۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۰
ارز همچنان در سراشیبی قیمت/ اثر سال نو میلادی بر بازار ارز تخلیه شد
بازار، از علل فراز و نشیب قیمت ارز در چند ماه اخیر گزارش می دهد

ارز همچنان در سراشیبی قیمت/ اثر سال نو میلادی بر بازار ارز تخلیه شد

نرخ دلار طی چند روز اخیر در حالی مسیر نزولی را می پیماید که به عقیده فعالان این بازار با پایان یافتن اثر تعطیلات سال نو میلادی و تنش در خاور میانه و مدیریت بازار از سوی بانک مرکزی، ورود آن به کانال ۱۲ هزار تومان دور از ذهن نیست.

بازار- اسدالله خسروی: قیمت ارز در سال جاری پس از ماهها ثبات، بالاخره اواخر آبان ماه به بهانه هایی همچون بودجه ،افزایش نرخ بنزین، افزایش تقاضای ناشی از آغاز سال نو میلادی،  روندی صعودی به خود گرفت تا پس از مدت ها کانال ۱۱ هزار تومان را ترک کند.

با ورود دلار به کانال ۱۲ هزار تومان در آبان، قیمت این کالا درست پس از یک ماه بعد دوباره افزایش یافت و این بار کانال ۱۳ هزار تومان را رد و به مرز ۱۴ هزار تومان نزدیک شد. در این شرایط که قیمت ارز پله های صعود را می نوردید، رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد، نرخ ارز در بازار آزاد غیر واقعی است و بی شک قیمت دلار به زودی روندی نزولی به خود خواهد گرفت.

سخنان رئیس کل بانک مرکزی در حالی مطرح شد، که پس از مدتی تقاضا برای تهیه ارز مسافران تعطیلات سال نو میلادی، دوباره قیمت این کالا را تحت تاثیر قرار داد تا جایی که نرخ دلار در ابتدای سال میلادی در بازار آزاد تا ۱۲ هزار و ۸۵۰ تومان نیز پیش رفت.

در چنین شرایطی که بازار آزاد ارز با افزایش قیمت مواجه بود، خبر شهادت سردار سلیمانی در ۱۳ دی ماه دوباره این بازار را تحت تاثیر قرار داد و قیمت ارز به یکباره ۴۵۰ تومان افزایش و به رقم ۱۳هزار ۳۰۰ تومان رسید.

دلار که در اواسط ماه جاری روندی افزایشی به خود گرفته بود این بار و پس از حمله ایران به پایگاه امریکا در عراق دچار تغییر قیمت شد. خیلی ها انتظار داشتند که قیمت این کالا برای چندمین بار بشدت در بازار آزاد افزایش یابد اما برخلاف انتظار دلالان، بازار ارز واکنش چندانی به این اتقاق پر افتخار نشان نداد و حتی روند نزولی به خود گرفت تا جایی که قیمت دلار پس از این افتخار بزرگ به ۱۳ هزار ۲۰۰ تومان رسید. اکنون در بازار قیمت دلار همچنان کاهشی است. نرخ این ارز در صرافی های بانکی به ١٣١٠٠ تومان رسیده است که البته قیمت آن در بازار آزاد بین ۱۳ هزار ۴۰۰ تا ۱۳ هزار ۵۰۰ تومان داد و ستد می شود.

احتمال تداوم کاهش نرخ ارز

کارشناسان معتقدند بازار ارز با توجه به مدیریت بانک مرکزی در این بازار، همچنین ظرفیت بازار عرضه و تقاضا برای این کالا جهش قیمتی نخواهد داشت.

به عقیده فعالان بازار و کارشناسان اقتصادی، با پایان یافتن تنش های سیاسی، ترس ترامپ از جنگ به همراه پایان یافتن تعطیلات سال نو میلادی، امکان کاهش قیمت ارز بیش از این نیز در بازار دور از انتظار نیست.

ثبات قیمت‌ها در بازار رسمی ارز

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران امروز (یکشنبه) قیمت ۴۷ ارز را اعلام کرد که بر اساس آن بهای همه ارزها با توجه به تعطیل رسمی بازارهای جهانی، ثابت است.

نرخ دلار آمریکا همچنان بدون تغییر، ۴۲ هزار ریال، بهای هر یورو ۴۶ هزار و ۶۸۷ ریال و پوند انگلیس ۵۴ هزار و ۸۶۸ ریال است.

بانک مرکزی اعلام کرد: هر فرانک سوییس ۴۳ هزار و ۱۸۱ ریال، کرون سوئد چهار هزار و ۴۲۲ ریال، کرون نروژ چهار هزار و ۷۲۷ ریال، کرون دانمارک ۶ هزار و ۲۵۰ ریال، روپیه هند ۵۹۲ ریال، درهم امارات متحده عربی ۱۱ هزار و ۴۳۷ ریال، دینار کویت ۱۳۸ هزار و ۱۳۶ ریال، یکصد روپیه پاکستان ۲۷ هزار و ۱۱۱ ریال، یکصد ین ژاپن ۳۸ هزار و ۷۱۳ ریال، دلار هنگ کنگ پنج هزار و ۴۰۵ ریال، ریال عمان ۱۰۹ هزار و ۲۳۵ ریال و دلار کانادا ۳۲ هزار ۱۷۹ ریال ارزش‌گذاری شد.

دلار نیوزلند ۲۷ هزار و ۸۶۵ ریال، راند آفریقای جنوبی دو هزار و ۹۲۴ ریال، لیر ترکیه ۷ هزار و ۱۴۸ ریال، روبل روسیه ۶۸۹ ریال، ریال قطر ۱۱ هزار و ۵۳۹ ریال، یکصد دینار عراق سه هزار و ۵۲۹ ریال، لیر سوریه۸۲ ریال، دلار استرالیا ۲۸ هزار و ۹۸۶ ریال، ریال سعودی ۱۱ هزار و ۲۰۱ ریال، دینار بحرین ۱۱۱ هزار و ۷۰۳ ریال، دلار سنگاپور ۳۱ هزار و ۱۴۱ ریال، یکصد تاکای بنگلادش ۴۹ هزار و ۴۹۷ ریال، ۱۰ روپیه سریلانکا دو هزار و ۳۱۷ ریال، کیات میانمار ۲۹ ریال و یکصد روپیه نپال ۳۶ هزار و ۸۱۸ ریال نرخ گذاری شد.

کد خبر: ۲٬۲۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha