۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۳
مسیر نزولی قیمت آهن در بازارهای جهانی متعاقب تداوم رکود اقتصادی چین
بازار گزارش می دهد؛

مسیر نزولی قیمت آهن در بازارهای جهانی متعاقب تداوم رکود اقتصادی چین

تقاضای کم و شکل گیری رکود نسبی در بازارهای چین علیرغم خوش بینی های سه ماهه نخست سال جاری برای اقتصاد این کشور، عامل اصلی بی رونقی بازار آهن در سطح جهانی است.

بازار؛ گروه بین الملل: قیمت سنگ آهن به عنوان یکی از مواد اولیه مهم برای تولید فلزات اساسی کاربردی در صنایع مختلف، طی یک سال گذشته نوسان زیادی را تجربه کرده است.

سنگ آهن در ۸ ژوئن سال گذشته میلادی موفق به ثبت یک رکورد تاریخی یعنی ۱۴۷ دلار شد. اما پس از آن، قیمت شروع به ریزش کرد تا در ماه نوامبر به کف قیمت خود روی ۸۱.۵۰ دلار کاهش یابد.

قیمت پس از رسیدن به کف بار دیگر مسیر صعودی را در پیش گرفته و در تاریخ ۱۵ مارس ۲۰۲۳ با ۶۵ درصد افزایش به ۱۳۴.۵ دلار افزایش یافت. سنگ آهن بار دیگر از پیک قیمتی خود در ماه مارس شروع به کاهش نموده و روی ۵ ماه می، به ۹۹.۵۰ دلار رسیده و سپس با ۴ درصد افزایش به ۱۰۳ دالار در هر تن بازگشت.

دلیل نوسان قیمت آهن در بازارهای جهانی چیست؟

پیش از هر چیز باید به قانون عرضه و تقاضا در بازار اشاره کرد که فاکتور اصلی تعیین کننده روند قیمت محسوب می شود. در بازار آهن و بسیاری از فلزات اساسی دیگر، چین به عنوان بزرگترین وارد کننده و مصرف کننده آهن جهان، تعیین کننده ترین نقش را در بازار آهن ایفا میکند. یعنی هر قدر با رونق اقتصادی و افزایش تولید در چین مواجه شویم، قیمت آهن در بازارهای جهانی افزایش یافته و بر عکس.

دلیل اصلی نوسان قیمت آهن نیز در حقیقت، نوسان در میزان رشد اقتصادی چین است. به عنوان مثال، با بازگشایی درهای این کشور به روی گردشگران خارجی از اواخر ماه نوامبر سال گذشته میلادی و همچنین افزایش امیدها نسبت به بهبود وضعیت اقتصادی این کشور، شاهد افزایش قیمکت آهن در بازارهای جهانی نیز بودیم.

اما در ماه می، انتشار احباری مبنی بر کاهش رشد اقتصادی چین به زیر ۵ درصد برای سال جاری و همچنین کاهش واردات آهن از بازارهای جهانی به این کشور، منجر به ریزش قیمت آهن شد. «دنییِل هاینز» و «سونی کوماری» از استراتژیک های ارشد شرکت ANZ که بازار آهن را از نزدیک رصد می کنند نیز در تازه ترین گزارش خود در خصوص تحلیل بازار آهن، این مدعا را مورد تایید قرار داده و معتقدند که بازار آهن به دلیل تقاضای ضعیف در بازار چین، همچنیان تحت فشار قرار دارد.

به گفته آنها، شاخص PMI بازار آهن چین در ماه نوامبر به ۴۵ افزایش یافته و پس از آن در ماه دسامبر به پایینترین میزان خود رسید که این آمار دقیقا با نقاط افزایش و ریزش قیمت آهن در بازارهای جهانی همخوانی دارد. این دو محقق بازار آهن معتقدند که قیمت آهن به احتمال زیاد تا ۹۰ دلار نیز کاهش یافته و پس از آن بار دیگر به مسیر صعودی باز خواهد گشت.

مسیر نزولی قیمت آهن در بازارهای جهانی متعاقب تداوم رکود اقتصادی چین

وضعیت نامساعد اقتصاد چین و ریزش قیمت آهن در بازارهای جهانی

هلدینگ بزرگ سرمایه گذاری ING نیز در گزارش جدید خود معتقد است که ریزش قیمت آهن به محدوده ۹۴ دلار در هفته گذشته، راه را برای اصلاح قیمت بیشتر باز خواهد کرد. این هلدینگ بزرگ مالی در گزارش خود آورده است: اگرچه رشد تولید ناخالص داخلی چین در ماه آوریل حدود ۴.۵ درصد گزارش شده که این رقم بسیار بالاتر از رقم اعلام شده برای این شاخص در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۲ یعنی ۲.۹ است؛ اما همچنان نگرانی هایی در خصوص پایداری ادامه روند رو به رشد اقتصاد چین وجود دارد که همین موضوع، بازارهایی همچون آهن را تا حد زیادی تحت تاثیر خود قرار خواهد داد.

به عنوان مثال، شاخص فهرست مدیران خرید چین از ۵۱.۹ در ماه مارس به ۴۹.۲ در ماه آوریل کاهش یافته که این سیگنالی منفی علیه رشد اقتصادی چین محسوب می شود.

از سوی دیگر، بخش مسکن که بیشتر از نیمی از نیازهای چین به آهن را به خود تخصیص داده، همچنان وضعیت خوبی نداشته و علیرغم سیاست های اعلامی بانکی دولت چین برای افزایش و بهبود روند ارائه تسهیلات بانکی برای خرید مسکن، این بازار همچنان از رونق کافی برخوردار نبوده ورشد تولید مسکن در چین به نسبت سال گذشته بیش از ۲۹ درصد کاهش یافته است.

لذا با وجود نزدیک شدن تورم به نزدیک صفر در ماه آوریل و کاهش شاخص قیمت مصرف کننده در همین ماه، کاهش تقاضا در بازارهای این کشور همچنان خطری بزرگ برای قیمت آهن محسوب می شود.

همانطور که می دانیم، شرکت های تولید فولاد و مصنوعات وابسته به آن در چین از بزرگترین مشتریان سنگ آهن در جهان به حساب می آیند. بر اساس آمار منتشر شده از سوی اتحادیه آهن و فولاد چین (CISA) میزان تولید شمش آهن در چین تا آخر ماه آوریل به ۱۸.۱ میلیون تن کاهش یافته که نشان دهنده ریزش ۲.۳ درصدی در قیاس با اوایل همین ماه است.

این موضوع به وضوح نشان دهنده کاهش تقاضا برای سنگ آهن در بازار چین بوده و می تواند تاثیر منفی زیادی روی قیمت جهانی این فلز اساسی داشته باشد.

کد خبر: ۲۲۰٬۹۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha