۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۰
 خودروسازان، خودروهای برقی بسازند
رئیس سازمان ملی استاندارد:

خودروسازان، خودروهای برقی بسازند

رئیس سازمان ملی استاندارد گفت: برنامه خودروسازان باید افزایش تولید خودروهای برقی باشد، زیرا دنیا به سمت برقی سازی خودروهاست.

به گزارش بازار، مهدی اسلام پناه در مراسم اعطای نخستین نشان ملی استاندارد خودرو برقی به اتوبوس برقی ایران خودرو دیزل محصول ساخت داخل، افزود: رشد تولید امری ممکن پذیر است، اگر اقتصاد تولید را کیفی کنیم غیر از این نمی‌توانیم در بازار رقابت کنیم. خودرو برقی که امروز رونمایی شد، نمونه‌ای از توان تولید داخل در افزایش فناوری و بالابردن درصد داخلی سازی است.

رئیس سازمان ملی استاندارد ادامه داد: در اروپا امروز بیش از ۱۵ درصد، در چین بیش از ۸۵ درصد صحبت از برقی سازی خودروهاست؛ تولید خودرو برقی می‌تواند شرایط خوبی را در بازارهای صادراتی و هدف رقم بزند.

اسلام‌پناه گفت: هدف این است کمک کنیم تولید کیفی در دستور کار باشد. سازمان ملی استاندارد در دوران تحول، متفاوت عمل خواهد کرد، نمی‌توانیم از حق مردم عبور کنیم، چون حق الناس است.

رئیس سازمان ملی استاندارد افزود: درصد داخلی سازی این اتوبوس باید رشد کند و وابستگی به خارج را در تولید آن کم کنیم. بنا به دستور رئیس جمهور قرار بود تا پایان اردیبهشت ماه، نخستین خودرو برقی ساخت داخل رو نمایی شود و امروز ۳۱ اردیبهشت این اتوبوس برقی رونمایی شد.

وی با بیان اینکه فضای تولید باید رقابتی شود، گفت: رونمایی از این اتوبوس برقی نشان دهنده افزایش دانش ایرانی است که نشان داد این دانش می‌تواند تاییدیه لازم استاندارد را بگیرد؛ به این توانستیم رتبه تولید هوشمند را ارائه کنیم.

به گفته اسلام پناه، سازمان ملی استاندارد، کنار تولید است و تولید معنا پیدا نمی‌کند اگر استانداردی در آن نباشد.

در این مراسم، استاندارد ۸۵ گانه به نخستین اتوبوس برقی ساخت داخل اعطاء شد.

این خودروی برقی به نام E Atros دارای باتری ۳۵۰ کیلووات ساعت و موتور الکتریکی با قدرت ۳۵۰ کیلووات و ۳۵۰۰ نیوتن متر گشتاور است.

بن سازه (پلتفرم) این محصول بر پایه بن سازه اتوبوس آتروس به صورت صفر تا صد بازطراحی و توسعه و تولید شده و به راحتی می‌تواند شیب‌های ۲۰ درصد و بالاتر را پیمایش کند. حداکثر سرعت پیمایش این خودرو ۱۳۰ کیلومتر بوده که به ۹۰ کیلومتر محدود شده است.

ظرفیت مسافر اتوبوس برقی ایران خودرو دیزل ۳۵ نفر نشسته و ۳۵ نفر ایستاده است که مجوز آن بر اساس استانداردهای تعریف شده اخذ شده است.

این محصول بر اساس استانداردهای ایران خودرو دیزل و منطبق با استانداردهای بین‌المللی، در سه سطح و بالغ بر ۱۰ هزار کیلومتر آزمون پیمایش شده است و بر این اساس، E Atros می‌تواند دست کم ۲۵۰ کیلومتر با کولر روشن در سطح شهر پیمایش کند.

هم چنین این محصول که برای تولید آن از بهترین قوای محرکه موجود استفاده شده، دارای هشت سال گارانتی باتری و پنج سال گارانتی موتور است.

در این محصول جدید، موتور دیزل و گیربکس حذف و موتور برقی جایگزین شده است، در اتوبوس برقی E Atros از ۱۰ بسته باتری شامل شش بسته در سقف و چهار بسته در قسمت عقب خودرو استفاده شده و به همین دلیل سقف خودرو به منظور تحمل وزن باتری‌های به کار رفته، تقویت شده است.

استانداردهای این محصول بر اساس استانداردهای ۸۵ گانه گروه M ۳ کلاس یک (اتوبوس‌هایی که می‌توانند مسافر ایستاده داشته باشند) بوده و تمامی استانداردهای ۸۵ گانه‌ای که شامل این خودرو می‌شود، پاس شده است.

هم چنین این اتوبوس موفق شده است آزمون R ۱۰۰ که مختص خودروهای برقی است را به خوبی پشت سر گذاشته و در ارتباط با موضوع نشتی الکتریکی و برق گرفتگی، به مراتب به عدد بالاتری از استاندارد تعیین شده دست یابد. از سوی دیگر این محصول موفق به عبور از آزمون پایداری ۲۸ درجه شده که از سایر آزمون‌های قابل توجه در این محصول به شمار می‌رود.

آزمون‌هایی مانند ترمز، آزمون سرعت، محدود کننده سرعت و سایر مواردی که مربوط به این گروه خودرویی بوده نیز توسط این اتوبوس برقی انجام و تایید نوع آن توسط سازمان استاندارد صادر شده است.

نخستین بار تمام چراغ‌های به کار رفته در این محصول، ال‌ای دی با طراحی داخلی بوده و هم چنین سامانه خودکار اعلام و اطفای حریق در E Atros به کار رفته است.

از دیگر ویژگی‌های این اتوبوس برقی، می‌توان به برخورداری از فناوری خودروی متصل اشاره کرد که در همکاری با شرکت ایرانسل اجرا شده است و در زمان تولید انبوه، تمامی محصولات مجهز به این سیستم خواهند بود.

هم چنین در همکاری با شرکت مپنا، دو مدل شارژر برای این اتوبوس برقی در نظر گرفته شده است که در زمان تحویل و با توجه به انتخاب مشتری تحویل داده خواهد شد؛ شارژر ۱۲۰ کیلووات این خودرو قابلیت شارژ کامل سه ساعته و شارژر ۲۴۰ کیلووات قابلیت شارژ یک و نیم ساعته را دارد. در زمان تولید انبوه، به ازای هر دو اتوبوس، یک شارژر با دو گان شارژر عرضه خواهد شد.

کد خبر: ۲۲۲٬۱۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha