۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۵
 فروشندگان سهام عدالت، ضرر ۱۰ برابری می کنند
کارشناسان در گفتگو با بازار:

فروشندگان سهام عدالت، ضرر ۱۰ برابری می کنند

غلامی، معاون سابق سازمان خصوصی سازی به دارندگان سهام عدالت هشدار داد؛ سهام خود را نفروشند، چرا که ارزش این نوع سهام بسیار بالاست و با فروش آن علاوه بر از دست رفتن سرمایه سبد دارایی این نوع سهام در بورس، سودهای سرشاری نصیب سرمایه گذاران می شود.

اسدالله خسروی؛ بازار: مجوز فروش ۳۰ درصدی سهام عدالت دهم خرداد ماه جاری در حالی صادر شد که خیلی از دارندگان این نوع سهام با هجوم به شعب بانکها خواستار فروش آن شدند. فروش سهامی که نه معلوم است سهام کدام شرکت از سبد دارایی مشمولان بوده که قراراست چوب حراج به آن زده شود و نه اینکه کسی از ارزش و مبلغ واقعی آن با خبر است.

از آنجایی که بخش عمده ای از دارندگان سهام عدالت را دهک های پایین درآمدی جامعه تشکیل می دهند، بنابراین فروشندگان اصلی سهام عدالت این گروه بوده که آنها بدون توجه به تبعات چنین تصمیم گیری، متاسفانه دارایی خود را مفت حراج می کنند. معاون سابق خصوصی سازی در این باره می گوید؛ دهک های پایین درآمدی جامعه باید نسبت عدم فروش این نوع سهام از همه  حساس تر باشند چرا که چنین سرمایه ای ریزی در آینده می تواند سود مناسب و متداومی را نصیب سهامداران آن کند.

زیان فروشندگان و سود آوری بانکها با آزادسازی سهام عدالت
دکتر اسماعیل غلامی در گفتگو با «بازار» شیوه فروش سهام عدالت و رقم قیمت گذاری (سهام ۳۰ درصدی) آن را بسیار ضعیف و غیر کارشناسانه دانست و گفت: زمانی که خود بانکها عهده دار فروش سهام عدالت در بازار سرمایه می شوند، باید به خوبی پیش بینی کرد که منافع چنین اقدامی به سود بانکها تمام می شود، زیرا با ورود سهام گسترده (بخشی از سهام عدالت مشمولان حدود ۵۰ میلیون نفری) به بورس، ارزش آن در بازار کم و در این موقعیت خود شرکت های زیرمجموعه بانکها با توجه به برخورداری از منابع مالی مناسب، خریدار سهامی می شوند که ارزش واقعی آن بیش از ۱۰ برابر در آینده نزدیک خواهد بود.

وی به برخی اخبار منتشره در خصوص خرید ۴۵۰ هزارتومانی (۳۰ درصد از سهام عدالت) توسط بانکها اشاره کرد و افزود: «این رقم هیچ دردی را برای سهامداران عدالت دوا نمی کند حتی افرادی که در سخت ترین شرایط اقتصادی قرار دارند. فروش سهام عدالت موجب می شود تا سرمایه سهامداران این نوع سهام با وجودی که اندک است از دست برود چرا که ارزش واقعی سهام عدالت خیلی بالاتر از آن چیزی است که تا کنون اعلام شده است».

حفظ سهام به هر شکل ممکن بهتر از فروش آن
غلامی با بیان اینکه به عنوان کسی که از آینده سهام عدالت کاملا آگاهم، چرا که سهام شرکتهایی که در سبد دارایی این نوع سهامداران مشخص و گنجانده شده است سری شرکت های قوی، سود آور و صادرات محوری هستند، گفت: با توجه به موضوع رشد نقدینگی در کشور بعید به نظر می رسد بانکها سود آنچنانی به حساب سهامداران عدالتی که سهامشان را فروخته اند،   واریز کنند. در چنین شرایطی حفظ سهام به هر شکل ممکن بهتر از فروش آن بوده زیرا فروش سهام عدالت در چنین موقعیتی ارزان فروشی است.

وی خاطرنشان کرد: برخی از دارندگان سهام عدالت، انتظار داشتند با فروش ۳۰ درصدی سهام خود حداقل ۲ یا ۴ میلیون تومان بدستشان برسد اما گویا این چنین نیست. با این وجود نگهداری از سهام بهتر از هر شکل ممکن است زیرا ارزش آن بالا می رود.

غلامی اظهار داشت: آن دسته از افرادی که روش غیر مستقیم را برای فروش سهام عدالت انتخاب کرده و یا به سهامشان دست نزده اند، بهتر است کد بورسی بگیرند و به هیچ وجه سهامشان را نفروشند.

ارزش خیلی خوب پرتفوی سهام عدالت 
محمد حسن نژاد عضو سابق کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در گفتگو با «بازار» گفت: سهام عدالت سهامی است که به افراد کم درآمد و قشر متوسط به پایین جامعه تخصص یافته است. این سهام چون از ارزش پرتفوی (ترکیب دارایی) مناسب و مطلوبی برخوردار است،  بنابراین فروش آن با توجه به ارزشی که شرکت های آن در بورس دارند به صلاح نیست. مگر اینکه فردی ناچار به فروش آن باشد.

وی افزود: با توجه به ارزشمند بودن سهام عدالت، با آزاد سازی و فروش آن خیلیها تلاش می کنند این سهام را با قیمت غیر واقعی و اندک خریداری کنند چرا که به خوبی می دانند ارزش سهام عدالت خیلی بالاست و به مرور زمان ارزشمند تر هم می شود.

حسن نژاد به دارندگان سهام عدالت توصیه کرد؛ سهام عدالت خود را نفروشند بلکه از این سرمایه به عنوان یک دارایی و یا سرمایه گذاری استفاده از سود مستمر آن برای همیشه بهره مند شوند.

بنا به این گزارش، با آزاد سازی سهام عدالت  یک چهارم سهامداران عدالت روش مدیریت مستقیم سهام عدالت را با هدف فروش سریع آن انتخاب کرده‌اند و اکثر این افراد می‌خواهند سهام عدالت خود را به خاطر نیاز مالی از طریق بانک‌ها بفروشند، این هجوم برای فروش، باعث کاهش ارزش سهام می‌شود که در این شرایط خود بانک ها به صورت غیر مستقیم خریدار این نوع سهام می شوند. تاکید همه کارشناسان به دارندگان سهام عدالت این است که در فروش سهام تعجیل نکنند بلکه از این امتیاز برای سرمایه گذاری سودآور استفاده کنند.

کد خبر: ۲۲٬۲۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha