۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۴
وضعیت بازار فولاد داخلی و صادراتی ایران

وضعیت بازار فولاد داخلی و صادراتی ایران

روند افزایش جزئی قیمت هر کیلو آهن که در هفته جاری رقم خورد با در پایان هفته تا حدودی فروکش کرد به طوری که بازار آهن و فولاد روز گذشته در اغلب مبادی فروش نوسانات چندانی نداشت.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، روند افزایش جزئی قیمت هر کیلو آهن که در هفته جاری رقم خورد با در پایان هفته تا حدودی فروکش کرد به طوری که بازار آهن و فولاد روز گذشته در اغلب مبادی فروش نوسانات چندانی نداشت و فضای کلی بازار آرام گزارش شد، همچنین بسیاری از شرکت‌ها قیمت آهن آلات را ثابت اعلام کردند ولی نوسان افزایشی و کاهشی جزئی هم مشهود بود.

قیمت دلار هم که با کمی افزایش تا کانال ۵۲ هزار تومان رسیده بود مجددا روز گذشته با کمی کاهش قیمت همراه بود و تا کانال ۵۱ هزار تومان عقب‌نشینی کرد به طوری که در پایان روز هر دلار در بازار آزاد ۵۱ هزار و ۶۰۰ تومان مبادله شد.

بررسی نوسانات بازار آهن
روز گذشته قیمت میلگرد در غالب مبادی فروش روند ثابتی داشت اما تعدادی از کارخانه‌ها بین ۱۰۰ تا ۴۰۰ تومان افزایش قیمت داشتند و تعدادی نیز کاهش ۱۰۰ تا ۵۰۰ تومانی را در نرخ محصولات خود اعمال کردند.

قیمت پروفیل در و پنجره و سایر پروفیل‌ها نیز در کلیه مبادی فروش تقریبا ثابت اعلام شد؛ همچنین قیمت لوله درزدار و بدون درز مانند قیمت لوله مانیسمان، لوله داربستی، مبلی و سایر لوله‌ها هم در کلیه مبادی فروش ثابت اعلام شد.

قیمت هاش، تیرآهن و لانه زنبوری نیز در شماری از شرکت‌ها ثابت اعلام شدند، اما قیمت هر شاخه تیرآهن ذوبی، ظفربناب و فولاد یزد در برخی سایزها حدود ۲۰ تا ۱۵۰ هزار تومان افزایشی بود.

همچنین قیمت نبشی، ناودانی ایرانی و اروپایی و قیمت سپری تقریبا در کلیه شرکت‌ها ثابت اعلام شد و تنها قیمت نبشی اشتهارد ۱۰۰ تومان افزایش داشت.

قیمت ورق رنگی شیروانی، ورق روغنی و گالوانیزه در کلیه شرکت‌ها ثابت اعلام شد؛ قیمت ورق سیاه هم در غالب شرکت‌ها ثابت بود و تنها ورق سیاه فولاد مبارکه در برخی ضخامت‌ها بین ۱۰۰ تا ۴۰۰ تومان کاهشی بود.

بازار آهن داخلی روز گذشته در رکود سنگینی به سر می‌برد و بازار به شدت نخر بود. در بررسی علت این مسئله و همچنین کاهش نرخ دلار می‌توان به انتشار اخبار سیاسی مثبت مانند سفر پادشاه عمان به ایران در روز یکشنبه و خبر احتمال توافق مصر و ایران اشاره کرد؛ اما به طور کلی باید دید با توجه به پارامترهایی که در بازار آهن فعلی کشور موجود است در دو هفته آتی سمت و سوی نوسانات قیمت آهن چگونه است و بازار چه مسیری را در پیش خواهد گرفت.

گزارش‌ها از بازار محصولات صادراتی فولاد ایران ایران نیز حاکی است که در دو هفته گذشته شاخص نرخ فولاد صادراتی ایران در هر هفته حدود ۳/۲ و ۲/۹ درصد افزایش یافته است.

طبق گزارش‌ها با در نظر گرفتن نرخ محصولات فولادی منطقه cis و شرق آسیا، نرخ محصولات فولادی فوب ایران در وضعیت مناسبی قرار دارد که علت آن را می‌توان در بهبود قیمت‌های منطقه‌ای و کشورهای همسایه جست‌وجو کرد. گفتنی است اگر امکان صادرات فولاد از مسیر ترکیه و نیز صادرات به عراق تسهیل شود، اوضاع بازار صادرات فولاد ایران مطلوب شده و قیمت‌ها نیز افزایشی می‌شود. محصولات فولادی بیلت و اسلب فوب ایران که در پایین‌ترین قیمت خود قرار داشت و در هرتن حدود ۴۸۰ دلار اعلام می‌شد که با کمی افزایش به ۴۹۴ دلار رسید.

شایان ذکر است بر مبنای برخی اخبار اگر تولیدکنندگان فولاد داخلی فروش محصول خود را در بورس کالا به فروش برسانند حدود ۲۰% نسبت به صادرات درآمد بیشتری عایدشان خواهد شد اما این موضوع می‌تواند بر صادرات فولاد کشو اثران منفی و نامطلوبی بگذارد که این امر دلایل متعددی دارد که در ادامه به تعدادی از آنها اشاره می‌شود:

۱- اختلاف بالای دلار آزاد و سامانه مبادله ارزی: بازار خارج از بورس همچنان از نرخ دلار آزاد به جای بورس کالا تبعیت می‌کند که این امر محرک رقابت در معاملات بورس کالای ایران است.

۲- تقاضای بالا در بورس کالا: واحدهای پایین دست زنجیره فولاد به دنبال ذخیره‌سازی شمش فولاد به امید فروش در اوج تابستان و همزمان با محدودیت برق فولادسازان هستند.

۳- رقابت حوزه آهن اسفنجی: بازار داخلی دارای محدودیت عرضه قراضه بوده و فولادسازان بزرگ را به سمت مصرف اسفنجی هدایت کرده است، همزمان انتظار بهره‌برداری از ۶ میلیون تن فولادسازی جدید در سال جاری، انتظار عرضه اسفنجی را کاهش داده و قیمتها را بالاتر از سال قبل نگه می‌دارد. از همین رو با نرخ اسفنجی فعلی، انتظار کاهش قیمت فولاد دور از دسترس بوده و نسبت فعلا در محدوده ۶۰% درصد است.

۴- صادرات بر روی کارتهای غیراصل: عموما با نرخ اسکناس ۵۰ هزار تومانی بدون برگشت به نیما و ضعف نظارت.

کد خبر: ۲۲۲٬۸۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha