۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۸
کاهش نرخ مشارکت و افزایش بیکاری در کرمان/ زنان در صف اول بیکاران
اشتغال دغدغه مردم بزرگترین استان کشور

کاهش نرخ مشارکت و افزایش بیکاری در کرمان/ زنان در صف اول بیکاران

کرمان – بیکاری و عدم وجود فرصت های شغلی این روزها به دغدغه اکثر خانواده های کرمانی تبدیل شده و این در حالیست که طبق آمار نرخ بیکاری در کرمان در حال رشد اشت.

به گزارش بازار، بزرگترین استان کشور با وجود صنایع عمده از جمله مس و فولاد و زغالسنگ در کنار مزارع و باغهای بزرگ کشاورزی همچنان از بیکاری رنج می برد.

یکی از بزرگترین مشکلات موجود در این مسیر فرهنگ اشتباه مردم است، اکثر مردم اشتغال را پشت میزنشینی می دانند و کارآفرینی و خلاقیت در استفاده از تسهیلات و فرصتها را نادیده می گیرند در واقع مهمترین مشکل در این مسیر نگاه مردم به فرصت های شغلی دولتی است.

در مقابل دولت به دلیل مشکلات مختلف و یا عدم مدیریت در زمینه اشتغال نمی تواند فرصتها را مطابق با نرخ رشد جمعیت ایجاد کند و نتیجه این امر؛ بیکاری بخش قابل توجهی از افرادی است که انتظار پشت میز نشینی دارند.

افزایش سطح تحصیلات و کاهش فرصتهای شغلی در کرمان

و نکته قابل توجه اینکه اکثر این افراد را نیز طبقه تحصیل کرده جامعه تشکیل می دهند، طبق آمار بیشترین میزان بیکاری در بزرگترین استان کشور متوجه فارغ التحصیلان دانشگاهی است و هر چه سطح تحصیلات بالاتر می رود فرصت های شغلی کاهش می یابد.

تحصیل به امید اشتغال این روزها با شرایط فعلی جامعه استراتژی اشتباهی است که اکثر جوانان پیش روی خود قرار می دهند.

نکته دیگر در بین جماعت بیکار در کرمان این است که زنان تحصیل کرده بخش عمده ای از این افراد را تشکیل می دهند.

از سوی دیگر طبق اعلام مسئولان میزان سرمایه گذاری و نرخ مشارکت نیز در استان کرمان بسیار پایین است بطوریکه استاندار کرمان بارها از این امر گلایه کرده است در واقع نه مسئولان و نه مردم استان زمینه لازم برای سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال را فراهم نمی کنند و پول های سرگردان راهی بانکها یا صرف خرید ارز و سکه و طلا می شود.

پاییز امسال در کرمان نسبت به پاییز ۹۷ نرخ مشارکت اقتصادی کمتر و نرخ بیکاری بیشتر شده است. براساس تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری کل کشور در پاییز ۱۰.۶ بوده است.

کرمان رتبه ۲۱ بیکاری در کشور

این نرخ در استان کرمان ۱۱.۴ درصد اعلام شده است و بیست استان از نظر نرخ بیکاری وضعیت بهتری نسبت به کرمان دارند. نرخ بیکاری در کرمان نسبت به پاییز سال گذشته حدود یک درصد افزایش داشته است و پاییز ۹۷ نرخ بیکاری در کرمان ۱۰.۵ درصد بوده است.

نرخ مشارکت اقتصادی هم در استان کرمان نسبت به پاییز ۹۷ کاهش داشته و این نرخ پاییز پارسال ۳۹.۲ بوده که امسال ۳۷.۱ درصد اعلام شده است.

اما مساله اصلی در کرمان بیکاری در جامعه زنان است؛ نرخ بیکاری در میان زنان ایرانی در سال گذشته ۱۸.۹ درصد بوده است این عدد در آخرین گزارش مرکز آمار ایران از نرخ بیکاری سالانه (به جز گزارش‌های فصلی) دیده می‌شود.

این نرخ در میان زنان کرمانی ۲۸ درصد اعلام شده این در حالی است که نرخ بیکاری مردان کرمانی در این سال ۷.۶ درصد بوده است.

طبق این ارقام بیکاری در بین زنان کرمانی ۴ برابر مردان است و این فاصله نشان از لزوم برنامه ریزی در زمینه اشتغال زایی در این قشر دارد.

طبق آمار موجود فقط ۱۱ درصد از پستهای مدیریتی در استان کرمان عاید زنان می شود و توانمندی زنان کمتر مورد استفاده قرار گرفته است.

نکته جالب اینکه بیشترین بیکاری زنان در شهرباک ثبت شده و کمترین مورد بیکاری زنان در قلعه گنج اعلام شده است.

جالب اینکه یک سوم زنان دارای قابلیتهای بالقوه اشتغال در کوهبنان، جیرفت و زرند و رابر نیز بیکار هستند.

استاندار هم انتقاد و گلایه می کند!

استاندار کرمان با انتقاد از عملکرد ضعیف برخی از بانک ها در استان کرمان در خصوص ارائه تسهیلات اشتغال زایی می گوید: متاسفانه همکاری برخی از بانک ها در این زمینه بسیار ضعیف است.

محمد فدایی می گوید: همه دستگاه های استان کرمان باید مطابق با هدف گذاری صورت گرفته اهداف خود در زمینه اشتغال زایی را محقق کنند.

استاندار کرمان با بیان این‌که با وجود تمام اقدامات انجام شده درصد بیکاری در استان تغییری نکرده است افزود: امسال وضعیت خیلی بدتری نسبت به سال گذشته در استان در بحث اشتغال داریم.

وی گفت: اگر ما امروز شغلی ایجاد کنیم بهتر از فردا است چراکه معلوم نیست تا فردا چه مشکلات اجتماعی برای فرد بیکار پیشامد کند و به این سبب اشتغال‌زایی باید در اسرع وقت انجام شود.

وی با اشاره به ضرورت جذب سریع اعتبارات در استان یادآور شد: پایان مهلت جذب اعتبارات اشتغال‌زایی برای ما ملاک نیست و این اعتبارات باید بلافاصله در استان جذب شود.

با وجود تمام شعارها و امار و ارقامی که برخی از دستگاهها در خصوص اشتغالزایی اعلام میکنند اما حقایق موجود در جامعه نشان می دهد استان کرمان در کنار تمام قابلیتهای معدنی و صنعتی و کشاورزی اما نتوانسته است از این داشته ها برای توسعه، خلق ثروت در استان و ایجاد فرصتهای اشتغال زایی برتر استفاده کند.

کد خبر: ۲٬۲۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha