۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۸
آبیاری هوشمند ضرورت بخش کشاورزی

آبیاری هوشمند ضرورت بخش کشاورزی

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد با توجه به محدودیت منابع آبی باید به سمت آبیاری هوشمند برویم.

به گزارش بازار، صفدر نیازی شهرکی گفت: تاکنون استفاده از کانال‌ها، لاینینگ کردن، پوشش بتنی، آبیاری تحت فشار و... را اجرا کرده‌ایم، اما در این محدودیت منابع آبی باید به سمت آبیاری هوشمند برویم.

نیازی شهرکی با بیان این که آبیاری هوشمند یعنی نگاه دقیق‌تر به منابع آبی، خاطرنشان کرد: یعنی ما بدانیم گیاه چه زمانی به آب نیاز دارد و چگونه آب را صرفا در اختیار ریشه گیاه قرار دهیم. ما از این طریق عمق ریشه، بافت خاک، اقلیم و میزان رطوبت هوا را پیوند می‌دهیم و یک برنامه آبیاری برای محصول ارائه می‌دهیم.

نیازی شهرکی افزود: ما آبیاری هوشمند را از سال گذشته با ۱۸ استان به صورت پایلوت شروع کرده‌ایم و ۳ هزار هکتار پروژه در این زمینه داریم که در سال جدید این نوع آبیاری را به صورت عمومی اجرا خواهیم کرد.

شهرکی افزود: منابع آبی به شدت محدود شده و متوسط بارش در کل کشور ۲۳۰ میلیمتر بوده، اما از سال زراعی گذشته تاکنون تنها ۱۹۰ میلیمتر بارش داشته‌ایم و به تدریج کاهش می‌یابد.

نیازی شهرکی با بیان اینکه آب در اختیار بخش کشاورزی کاهش یافته است، گفت: از طرف دیگر نیاز غذایی و جمعیت کشور در حال افزایش است لذا باید تولید افزایش یابد تا امنیت غذایی داشته باشیم و وابستگی به واردات نداشته باشیم.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در باره آبیاری زیرسطحی گفت: در زمان آبیاری محصولات بخش اعظم آب تبخیر می‌شود و بخشی از آن هم از ریشه عبور می‌کند و به گیاه نمی‌رسد که برای این مهم از آبیاری زیر سطحی توسط قطره چکان‌های مخصوص در کنار ریشه استفاده می‌کنیم.

کد خبر: ۲۲۱٬۵۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha