۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱
موانع پیش روی زنان کارآفرین | جامعه هنوز به توان بانوان باور ندارد
در میزگرد بازار مطرح شد؛

موانع پیش روی زنان کارآفرین | جامعه هنوز به توان بانوان باور ندارد

گرگان- برخی زنان کارآفرین معتقد هستند کار درحوزه اقتصاد به جز تلاش برای کسب موفقیت، یک انرژی مضاعف برای مقابله با نگاه حاکم بر جامعه هم نیاز دارد موضوعی که برخی از زنان توانمند را بی انگیزه می کند.

الهام رئوفی فر؛ بازار: با وجود توسعه جوامع و تاکید فعالان مدنی بر تساوی حقوق زن و مرد، باورها اینگونه است که هنوز برای حضور زنان در حوزه های تخصصی اقتصادی نگاه های سنتی در کشور حاکم است. چراکه در فرهنگ ایرانی، مردان نان آور خانواده هستند و به این ترتیب فعالیت اقتصادی برای زنان، ضروری انگاشته نمی شود.

هرچند که فعالان حقوق زنان تاکید دارند که توانایی بانوان به فعالیت هایی نظیر خانه داری نباید محدود شود و از ظرفیت آنها در بخش های مختلف اقتصادی و اجتماعی باید بهره جست اما به باور زنانی که تجربه مدیریت در بنگاه های اقتصادی را داشتند هنوز این دیدگاه در کشور رایج نشده است.

بر این اساس خبرگزاری بازار نشست هم اندیشی با موضوع «چالش ها و فرصت های پیش روی زنان کار آفرین» با حضور انسیه روشنی مدیرعامل شرکت زمان تجارت گلستان، معصومه بیدخوری مدیرعامل شرکت فرم، فضا و ایده، هدی حسینی مدیرعامل شرکت تعاونی زنان سبز اورشم استارآباد و نسترن فرامرزی مدیرعامل شرکت هماهنگ دشت گلستان ترتیب داد تا تا از نقطه نظرات آنها در این رابطه مطلع شویم.

زن و میدان اقتصادی

روشنی: وقتی صحبت از زنان به میان می آید حرف از رهبران یک خانواده است. رهبرانی که وقتی می خواهند وارد میدان اقتصادی شوند باید علاوه بر اینکه یک فعال اقتصادی خوب، مادر، همسر و فرزندان مناسبی هم برای خانواده باشند. به عبارتی زنان باید در دو جبهه به صورت همزمان مبارزه کنند تا بتوانند در نهایت خروجی خوبی تحویل جامعه دهند. از طرفی اگر در خانواده ای سنتی بزرگ شده باشیم که یک فرایند دشواری را برای متقاعد کردن خانواده به جهت اثبات توانایی زنان در حوزه اقتصادی هم باید بگذرانیم.

موضوع بعدی تبعیض نگاه جنسیتی است به زنانی که امروز مدیرانی توانمند در حوزه اقتصادی هستند، کار را قدری دشوار می کند. زیرا در این شرایط اغلب نگاه از بالا به پایین در جامعه نسبت به زنان وجود دارد و مرد سالاری هنوز در جامعه حکم فرما است به گونه ای که ریشه در زبان فارسی و ضرب المثل ها هم دوانده است.

گسترش فرهنگ فعالیت زنان در حوزه اقتصاد توسط نهادهایی مانند اتاق بازرگانی یا خانه صنعت و معدن باید انجام شود

حفظ تعادل تجارت و خانواده مولله بعدی است که زنان امروزه با آن مواجه هستند اینکه زنان باید ضمن حفظ جبهه خانواده خانواده برای محافظت از اعضا، به فعالیت اقتصادی بدون کوچکترین اشتباهی بپردازند. در جامعه این نگاه تحمیل شده که زنانی موفق خواهند بود که محیط خانواده را مانند یک زن خانه دار به خوبی مدیریت کنند در حالی که این رویکرد منصفانه نیست چراکه در جامعه کسب و کار همه چیز یک مرد است اما برای زنان فعال در حوزه اقتصادی این موضوع جور دیگری تعریف شده است.

فعالیت بانوان در اتاق بازرگانی

گسترش فرهنگ فعالیت زنان در حوزه اقتصاد توسط نهادهایی مانند اتاق بازرگانی یا خانه صنعت و معدن باید انجام شود که در دوره جدید هیات نمایندگان اتاق بازرگانی در زمان انتخابات این قول را به زنان بازرگان و کارآفرین دادند با اینحال علی رغم گذشت دو ماه از زمان انتخابات هنوز اقدامی از سوی اعضای اتاق بازرگانی صورت نگرفته است.

نخستین مطالبه‌گری ما این است که در هر یک از کمیسیون های اتاق بازرگانی گرگان باید از بانوان فعال در حوزه اقتصادی برای حضور، دعوت شود چراکه نبود زنان در کمیسیون های اتاق بازرگانی منجر به این شد که از ورود و خروج هیئت های تجاری و بسیاری از رویدادهای این نهاد بی خبر باشیم.

ضمن اینکه اتاق بازرگانی تاکنون اقدام درخوری برای گسترش فعالیت زنان در حوزه اقتصادی یا حمایت از حضور آنها به جز چاپ چند فصلنامه یا برگزاری همایش و تشکیل بانک ایده که فقط روی کاغذ مانده، نکرده است.

موانعی وجود دارد

فرامرزی: در شرایط اقتصادی فعلی کشور به قدری موانع و مشکل وجود دارد که بسیاری از مردان نسبت به ادامه فعالیت در این حوزه مستاصل هستند چه رسد به بانوان فعال در حوزه اقتصادی؛ با اینحال همین حداقل حمایت هم کمتر شامل زنانی که در حوزه اقتصادی فعال هستند، شده است. اما زنان مانند همیشه از ادامه کار ناامید نیستند و از تلاش در عرصه های مختلف که یکی از آنها اقتصاد است، دست برنخواهند داشت.

عدم باور به توانمندی بانوان نخستین مشکل پیش روی زنان کارآفرین است

در چند سال اخیر فعالیت بانوان در بخش های دانشگاه و هئیت علمی بسیار پررنگ تر از گذشته است حالا شما در نظر بگیرید که این تجربه های علمی اگر در حوزه اقتصادی به مرحله عمل برسد شاهد چه تحولی در کشور خواهیم بود. به نظرم زمانی که ساختار و زیرساخت ها صحیح باشد هر کسی به اندازه شایستگی خود سهمی از این جایگاه خواهد داشت. مشکل بعدی که به نوعی همه مبتلا به آن هستند این است که دولت خود را از بخش خصوصی جدا می داند؛ همین مقدار حمایت از بخش خصوصی هم شامل شرکت های وابسطه به دولت و خصولتی می شود.

توجه اندک به ظرفیت بانوان

حسینی: صرف نظر از نگاه جنسیتی که جامعه نسبت به زنان دارد نهادی مانند اتاق بازرگانی هم نشان داد که توجه کمتری را به پرورش زنان توانمند در حوزه اقتصادی داشته است معمولا صنایع دستی توسط بانوان آماده و تولید می شود و از طرفی برای سرمایه گذاری در این حوزه کمتر افرادی تمایل دارند حال آنکه ارزش افزوده این کالا به مراتب از بسیاری از تولیدات گلستان در صورت توجه به آن، بیشتر خواهد بود. از سویی دیگر اتاق بازرگانی هم کمکی برای جذب حامی مالی به صنعتی شدن صنایع دستی استان نداشته است.

هرچند که در کنار این موارد عدم خود باوری و اعتماد به نفس بانوان هم یکی از دلایل عقب ماندن زنان کارآفرین در مقایسه با مردان در حوزه اقتصادی است. موضوع بعدی اهمیت نقدینگی یا سرمایه در گردش است که با سختگیری هایی که برای زنان کارآفرین می شود، امکان دریافت تسهیلات به مراتب برای بانوان سخت تر از آقایان است.

عدم باور به داشته‌های زنان

بیدخوری: عدم باور به توانمندی بانوان نخستین مشکل پیش روی زنان کارآفرین است چراکه باید این افراد در ابتدای کار ضمن مواجه با سایر مشکلات اقتصادی به اثبات تواناییشان به جامعه بپردازند. موضوع بعدی فقدان توانمندی بانوان در ایجاد شبکه های ارتباطی یا لابی گری است اقدامی که آقایان از آن برای تسریع در امور و رفع بسیاری از موانع بهره می برند. نکته بعدی اینکه بانوان معمولا در شورای گفتگو دعوت نمی شوند درحالیکه حضور چند بانوی کارآفرین برای حضور در چنین نشست هایی ضروری است. متاسفانه از زنان فقط به عنوان یک ویترین در همه فضای جامعه استفاده می شود که این ناشی از یک نگاه استثمارگونه است.

زنان توانمندی هایشان را باور ندارند

اما فقط موضوع به بی توجهی یا عدم حمایت جامعه خلاصه نمی شود. این نکته را نمی توان نادیده گرفت که زنان توانمندی هایشان را باور ندارند که همین مساله باعث کمرنگ ماندن فعالیت این قشر در حوزه اقتصادی هم شده است نکته بعدی قوانین نادرست است به عنوان مثال مجوز نجاری به بانوان تعلق نمی گیرد و در زمان کار به واسطه جنسیتم از کسب مجوز کارگاه نجاری محرومم کردند و تنها راهکارشان داشتن مباشری مرد درکنارم بود تا مجوز به نام ایشان اخذ شود.

زنان برای ورود به کار اقتصادی باید روی پای خود بایستند وگرنه نهادهایی نظیر اتاق بازرگانی یا استانداری حمایتگر خوبی نیستند موضوع بعدی که دردآور است اینکه ضمانت نامه بانکی را به واسطه اینکه خانم هستم نمی پذیرند و اخذ تسهیلات برای مدیران اقتصادی بانو به نوعی غیرممکن است واقعیت جامعه این است که گر مردان برای کارهای اقتصادی نیاز به برداشتن یک قدم دارند زنان باید چند قدم بردارند و انرژی بیشتری صرف کنند تا به مقصود برسند.

کد خبر: ۲۲۲٬۰۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha