۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۱
اولویت بانک مرکزی تامین ارز دارو و تجهیزات پزشکی است
رئیس کل بانک مرکزی:

اولویت بانک مرکزی تامین ارز دارو و تجهیزات پزشکی است

همتی، رئیس کل بانک مرکزی گفت: اولویت نخست بانک مرکزی، تامین ارز مورد نیاز برای خرید دارو و تجهیزات درمانی کشور است.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، عبدالناصر همتی در جلسه ستاد فرماندهی عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران افزود: امسال تا سقف دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی برای بخش درمان در نظر گرفته شده است و سایر بخش‌های درمانی نیز می‌توانند از ارز نیمایی استفاده کنند.

وی اضافه کرد: در دو ماه گذشته با وجود همه سختی‌ها و بسته بودن مرزها به دلیل شیوع بیماری کرونا، سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار ارز صادراتی تامین کرده ایم و موفق به دور زدن تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان شده ایم.

رئیس کل بانک مرکزی کنترل تورم، تامین دارو و نیازهای مردم را اولویت‌های اصلی بانک مرکزی در سال جاری دانست و گفت: در شرایط کرونایی، بجای استفاده از ذخایر راهبردی کشور، موفق به افزایش ذخایر شدیم و معتقدیم این روزها خواهد گذشت، اما جزو سال‌های منحصر به فردی است که نشان دهنده مقاومت یک ملت در مقابل تحریمهاست.

همتی، کنترل نرخ تورم و ارز را برای اقتصاد ایران بسیار مهم دانست و افزود: مطمئن هستیم در بدترین شرایط رشد اقتصادی کشور حداکثر منفی یک یا دو خواهد بود و اگر بحث صادرات نفت هم احیا شود، وضع بهتری از پیش بینی‌های سازمان‌های جهانی از وضعیت اقتصادی کشور خواهیم داشت.

رئیس کل بانک مرکزی از آغاز مرحله دوم پرداخت وام حمایتی به صنایع و مشاغل آسیب دیده از شیوع بیماری کرونا پس از تعطیلات این هفته خبر داد و گفت: این وام ۱۸ درصدی از محل آزادسازی ذخایر اجباری بانک‌ها نزد بانک مرکزی با حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان و تلفیق آن با ذخایر خود بانک‌ها با بهره ۱۲ درصدی به مشاغل آسیب دیده پرداخت خواهد شد.

وی اضافه کرد: در شرایطی که در اقتصاد اول جهان یعنی آمریکا بیش از ۴۱ میلیون نفر درخواست برقراری بیمه بیکاری کرده اند، در کشور ما طبق آمار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، حدود هشتصد هزار نفر درخواست بیمه بیکاری کرده اند که نشان دهنده قدرت انعطاف و تاب آوری اقتصاد ایران است.

همتی نرخ تورم یک سال آینده را حداکثر ۲۴ درصد و هدفگذاری بانک مرکزی را رساندن تورم به ۲۲ درصد دانست و گفت: امیدواریم با اقدامات انجام شده در کنترل نقدینگی، این نرخ بیش از ۲۰ درصد رشد نکند.

وی افزود: برای واردات دارو و مواد اولیه داروها و لوازم پزشکی ضروری، دیروز ۴۰۰ میلیون دلار تامین شد و با وجود کسری سنگین بودجه دولت در سال جاری، بخش درمان نباید نگرانی در تأمین ارز مورد نیاز بخش درمانی کشور داشته باشد.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به تلاش دشمنان برای به بن بست کشاندن کشور از طریق فشار اقتصادی و تحریم گفت: همه شاخص‌های اقتصادی منفی که در سال‌های ۹۷ و ۹۸ بوجود آمده بود تا آبان گذشته به ثبات رسید و روزهای خوبی پیش پای اقتصاد کشور بود که متاسفانه با شیوع کرونا، از اسفند ماه بخشی از اقتصاد کشور با مشکل روبرو شد، اما امیدواریم با سربلندی از این فشارها نیز خارج شویم.

کد خبر: ۲۲٬۱۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha