۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۹
ضرورت تدوین نقشه راه هوش مصنوعی در کشور
وزیر کشور تاکید کرد

ضرورت تدوین نقشه راه هوش مصنوعی در کشور

وحیدی، وزیر کشور گفت: در حال حاضر نبود نقشه راه در حوزه هوش مصنوعی کمبود محسوب می‌شود و برای هم افزایی بیشتر که هر بخش بداند چه باید بکند، تقسیم کار ملی لازم است.

به گزارش بازار، احمد وحیدی وزیر کشور در کنفرانس بین المللی هوش مصنوعی و خودرو هوشمند که صبح امروز در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد، گفت: باید تلاش‌ها در حوزه هوش مصنوعی بیشتر شود و در صورتیکه به موقع عمل کنیم نتیجه مطلوبی حاصل می‌شود، تهیه و تدوین نقشه راه در این حوزه توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی یا وزارت علوم ضرورت دارد.

وی افزود: توسعه هوشمندسازی در کشور شاید زمانی به کندی پیش می‌رفت، اما حالا تبدیل به مسئله اصلی کشور شده است؛ باید فعالیت‌های هوش مصنوعی هدف محور و محصول محور باشند.

وزیر کشور تاکید کرد:هوش مصنوعی شاید فناوری شالوده شکن و بنیان برافکند قلمداد شود، اما می‌تواند تغییرات اساسی ایجاد کند، در این حوزه نقشه راه را باید روشن کنیم تا از دیگران عقب نمانیم؛ برخی از لحاظ موضوع فلسفی درباره این علم می‌گویند که شاید هوش مصنوعی جایگزین انسان شود، اما روشن است که نمی‌شود، اما می‌توان تلفیق دانشی ایجاد و آن را گسترش داد.

‌وحیدی تصریح کرد: از حیث این موضوع که هوش مصنوعی چقدر جای انسان‌ها را پر خواهد کرد، مفهوم عمیقی است و با یافته‌های ما چقدر هم خوانی دارد، موضوع خاص خود را دارد، اما نباید از این موضوع غافل باشیم که مباحث فلسفی در هوش مصنوعی بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه برنامه ریزی دقیق‌تری در حوزه دانشی و فناوری حوزه هوش مصنوعی لازم است، تاکید کرد: اقدامات ما در حوزه هوشمندسازی به ساماندهی بهتری احتیاج دارد بنابراین درباره این مقوله دانشگاه‌ها مکمل هستند و در حوزه‌های دیگر پارک‌ها و مراکز فناوری باید نقش ایفا کنند.

وزیر کشور بیان کرد: در حوزه هوش مصنوعی اگر به موقع مانند نانو که جز پنج کشور اول دنیا هستیم، اقدام کنیم منجر به رشد چشمگیری خواهد شد؛ البته ما در این حوزه‌ها علم و دانش داریم، اما تولیدات محصولات ما نسبت به دانش عقب‌تر است.

وحیدی با اشاره به اهداف اقتصادی و کاربردی هوش مصنوعی گفت: باید اهدافی مشخص برای توسعه دانش و علم هوش مصنوعی تعریف شود، یکی از کشورهایی که از ما هم درو نیست، حدود ۲۹ میلیارد دلار درآمد از هوش مصنوعی تعریف کرده است اگر هدف اقتصادی برای توسعه هوشمندسازی بگذاریم، کششی برای توسعه حوزه فناورانه خواهد بود و باید اهداف کاربردی آن را هم مطرح کنیم.

وزیر کشور افزود: فهرستی از محصولات مرتبط با هوش مصنوعی در وزارت کشور تعریف شده است، از نقش این علم در برگزاری انتخابات تا جرایم سازمان یافته و… که نیازمندی‌های ماست، تهیه فهرست محصولات مورد نیاز اهمیت دارد و اگر در هوش مصنوعی چنین چیزی تعریف شود، کار برای اساتید و دانشجویان راحت‌تر خواهد شد.

وحیدی ادامه داد: موضوع داده‌ها بسیار مهم است و بدون داده سامان یافته، توسعه هوش مصنوعی در عمل موضوعیت پیدا نمی‌کند؛ باید زمینه‌های کاربرد این علم ایجاد شود، زیرا ارزش هوش مصنوعی برای ساخت دنیای آینده مهم است و اگر فناوری های امروز را در هوش مصنوعی تعریف نکنیم نمی‌توانیم از مزایای آن استفاده کنیم.

وزیر کشور اضافه کرد: هوش مصنوعی زیست بوم ساز است و در آن زیست بوم هم رشد خواهد کرد، باید ساماندهی و نظمی ایجاد کنیم و زیست بومی را برای هوش مصنوعی تعریف کنیم؛ باید در حوزه هوش مصنوعی محصول محور و با نقشه راه پیرامون دانش، تا تولید محصول پیش برویم.

کد خبر: ۲۲۲٬۶۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha