۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۸
لایحه هوش مصنوعی اتحادیه اروپا در دست تدوین است

لایحه هوش مصنوعی اتحادیه اروپا در دست تدوین است

یک کارگروه پارلمان اروپا به تقویت پیشنهاد قانونی خود رای داد تا در ماه ژوئن به رای نهایی برسد.

به گزارش بازار، تکامل سریع هوش مصنوعی، میلیون‌ها نفر را با توانایی در ساخت موسیقی، نوشتن مقاله و تقلید کامل صدای انسان مجذوب خود کرده، اما نگرانی‌هایی را در مورد توانایی در تولید اخبار جعلی قانع کننده و دستکاری افکار عمومی ایجاد کرده است. به همین دلیل است که اتحادیه اروپا برای ایجاد قوانینی برای تنظیم آن در لایحه جاه طلبانه‌ای به نام قانون هوش مصنوعی رقابت می‌کند.

کارگروه‌های پیشرو پارلمان اروپا به این لایحه چراغ سبز نشان دادند و راه را برای رای گیری عمومی در اواسط ژوئن هموار کردند. این قانون هوش مصنوعی درباره چیست و چه پیامدهایی برای شهروندان اروپایی و غول‌های فناوری دارد؟

این لایحه سیستم‌های هوش مصنوعی را بر اساس چهار سطح خطر طبقه بندی می‌کند: از حداقل تا غیرقابل قبول.

سطح غیر قابل قبول به این معنی است که استفاده خاص از هوش مصنوعی ممنوع است. به عنوان مثال، سیستم اعتبار اجتماعی در چین که در آن دولت‌های محلی شهروندان "خوب" و "بد" را رتبه بندی می‌کنند.

سایر کاربردهای غیرقابل قبول شامل شناسایی بیومتریک در فضاهای عمومی است، جایی که هوش مصنوعی صورت افراد را اسکن و سپس به طور خودکار آن‌ها را شناسایی می‌کند.

سیستم‌های هوش مصنوعی مورد استفاده در دسته‌های پرخطر مانند اشتغال و تحصیل که بر روند زندگی افراد تأثیر می‌گذارد، هستند. همچنین با الزامات سختی مانند شفاف‌تر بودن و استفاده از داده‌های دقیق مواجه خواهند شد.

تخلفات منجر به جریمه تا ۶ درصد از درآمد جهانی سالانه یک شرکت می‌شود.

مسائل اصلی قانونگذاران اتحادیه اروپا چیست؟

یکی از مهمترین مسائل این است که چگونه می‌توان هوش مصنوعی را تعریف کرد.

یوهان لاکس، کارشناس مقررات هوش مصنوعی گفت: از یک طرف، قانونگذاران باید آسیب‌ها و خطرات خاصی را تنظیم کنند و از طرف دیگر، باید مراقب باشند که نوآوری را خفه نکنند. اگر هوش مصنوعی را خیلی محدود تعریف کنید، خطر از دست دادن نظارت بر آسیب‌های خاص را دارید. اگر آن را خیلی گسترده تعریف کنید، در این صورت این خطر وجود دارد که بیش از حد فراگیر شود. از آنجایی که فناوری به سرعت در حال توسعه است، نگرانی دیگری که به طور مکرر مطرح می‌شود این است که آیا قانون هوش مصنوعی در چند سال آینده موثر خواهد بود یا خیر.

دراگوس تودوراچه، نماینده رومانیایی پارلمان اروپا که حامی این لایحه است، توضیح داد: بسیاری از وکلا با قوانینی کار می‌کنند که گاهی حتی صدها سال قدمت دارند. بخش‌هایی از این لایحه که می‌تواند در طول زمان تکامل یابد که می‌تواند با کمیتولوژی، فرآیند اجرا یا اصلاح قوانین اتحادیه اروپا از طریق کارگروه‌هایی به ریاست کمیسیون اروپا تطبیق داده شود.

انتظار می‌رود این لایحه تا پایان سال یا حداکثر تا اوایل سال ۲۰۲۴ تایید نهایی شود و پس از آن یک دوره مهلت برای سازگاری شرکت‌ها و سازمان‌ها زمان نیاز است و تا حدود دو سال دیگر ارائه می‌شود.

کد خبر: ۲۲۱٬۳۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha