارهای هدف خود، خسارت مضاعفی را متحمل می‌‎شوند.

حسین محمودی بابیان اینکه تعطیلی دو روز در هفته صنایع، خسارت‌های سهمگینی به بخش تولید وارد می‌کند می‌افزاید: مسئولان همواره از موضوع حمایت از تولید دم می‌زنند؛ اما در این شرایط چطور می‌توان از تولید حمایت کرد؟

وی معتقد است واحدهایی که تولید زنجیره‌ای دارند، در صورت قطع برق دچار مشکلات بیشتری می‌شوند؛ چراکه برای بازگشت به حالت ثابت و ازسرگیری تولید، چه‌بسا ۱۲ ساعت تا یک روز زمان نیاز باشد در این وضعیت، هم ماشین‌آلات این واحدها و هم مواد اولیه صدمه می‌بیند و درنهایت به زنجیره تولید آسیب وارد می‌شود.

واحدهایی که تولید زنجیره‌ای دارند، در صورت قطع برق دچار مشکلات بیشتری می‌شوند؛ چراکه برای بازگشت به حالت ثابت و ازسرگیری تولید، چه‌بسا ۱۲ ساعت تا یک روز زمان نیاز باشد در این وضعیت، هم ماشین‌آلات این واحدها و هم مواد اولیه صدمه می‌بیند و درنهایت به زنجیره تولید آسیب وارد می‌شود

وی بیان می‌کند: ماده ۲۵ قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار صراحت دارد که در زمان کمبود برق و گاز، واحدهای تولیدی، صنعتی و کشاورزی نباید در اولویت قطع این خدمات قرار داشته باشند. نص این قانون تأکید می‌کند که چنانچه دولت به دلیل کمبودهای مقطعی، دستور قطع موقت جریان انرژی واحدهای تولیدی را به شرکت‌های عرضه‌کننده برق یا گاز اعلام کند، موظف خواهد بود نحوه جبران خسارت‌های وارده به این شرکت‌ها ناشی از این تصمیم را نیز تعیین و اعلام کند؛ اما در این زمینه متأسفانه تاکنون شاهد اجرای قانون نبوده‌ایم!

کد خبر: ۲۲۲٬۹۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha