۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۸
بازگشت نرخ میلگرد بر مدار ثبات

بازگشت نرخ میلگرد بر مدار ثبات

روز دوشنبه هفته جاری بازار آهن و فولاد نوسانات مختلفی را تجربه کرد به این صورت که روند افزایشی قیمت آهن آلات که در برخی مبادی فروش مشهود بود.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، روز دوشنبه هفته جاری بازار آهن و فولاد نوسانات مختلفی را تجربه کرد به این صورت که روند افزایشی قیمت آهن آلات که در برخی مبادی فروش مشهود بود بیشتر در بازار میلگرد آجدار نمودار شد، کاهش و ثبات قیمت هم همچنان در اکثر کارخانه‌ها قابل مشاهده بود.

قیمت دلار هم که در مرز کانال ۵۱ هزار تومانی اعلام می‌شد روز دوشنبه با کمی افزایش به کانال ۵۲ هزار تومان برگشت اما مجددا در پایان روز کاهشی شد و روی ۵۱ هزار و ۷۵۰ تومان مبادله شد.
بررسی نوسانات بازار آهن
نوسان افزایشی قیمت میلگرد آجدار روز دوشنبه هم ادامه داشت طوری که تعدادی از کارخانه‌ها بین ۱۰۰ تا ۶۰۰ تومان افزایش قیمت داشتند اما شماری از مبادی فروش هم بدون تغییر قیمت محصولات خود را عرضه کردند.

قیمت روز تیرآهن شاخه‌ای در غالب شرکت‌ها با ثبات قیمت همراه بود اما کاهش ۵۰ تا ۸۰ هزار تومانی در برخی سایزها قابل مشاهده بود. قیمت قوطی آهن در اکثر کارخانه‌ها ثابت اعلام شد همچنین قیمت لوله داربستی، مانیسمان، صنعتی و ... عمدتا با ثبات قیمت همراه بودند.

قیمت روز نبشی، انواع ناودانی و سپری هم در برخی مبادی فروش افزایش ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومانی داشتند اما عمده کارخانه‌ها بدون تغییر قیمت بودند. قیمت روز ورق سیاه در اکثر کارخانه‌ها ثابت اعلام شد اما برخی ضخامت‌های فولاد مبارکه کاهش ۵۰۰ تومانی داشت، همچنین قیمت ورق گالوانیزه و ورق روغنی در غالب بنگاه‌ها کاهش ۳۰۰ تا ۶۰۰ تومانی داشتند اما قیمت ورق رنگی در بیشتر مبادی فروش ثابت اعلام شد.

همانطور که از گزارش روند نوسانات در چند روز گذشته برمی‌آید به رغم نرخ دلار و قیمت محصولات صادراتی که سیر کاهشی داشتند، اما برخی از مقاطع طویل فولادی از جمله میلگرد با افزایش قیمت همراه شد.

در حال حاضر ممکن است قیمت شمش در بورس کالا و بازار آزاد داخلی در محدوده ۲۰ هزار و ۵۰۰ تا ۲۰ هزار و ۷۰۰ تومان به تعادل رسیده است و به نظر می‌رسد کف نرخ میلگرد تولیدشده از این شمش حدود ۲۵ هزار تومان تمام شود.

چنانچه نرخ میلگرد در حال حاضر کف نرخ تعادلی این بازار باشد، بی جهت نیست که بازار حاضر به پذیرش قیمتی پایین‌تر از این سطح نشد، به‌طوری که حتی معاملات شمش روز دوشنبه در بورس کالا، علیرغم افزایش ۹۰۰ تومانی در بازار آزاد؛ خود را با این نرخ تراز کرد و دوشنبه هم بنا بر پیشنهاداتی که از بازار میلگرد آجدار به گوش می‌رسید؛ نرخ ۲۵ هزار تومانی دیگر به سختی در دسترس بود و بازار با یک رشد قیمتی ۲۰۰ تا ۵۰۰ تومان در کف نرخ‌های پیشنهادی مواجه شد.

نکته قابل توجهی که در تحلیل بازار باید در نظر گرفت اخبار و عوامل سیاسی و تأثیر آن بر بازارهای مختلف به ویژه بازار آهن است. از اخبار سایسی اثرگذار می‌توان به انتخابات ترکیه، سفر پادشاه عمان به ایران و موضوع نیمه‌تمام برجام اشاره کرد.

گزارش‌ها حاکی است امروز هم حدود ۲۹۸ هزار و ۶۴۳ تن مقطع فولادی در بورس عرضه می‌شود که شامل ۹۰ هزار تن تختال c می‌شود، قیمت این محصول در هر کیلو ۱۹ هزار تومان تعیین شده است. همچنین در مجموع حدود ۱۶۱ هزار و ۶۴۲ تن نیز میلگرد عرضه می‌شود.

به نظر می‌رسد با توجه به اوضاع بازار و فاصله قیمتی جزئی و محدود میلگرد بورس کالا با بازار آزاد، تقاضای چشمگیری اتفاق نیفتد.

کد خبر: ۲۲۱٬۴۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha