۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۵
نهایی شدن موافقتنامه تجارت آزاد ایران و اوراسیا تا چند ماه آینده
رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران خبر داد

نهایی شدن موافقتنامه تجارت آزاد ایران و اوراسیا تا چند ماه آینده

رئیس کل سازمان توسعه تجارت گفت: در چارچوب موافقت نامه تجارت آزاد ایران و اوراسیا زمینه بهره مندی حدود ۸۰ درصد از کالاهای تولید ایران و روسیه از معافیت‌های کامل مالیاتی و گمرکی فراهم خواهد شد.

به گزارش بازار، علیرضا پیمان پاک شامگاه پنجشنبه در نشست گفت وگوی اقتصادی روسیه – ایران که با حضور فعالان بخش های دولتی و خصوصی دو کشور در حاشیه چهاردهمین اجلاس اقتصادی روسیه – جهان اسلام در کازان برگزار شد، افزود: موافقت نامه های آزاد تجاری دو کشور در حال تدوین به منظور ارسال برای دولت ها است که انتظار می رود در چند ماه آینده نهایی، توسط دولت ها امضا و در مجالس دو کشور بررسی شوند.

وی در این باره توضیح داد: در چارچوب این موافقت نامه، زمینه بهره مندی حدود ۸۰ درصد از کالاهای تولید ایران و روسیه و همچنین دیگر کشورهای حوزه اوراسیا از معافیت های کامل مالیاتی و گمرکی فراهم خواهد شد.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران همچنین با اشاره به انعقاد تفاهم نامه همکاری گمرکات ایران و روسیه گفت: کریدور سبز گمرکی دو کشور که پیش از این به صورت آزمایشی بین چند شرکت ایجاد شده بود، گسترش خواهد یافت و تعداد بیشتری از شرکت های طرفین برای مبادلات، از تسهیلات گمرکی بهره مند خواهند شد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: باید از فضای گذشته در مراودات تجاری گذشته و اینکه خریدهای دو کشور با چند واسطه صورت می گرفت، گذر کنیم و تولیدکنندگان ایران و روسیه بتوانند محصولات خود را به صورت مستقیم به مراکز فروش طرف دیگر عرضه کنند.

پیمان پاک خاطرنشان کرد: ایران طی یکسال بیش از ۱۰ میلیارد دلار واردات گندم، ذرت و جو، دانه های روغنی و نهاده هایی را دارد که روسیه ظرفیت تامین آنها را دارد اما به دلیل وجود واسطه ها شاهد قیمت بالا یا عدم امکان پرداخت مالی هستیم که این موانع را برطرف می کنیم تا شرکت های بزرگ روسی در ایران حضور پیدا کنند.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در ادامه با اشاره به سفر هیات های روسی به سرپرستی استانداران و روسای جمهوری های فدراسیون روسیه به ایران، گفت: این بازدیدها زمینه آشنایی فعالان روسی را با بنگاه های تولیدی ایران به وجود آورد و تجار و فعالان اقتصادی روس با مشاهده خطوط تولید و فناوری ایران از نزدیک علاوه بر اینکه با توانمندی شرکت ها آشنا شدند، به این نتیجه رسیدند که تحریم ها نمی تواند مانع دستیابی به پیشرفت های خوب و در سطح بین المللی شود.

وی اظهار داشت: ایجاد شورای همکاری تجاری ایران و روسیه در یکسال گذشته، ظرفیت بسیار خوبی برای تعامل تجار ایرانی و روسی فراهم کرده است.

پیمان پاک خاطرنشان کرد: شکل گیری شورای تجاری ایران و روسیه با مشارکت اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان روسیه و پلتفرم های مشترک با بیزینس راشا و تدوین نقشه راه صنعتی با وزارت صنعت روسیه از جمله اقداماتی بود که طی یک سال گذشته زمینه ها را برای شناخت بیشتر فعالان اقتصادی دو کشور فراهم کرد.

وی در ادامه به تلاش ها برای ایجاد خطوط اعتباری برای آسان کردن مراودات تجاری دوجانبه تهران – مسکو اشاره کرد و گفت: با تقویت همکاری های دوجانبه، بیش از یکصد میلیون دلار مبادلات تجاری ایرانی و روسی توسط طرفین، بیمه و مورد تضمین قرار گرفته است.

کد خبر: ۲۲۱٬۶۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha