۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۹
دولت به تنهایی از پس افات وارداتی بر نمی آید/نقش سمن ها و تولیدکنندگان در ریشه کن کردن آفات

دولت به تنهایی از پس افات وارداتی بر نمی آید/نقش سمن ها و تولیدکنندگان در ریشه کن کردن آفات

عضو هیأت مدیره مجمع ملی خبرگان کشاورزی با اشاره به نقش سمن ها، تشکل ها و همچنین سندیکاهای موجود در مبارزه با آفات کشاورزی گفت: دولت نمی تواند به تنهایی مبارزه با آفات را انجام دهد.

به گزارش خبرنگاربازار، علی خان محمدی عضو هیأت مدیره مجمع ملی خبرگان کشاورزی درباره اینکه از سالیان گذشته و خصوصا دهه های قبل هجوم آفات بسیاری از جمله ملخ ها، کنه ها، پشه های قارچی و ... را از کشورهای همسایه خصوصا غربی شاهد بوده ایم و همچنین راهکار مبارزه با آن ها اظهار داشت: آفت چیزی است که تاکنون بر اثر یکسری تغییرات اقلیمی،  کشتی و ... به وجود می آید که کارشناسان باید بر اثر نوع آن آفت و آسیب هایی که می رساند با آن مبارزه کنند.

عضو هیأت مدیره مجمع ملی خبرگان کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار بازار تصریح کرد: اگر چشم انتظار این باشیم که دولت به تنهایی مبارزه را انجام دهد، کار به خوبی پیش نمی رود؛ مگر اینکه تولیدکنندگان و دست اندرکاران در این حوزه مهم آستین بالا بزنند و برای سلامتی محصولات خود و به طور کلی کشور بکوشند.

خان محمدی تصریح کرد: اگر سیستم به صورت کارشناسی عمل نکند و آزمایش های گیاهی، خاکی، آبی و ... را به صورت کارشناسانه بررسی نکرده باشد، مبارزه با این آفات به دلیل تجمع سخت تر خواهد بود؛ بر حسب کارشناسی با این مشکلات آفات باید از بیخ و بن مقابله صورت می گرفت تا از بین برود ولی جلو آسیب از هرکجا که گرفته شود، منفعت است.

وی ادامه داد: کشت محصولات نشایی مقاوم و عاری از بیماری و همچنین استفاده از نهال های استاندارد کمک می کند تا بدون استفاده از سموم با آفات و مشکلات ناشی از آنها برخورد شود و آفات از بین بروند.

عضو هیأت مدیره مجمع ملی خبرگان کشاورزی خاطرنشان کرد: دولت به تنهایی نمی تواند این مبارزه ها را انجام دهد، لذا باید سمن ها، تشکل ها و همچنین سندیکاهای موجود به موضوع ورود جدی یابند و به صورت کلی آفات را ریشه کن کنند.

خان محمدی تنظیم کشاورزی سیستماتیک را منوط به واگذاری به بخش خصوصی دانست و افزود: کشورهای توسعه یافته سال ها است که این قبیل از مسائل را به بخش خصوصی واگذار می کنند و به پیشرفت های بسیاری را به دست آورده اند.

به گزارش بازار، این در حالی است که ملخ،  برخی از پشه های قارچی و... بومی ایران نیستند و از کشورهای همسایه به ایران راه یافته اند که از سالیان قبل و به خصوص سالهای گذشته هجوم و آسیب های ناشی از ازدیاد آنان بیش تر شده است.

کد خبر: ۲٬۲۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha