۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۰
لوله مبلی اصفهان، ارزان اما با کیفیت

لوله مبلی اصفهان، ارزان اما با کیفیت

بی‌شک استان اصفهان یکی از قطب‌های صنعت به ویژه صنعت فولاد در کشور است.

به گزارش بازار، بی‌شک استان اصفهان یکی از قطب‌های صنعت به ویژه صنعت فولاد در کشور است. تا جایی که از پسوند اصفهان در صنعت به عنوان نام تجاری معتبر و تضمینی برای کیفیت استفاده می‌شود. باتوجه به گسترش موارد مصرف مقاطع فولادی به ویژه نمونه‌های سبک آن، کیفیت و قیمت اهمیت دو چندان پیدا می‌کند. نکته ویژه‌ در مورد محصولات استان اصفهان این است که به عنوان مثال قیمت لوله مبلی اصفهان در حالی کم و مقرون به صرفه است که کیفیتی بالاتر از سایر استان‌ها دارد. در ادامه علت و چگونگی این نکته را بررسی خواهیم کرد.

فرآیند تولید لوله مبلی به چه شکل است؟

لوله مبلی نوعی مقطع فولادی درزدار است که برای تولیدش از ورق روغنی استفاده می‌شود.

مرحله‌ی اول

رول ورق روغنی باز شده و با عبور از بین چند ردیف تیغه  به شکل نوار برش می‌خورد. این نوارها مجددا رول شده اماده‌ی مرحله‌ی بعدی تولید می‌شود.

مرحله‌ی دوم

این نوارها در امتداد طول و در یک خط تولید بسیار طولانی خم می‌شوند. این خم خوردگی باید به تدریج اتفاق بیوفتند چرا که نرم‌ترین نمونه‌های فولاد هم ماده‌ای سخت و مقاوم است و با خم خوردن ناگهانی آن احتمال شکسته شدن زیاد است. با ایجاد این خم نوار ورق روغنی تبدیل به لوله‌ای با درز باز می‌شود.

مرحله‌ی سوم

باید جوشکاری درز انجام بشود. برای ایجاد اتصال بین دولبه‌ی این ورق خم خورده از جوشکاری استفاده می‌شود. روش‌های مختلفی برای جوشکاری درز با توجه به نوع و ضخامت ورق وجود دارد که هر کدام با توجه به شرایط می‌توانند برای نوع خاصی از لوله مناسب‌تر باشند. کیفیت جوشکاری بسیار مهم است. اهمیت آن هم به خاطر تاثیری است که بر کیفیت لوله در مراحل بعدی به ویژه تحت فرآیندهای تخصصی دارد. درزجوش اگر به حد کافی مستحکم نباشد تحت خم تبدیل به نقطه ضعیفی خواهد شد به راحتی در ناحیه خم خورده از هم باز شده و لوله را تبدیل به ورقی بی فایده می‌کنند.

مرحله‌ی چهارم

مربوط به اقداماتی است که با هدف بهبود کیفیت سطحی لوله بر روی آن انجام می‌شود. جوشکاری درز فارغ از روش انجام جوشکاری باعث می‌شود در ناحیه جوش زائده‌هایی ایجاد بشود که کیفیت سطحی را دچار مشکل کند. برای حل این مشکل بعد از اتمام جوشکاری در قدم بعدی زائده‌ها از روی درز برداشته می‌شود. به این شکل کیفیت سطحی لوله در سرتاسر آن یکسان و یکدست خواهد بود.

مرحله‌ی پنجم

لوله‌ها به شاخه‌هایی با طول‌های برابر برش می‌خورند. طبق استاندارد طول شاخه این مقاطع باید ۶ متری باشد.

به این شکل لوله مبلی ساخته می‌شود. این مقاطع به واسطه‌ی مواد اولیه مصرفی و فرآیند تولیدشان محصولاتی ظریف و دقیق هستند که کاربردهای زیادی دارند اما بیشتر در صنعت مبلمان‌سازی و دقیقا به همین خاطر با نام لوله مبلی هم در صنعت شناخته می‌شوند. فرآیند تولید نسبتا ساده و کم هزینه به علاوه‌ی مواد اولیه ارزان قیمت باعث شده قیمت لوله مبلی به نسبت ویژگی‌های مطلوبش مناسب و مقرون به صرفه باشد.

لوله مبلی اصفهان، ارزان اما با کیفیت

چطور کارخانه بر کیفیت نهایی محصول تولیدی اثر می‌گذارد؟

همان طور که توضیح دادیم فرآیند تولید لوله بسیار ساده است و تنها به سه فاکتور بستگی دارد. اول کیفیت ورق، دوم کیفیت دستگاه‌های تولیدی و سوم نحوه انبار کردن و نگه‌داری از آن‌ها. خوب یا بد بودن تمامی این مراحل توسط کارخانه تعیین می‌شود. گروه صنعتی صبا یکی از بهترین‌ مجموعه‌های فعال در زمینه تولید مقاطع فولادی سبک است که هم از مواد اولیه و دستگاه‌های باکیفیت استفاده می‌کند و هم با نهایت دقت از محصولات تولیدی تا رسیدن به دست مصرف کننده نگه‌داری می‌کند.

۱.کیفیت ورق

ورق روغنی باکیفیت ورقی است که به حد کافی نرم و انعطاف پذیر باشد و کیفیت سطحی مطلوبی هم داشته باشد. استفاده از ورق‌های باکیفیت پایین شاید در ظاهر از نظر مالی به نفع کارخانه باشد اما در واقع کاملا برعکس بوده و با تاثیر سوئی که بر کیفیت دارد کاملا به ضرر اوست.

ورق روغنی در صنعت به واسطه‌ی فرآیند پذیر بودن مقاطعش شهرت پیدا کرده است در صورتی که در حد انتظار انعطاف پذیر نباشد تولید کننده هم تمایلی برای خرید این محصول نخواهد داشت.

علاوه بر فرآیندپذیری کیفیت سطحی هم مهم است چرا که مشخص می‌کند لوله مبلی تحت فرآیندی چون آبکاری چه کیفیتی داشته باشد. کیفیت آبکاری به شدت وابسته یه کیفیت سطحی لوله است. برای یک آبکاری با کیفیت سطح باید در حد استانداردی زبری داشته باشد. زبری کم باعث می‌شود لایه آبکاری ورقه‌ای از روی آن بلند شود و زبری زیاد هم اجازه‌ی تشکیل لایه صیقلی مورد نیاز را نمی‌دهد.

۲.کیفیت دستگاه‌های تولیدی

این که شکل سطح مقطع لوله دقیق و درست باشد و جوشکاری درز آن با کیفیت و استحکام بالا انجام بشود بستگی به کیفیت دستگاه تولیدی دارد. طبیعتا کیفیت دستگاه‌ها در کارخانه‌های مختلف از هم متفاوت است. دستگاه بی‌کیفیت می‌تواند باعث شود که شکل سطح مقطع لوله دایره کامل، دقیق و درستی نباشد. جوشکاری درز آن به درستی انجام نشود به این معنی که استحکام کافی نداشته باشد و یا زائده‌های درز آن به درستی برداشته نشده باشد.

۳.شرایط نگه‌داری

قطعا این که لوله با چه کیفیتی تولید بشود بسیار مهم و تعیین کننده است اما شرایط نگه ‌داری هم به همان اندازه و حتی شاید بیشتر اهمیت دارد. بار تولیدی اگر در زمان تولید بهترین کیفیت را هم داشته باشد اما به درستی در برابر صدمات احتمالی محافظت نشود نهایتا محصولی بی‌کیفیت خواهد بود. لوله مبلی مقطع بسیار ظریفی است که نمونه‌های خیلی نازک آن با کوچکرین فشاری آسیب می‌بیند و در تماس با آب و رطوبت دچار زنگ زدگی می‌شود. درنتیجه وقتی لوله مبلی با بهترین کیفیت تولید شود اما با بهترین کیفیت در انبار نگه داری نشود کیفیت اولیه به سرعت تحت عواملی که به آن اشاره کردیم از بین خواهد رفت.

جمع‌بندی

کارخانه تعیین می‌کند که برای تولید از چه ورقی و چه دستگاه‌هایی استفاده بشود و شرایط نگه‌داری از بار بعد از تولید به چه شکل باشد. کارخانه اصفهان در تمام زمینه‌ها عملکرد مناسبی دارد به علاوه‌ی این که فرآیند تولید مقاطع در تمامی مراحل در همین استان انجام می‌شود. دقیقا همین عوامل باعث شده قیمت لوله مبلی اصفهان با وجود کیفیت بالا به نسبت ارزان‌تر باشد.

همان طور که توضیح دادیم گرچه فرآیند تولید لوله ساده است اما پیچیدگی‌ها و جزئیاتی دارد که باتوجه به آن‌ها یا به عبارت دقیق‌تر با رعایت آن‌ها می‌توان نهایتا محصولی بی نقص و باکیفیت تولید می‌شود.

کد خبر: ۲۲۰٬۶۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha