۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۲
لزوم توسعه صنایع تبدیلی در گلستان | «تولیدات کشاورزی» فرصتی که به ثروت بدل نشد
یک فعال اقتصادی در گفتگو با بازارمطرح کرد؛

لزوم توسعه صنایع تبدیلی در گلستان | «تولیدات کشاورزی» فرصتی که به ثروت بدل نشد

گرگان- فعالان اقتصادی معتقدند قطعی برق و گاز صنایع، فرایند طولانی صدور مجوز، موانع صادراتی و بی ثباتی اقتصادی از مواردی است که انگیزه هر سرمایه گذاری را نسبت به کار می کُشد.

بازار؛ گروه استان‌ها: با وجود برخورداری گلستان از اقلیم متنوع و مجاورت با کشورهای همسایه، هنوز از این ظرفیت برای رونق اقتصاد استان استفاده نشده است. به باور فعالان اقتصادی، توسعه صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی می تواند بسیاری از هدررفت محصولات تازه خوری کشاورزی و باغی به میزان قابل توجهی کاهش داده و با صادرات آن به کشورهای همسایه منجر به ارزآوری و افزایش درآمد گستانی ها شود.

از آنجایی که صنعت کشاورزی از دیرباز در گلستان غالب بوده، کمتر به حوزه صنایع تولید و صادرات محصولات تولیدی حاصل از آن توجه شده است با اینحال فعالان اقتصادی این منطقه خواستار توجه دولت به صنایع و شرکت های بازرگانی متوسط و کوچک هستند زیرا به اعتقاد این افراد، توجه به چنین سرمایه هایی منجر به توسعه اقتصادی کشور خواهد شد.

«معصومه بیدخوری» مدیرعامل شرکت فرم، فضا و ایده است که اخیرا در حوزه بازرگانی هم فعال شده، می گوید: قوانین دست و پاگیر دولت در حوزه صادرات و فرایند طولانی صدور مجوزها گاهی فعالان اقتصادی را از کار پشیمان می کند. مشروح این گفتگو را در زیر بخوانید.

* در خصوص چالش‌های پیش روی تولید در شرایط فعلی بفرمائید

تولید یک بحث بنیادی برای کشور است اما مسئله اینجاست که واقعاً تولید چه میزان از سوی دولت پشتیبانی می شود. موضوع بعدی در بحث تولید، مغفول و مهجور ماندن کارفرما و توجه بیش از اندازه دولت به نیروی کار است. این حمایت قانون از کارگر به نوعی باعث بروز مشکلاتی برای تولیدکنندگان شده است چراکه به صورت معمول کارفرمایان واسبتگی به نیروی کار دارند و از طرفی این امنیت خاطر برای آنها نسبت حضور مستمر کارگر ماهر وجود ندارد زیرا در قانون جایی ذکر نشده که حق کارفرما برای فسخ قرارداد کارگر به چه صورت است به عبارتی کارگر حق دارد در هر بازه زمانی کارفرما را دست تنها بگذارد بدون نگرانی از اینکه تبعات قانونی شامل او بشود. متاسفانه تامین خسارت ناشی از ترک کار، کارگر در هیچ جای قانون دیده نشده است.

در تمام دنیا دولت‌ها با حفظ ثبات اقتصادی تلاش به توسعه تولید و جلب نظر بخش خصوصی برای ورود به حوزه صنعت دارند اما در ایران این موضوع کاملا وارونه است

موضوع بعدی مشکل کمبود انرژی است که چندسالی است تولیدکنندگان را در فصول مختلف سال با چالش مواجه کرده است چراکه سیاست دولت حفظ رضایت مشترکان خانگی است و با این روند همواره برای تامین نیاز برق یا گاز مشترگان خانگی، انرژی صنایع قطع می شود که این گذشته از شرایط نامناسب اقتصادی کشور، لطمات زیادی را برای صاحبان صنایع به لحاظ اقتصادی به دنبال دارد.

از آنجاییکه این صنعت و تولید است که اقتصاد کشور را می‌چرخاند طبیعتاً باید انرژی مورد نیاز آنها تامین شده و در اختیار صنعتگران قرار گیرد که متاسفانه در شرایط فعلی اینگونه نیست. موضوع بعدی بحث مجوزهاست که معمولاً بخش خصوصی را در یک سیکل تکراری و خسته کننده گرفتار می‌کند. نکته بعدی ثبات اقتصادی است که نیاز اقتصاد هر کشور است که متاسفانه به دلیل نبود آن در ایران، این روزها تولیدکنندگان شرایط سختی را پشت سر می گذرانند زیرا پیش بینی از شرایط اقتصادی خود ندارند.

در تمام دنیا دولت ها با حفظ ثبات اقتصادی تلاش به توسعه تولید و جلب نظر بخش خصوصی برای ورود به حوزه صنعت دارند اما در ایران این موضوع کاملا وارونه است. بی ثباتی اقتصادی این روزها امکان تبیین چشم انداز و افق اقتصادی را از سرمایه گذاران سلب کرده است.

* چه راهکاری برای خروج از این شرایط به نظرتان می رسد؟

تولید ما زمانی نجات یافته و دوباره رونق می گیرد که ما صادرات داشته باشیم. اگر صادرات را از منظر نجات بخش برای تولید نگاه کنیم برای ما کارایی خواهد داشت اما نکته اینجاست که در همین رونق صادرات هم ابتدا باید بخش جابجایی پول حل شود گره کور فعلی در بخش جابجایی پول حاصل از صادرات است.

در گلستان از بافت فرش ترکمن و صنایع دستی مختص این منطقه گرفته تا تولید ابریشم و گیاهان دارویی و محصولات متنوع باغی امکان صادرات دارند

یکی دیگر از سیاست های اشتباه این است که همواره به تولیدکنندگان و صادرکنندگان بزرگ توجه می شود در حالی که جوانان بازرگان و شرکت های بازرگانی خُرد هم باید در این حوزه دیده شود و برای آنها دوره هایی با هدف ارتقا دانش و تجربه آنها برگزار کنیم. نمی توان همواره به شرکت های بزرگ تکیه کرد و عرصه را برای جوانان و افراد کم تجربه خالی نکرد.

* گلستان ظرفیتی مناسب برای صادرات دارد که بتوان روی آن حساب کرد؟

در حوزه صادرات استان گلستان به دلیل تنوع زیست بومی که دارد می تواند محصولات متنوعی را صادرات کند. در این استان از بافت فرش ترکمن و سایر صنایع دستی مختص این منطقه گرفته تا تولید ابریشم و گیاهان دارویی و محصولات متنوع باغی امکان صادرات دارند، با اینحال کمتر به این حوزه ها توجه شده است. هرچند که صنایع استان اغلب خُرد و متوسط است اما می توانیم از ظرفیت حوزه کشاورزی برای توسعه صنایع این بخش استفاده کنیم.

کد خبر: ۲۲۰٬۹۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha