۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۸
ناترازی ۳۰۰  میلیون مترمکعبی گاز | ۸ میلیارد یورو از عراق طلب داریم
معاون وزیر نفت خبر داد

ناترازی ۳۰۰ میلیون مترمکعبی گاز | ۸ میلیارد یورو از عراق طلب داریم

چگنی مدیرعامل شرکت گاز ناترازی از را ۳۰۰ میلیون مترمکعب اعلام کرد و افزود: طلب ما از عراق حدود ۸ میلیارد یورو است.

بازار؛ گروه آب و انرژی: مجید چنگی مدیرعامل شرکت گاز و معاون وزیر نفت در نشست حاشیه ای بیست و هفتمین نمایشگاه نفت با بیان اینکه ما درگیر یک ناترازی ۳۰۰ میلیون متر مکعبی گاز هستیم، اظهار داشت: این ناترازی موجب می شود در مدیریت توزیع گاز برنامه خاصی را پیش بگیریم.

او با اشاره به برنامه ششم توسعه گفت: ما بر اساس این برنامه باید حداقل یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون متر مکعب گاز سبک به شبکه سراسری تزریق می کردیم در حالی که با تمام ظرفیت تولید سال گذشته ۸۵۰ میلیون متر مکعب گاز وارد شبکه کردیم که ۴۰۰ میلیون متر مکعب ناترازی را نشان می دهد.

مدیر عامل شرکت ملی گاز تصریح کرد: اگر پروژه توسعه بالادست پیش می رفت این ناترازی را نداشتیم که البته یکی از دلایل آن تحریم است که موجب شد دولت‌های قبل هم نتوانند برنامه های بالادست را پیش ببرند و اکنون ما با ناترازی مواجهیم که ادامه دارد.

وی بیان داشت: وزارت نفت برنامه های خوبی جهت توسعه میادین بالادست دارد که ناترازی کمتر شود و در این راستا یکی از اقدامات مدیریت تقاضا است که باتوجه به تکالیف قانونی بهینه سازی در دستور کار است.

او با بیان اینکه در دولت سیزدهم شاهد جهش خوبی در حوزه های مختلف به ویژه صنعت نفت به وجود امده است، افزود: در صنعت گاز شاهدیم با تلاش و فعالیت های مستمر و جهادگونه توانستیم ماموریت ها و مسئولیت های خود را به انجام برسانیم.

وی ادامه داد: امسال نیز پروژه های زیادی داریم که توسعه صنعت گاز کشور را به دنبال خواهد داشت.

معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه سال گذشته چالش اصلی تامین سوخت زمستانی بود، گفت: با همکاری مردم توانستیم زمستان سخت را که در ۲۵ سال گذشته کم نظیر بود، با تامین پایدار گاز پشت سر بگذاریم.

وی با اشاره به اینکه مصارف گاز در بخش خانگی رشد زیادی داشت و ناتراری را تشدید کرد، افزود: ناترازی بالغ بر ۳۰۰ میلیون متر مکعب در روز است و این ناترازی نیازمند اتخاذ تصمیمات خاص است.

چگنی با اشاره به برنامه ششم توسعه، ادامه داد: بر اساس این برنامه، یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون متر مکعب باید گاز را به شبکه تزریق کنیم اما این عدد در سال گذشته با تمام ظرفیت ۸۵۰ میلیون متر مکعب بوده است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اشاره به اینکه باید مدیریت مصرف انجام شود، گفت: با تکالیف مجلس بحث بهینه سازی در دستور وزارت نفت قرار دارد و این در حالی است که بحث بهسنه سازی موضوعی فرا بخشی است.

وی افزود: بیشتر مصارف و شدت مصرف انرژی در بخش مسکن، ‌صنعت، نیرو و کشاورزی است و خارج از مسئولیت های وزارت نفت قرار دارد.

چگنی با تاکید بر اینکه صنایع اغلب انرژی بر است، ادامه داد: در بخش مسکن نیز الگوی مناسبی برای توسعه مسکن نداریم و با وجود مبحث ۱۹، شاهد این هستیم که ساختمان ها از الگوی استاندارد پیروی نمی کنند. همچنین هدر دهی در بخش کشاورزی نیز بسیار بالا است.

وی تصریح کرد: در بخش نیروگاهی بر اساس تکالیف قانونی باید راندمان نیروگاه ها افزایش پیدت کند اما اقدام خوبی در این زمینه انجام نشده است و این موارد خارج از اراده وزارت نفت است و سیاست گذاران کشور باید اقدام کنند زیرا تنها راه حل ناترازی، بهینه سازی مصرف است.

معاون وزیر نفت تاکیر کرد: وزارت نفت نیز برنامه های خوبی را در این زمینه آغاز کرده و امیدواریم گام های خوبی را در این زمینه برداریم.

وی با اشاره به اینکه افتتاح گازرسانی به ۲۴ شهر، ۲۳۰ روستا و بالغ بر ۴ هزار و ۲۰۰ صنعت در سال جاری انجام خواهد شد، گفت: عملیات اجرایی گازرسانی به ۱۶ شهر، ‌یک هزار ۶۰۰ روستا و یک هزار و ۹۰۰ صنعت نیز در برنامه عملیاتی امسال قرار دارد.

چگنی افزود: گازرسانی به مناطق محروم در اولویت شرکت ملی گاز ایران قرار دارد و گازرسانی به بخش هایی از آذربایجان غربی و شرقی، کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان است.

وی ادامه داد: همچنین پروژه گازرسانی ایرانشهر- چابهار با اعتبار ۵۰۰ میلیون دلار به زودی افتتاح خواهد شد.

وی تاکید کرد: مذاکرات با ترکیه برای تمدید قرارداد صادرات گاز انجام می شود و موضوع افزایش حجم صادرات گاز در مذاکرات مطرح است.

مذاکرات با ترکیه برای تمدید قرارداد صادرات گاز انجام می شود و موضوع افزایش حجم صادرات گاز در مذاکرات مطرح است

معاون وزیر نفت افزود: صادرات گاز به عراق نیز در جریان است و مذاکره با عراق برای تمدید ۵ ساله صادرات گاز به عراق ادامه دارد. در موضوع دریافت گازبهای صادراتی نیز اقداماتی انجام شده تا تعهدات کافی برای پرداخت قیمت گاز صادراتی قرارداد بصره نیز سال اینده به اتمام می رسد که شرایط را به طرف عراقی اعلام کردیم تا گازبها را به موقع دریافت کنیم.

وی طلب ایران از عراق برای گازبها را ۸ میلیارد یورو اعلام کرد و گفت: به طرف عراقی اعلام کرده ایم که باید بتوانیم پول گاز صادراتی را در هر زمان و مکانی دریافت کنیم.

چگنی با تاکید بر اینکه تعهدات صادراتی به قوت خود باقی است، افزود: پاکستان به دنبال اجرایی کردن دریافت گاز از ایران است. همچنین افغانستان نیز درخواست واردات گاز از ایران را دارد که می تواند درآمد ارزی کشور را افزایش دهد.

وی ادامه داد: باید تلاش کنیم در داخل کشور بهینه سازی صورت گیرد تا گاز صرفه جویی شده برای صادرات مورد استفاده قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران از محدود شدن صادرات گاز در فصل سرد سال به میزان ۳۰ میلیون متر مکعب در روز خبر داد و گفت: واردات گاز از ترکمنستان نیز در دستور کار است.

کد خبر: ۲۲۱٬۶۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha