۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۸
 محیط کسب‌وکار در زمستان ۱۴۰۱ نامساعدتر شد
بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های اتاق ایران؛

محیط کسب‌وکار در زمستان ۱۴۰۱ نامساعدتر شد

پایش ملی محیط کسب‌وکار ایران در زمستان ۱۴۰۱ عدد ۶.۱۱ (نمره بدترین ارزیابی ۱۰ است) را نشان می‌دهد که از نامساعدتر شدن این فضا نسبت به فصل گذشته (پاییز ۱۴۰۱ با میانگین ۶.۰۵) حکایت دارد.

به گزارش بازار، مرکز پژوهش‌های اتاق ایران در گزارشی، پایش ملی محیط کسب‌وکار در زمستان ۱۴۰۱ را منتشر کرد که بر اساس آن محیط کسب‌وکار کشور در زمستان گذشته توانست نمره ۶.۱۱ را دریافت کند. از آنجایی که این عدد در فصل پاییز برابر با ۶.۰۵ بوده پس باید از نامساعدتر شدن محیط کسب‌وکار در زمستان نسبت به فصل گذشته آن خبر داد.

در زمستان ۱۴۰۱ فعالان اقتصادی مشارکت‌کننده در این پایش، به ترتیب سه مؤلفه غیرقابل پیش‌بینی بودن و تغییرات قیمت مواد اولیه و محصولات، دشواری تأمین مالی از بانک‌ها و بی‌ثباتی سیاست‌ها، قوانین و مقررات و رویه‌های اجرایی ناظر بر کسب وکار را نامناسب‌ترین مؤلفه‌های محیط کسب وکار کشور نسبت به سایر مؤلفه‌ها ارزیابی کردند.

بر اساس یافته‌های این طرح در زمستان ۱۴۰۱ استان‌های مرکزی، فارس و سمنان به ترتیب دارای مساعدترین وضعیت محیط کسب‌وکار نسبت به سایر استان‌ها ارزیابی بوده‌اند.

همچنین میانگین ظرفیت فعالیت (واقعی) بنگاه‌های اقتصادی شرکت‌کننده در فصل زمستان ۱۴۰۱ معادل ۴۴.۲۲ درصد بوده که نسبت به همین میزان در پاییز ۱۴۰۱(۴۳.۵۱ درصد) تغییر محسوسی نداشته ‌است.

با نگاهی به نتایج این پایش در زمستان ۱۴۰۱، وضعیت محیط کسب‌وکار در بخش خدمات ( ۶.۱۵) در مقایسه با بخش‌های صنعت (۵.۹۴) و کشاورزی (۵.۹۹) نامناسب‌تر ارزیابی شده‌ است.

در بین رشته فعالیت‌های اقتصادی برحسب طبقه‌بندی استاندارد ISIC.rev۴، رشته فعالیت‌های آب رسانی، مدیریت پسماند، فاضلاب و فعالیت های تصفیه، املاک و مستغلات و حمل‌ونقل و انبارداری دارای بدترین وضعیت محیط کسب‌وکار و رشته فعالیت‌های آموزش، اداری و خدمات پشتیبانی و استخراج معدن، بهترین وضعیت محیط کسب وکار را در مقایسه با سایر رشته فعالیت‌های اقتصادی در کشور ثبت کرده‌اند.

طبق نظریه عمومی کارآفرینی شین، شاخص ملی محیط کسب‌وکار ایران در زمستان ۱۴۰۱، عدد ۶.۲۳ (عدد ۱۰ بدترین ارزیابی است) به دست آمده‌ که نسبت به نتیجه ارزیابی فصل گذشته (پاییز ۱۴۰۱ با میانگین ۶.۱۲) بدتر است. میانگین ارزیابی محیط اقتصادی عدد ۶.۵۵ را نشان می‌دهد که در ارزیابی فصل گذشته برابر با عدد ۶.۵۰ بوده و میانگین ارزیابی محیط نهادی ۵.۹۷ است که در فصل گذشته ایرن عدد ۵.۸۱ ارزیابی شده بود.

همچنین محیط علمی آموزشی با عدد ۵.۳۸ و محیط مالی با عدد۸.۲۳ به ترتیب مساعدترین و نامساعدترین محیط‌ها بر اساس نظریه عمومی کارآفرینی شین بوده‌اند. لازم به ذکر است که شاخص شین به دلیل درنظر گرفتن وزن عوامل مختلف در محاسبه از دقت بیشتری نسبت به شاخص کل کشور برخوردار است.

کد خبر: ۲۲۱٬۸۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha