۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۹
گام بلند دولت برای تامین منابع تولید | بازار سرمایه به کمک می‌آید
گزارش بازار؛

گام بلند دولت برای تامین منابع تولید | بازار سرمایه به کمک می‌آید

سمنان- همایش تامین مالی واحدهای تولیدی استان سمنان از طریق بورس و بازار سرمایه با حضور رئیس سازمان بورس برگزار شد.

به گزارش خبرنگار بازار، سالن اجتماعات استانداری سمنان بعد از ظهر پنجشنبه میزبان مسئولان بورس و بازار سرمایه کشور بود تا در همایش تامین سرمایه مالی صنایع استان سمنان حضور پیدا کنند. از سوی دیگر استاندار سمنان و معاونان وی و همچنین جمعی از تولیدگران استان نیز در این همایش حضور داشتند.

تعادل بین تورم و رشد

معاون‌ هماهنگی امور اقتصادی استاندار سمنان در ابتدای این نشست ضمن بیان اینکه ایجاد تعادل مابین مهار تورم و رشد تولید از دغدغه های‌ ما در سطح استان است، گفت: استان سمنان دارای ظرفیت های بسیار خوبی در بازار سرمایه است.

محمد رضا صادقی بیان کرد: یکی از روشهای تامین مالی ایجاد سکوهای تامین مالی برای واحد های دانش بنیان، خرد و پیشران است. ما آمادگی داریم‌ برای همکاری و همراهی همه جانبه، در کنار مسئولان در سازمان بورس کشور باشیم.

وی افزود: پنل های خوبی امروز در راستای تامین مالی از بازار سرمایه برگزار خواهد شد. اقتصاد ما در سطح استان به صورت خصوصی بسیار پر رنگ بوده که می‌توان گفت یک‌ مزیت بسیارمطلوب است. نیروی انسانی با سواد، ماهر و مطلوب در سطح استان از دیگر مزیت ها و پتانسیل های استان سمنان است.

معاون استاندار سمنان همچنین گفت: ما در سطح استان با کمبودهایی برای تامین مالی مواجه هستیم که آمادگی برای رشد و توسعه زیرساخت های تامین‌مالی در استان از محل بازار سرمایه وجود دارد.

شناسایی نیازهای استان سمنان

گودرزی، مدیرعامل سازمان بورس اوراق بهادار تهران نیز با بیان اینکه بالاتر بودن شاخص سواد در سطح استان، مزیت بسیار ارزشمندی است، بیان داشت: شناسایی نیازمندی های استان و ایجاد گفتمان بین بازار سرمایه و اهالی صنعت هدف ما از حضور در استان سمنان است.

وی با بیان اینکه ما تلاش خواهیم‌کرد تا در حوزه تامین‌ مالی بتوانیم‌ ظرفیت های استان را شناسایی و در راستای توجه و حمایت از شرکت های دانش بنیان گام‌برداریم، افزود: کاهش بیش از این نرخ بیکاری در سطح استان و ایجاد امید در بین جوانان جامعه، از اهداف عالی برگزاری این همایش و اقدامات پیش رو است.

گودرزی با بیان اینکه در سال ۲۰۲۱، ۳۲.۵ درصد عرضه های اولیه کل دنیا در حوزه شرکت های فناورانه بوده که نرخ بسیار مهمی است گفت: با ورود شرکت های دانش بنیان، شاخص شرکت های دانش بنیان و فناورانه به عنوان یک‌شاخص عمومی تعریف و معرفی خواهد شد.

تامین مالی شرکت‌های تولیدی

رضا شیرازی مدیرعامل فرابورس ایران نیز با بیان اینکه در سطح اقتصاد استان، بازار سرمایه در بُعد تامین‌ مالی توسعه پیدا نکرده و از ۷۰۰ شرکت، تنها هفت شرکت سمنانی است، گفت: بالای ۵۰‌ میلیون نفر در کشور دارای کد بورسی هستند از سوی دیگر در بُعد سرمایه گذاری و تامین در بازار سرمایه مغفول مانده که هدف از برگزاری این دوره ها در سطح استان ها، توجه به این مهم است.

وی با بیان اینکه شرکت های دانش بنیان بسته به اندازه و قابلیت و ریسک خود، می توانند در بازار فرابورس ایران پذیرفته شوند، بیان داشت: اولین تامین‌ مالی در سال ۱۴۰۲ از بازار سرمایه توسط یک شرکت دانش بنیان سمنانی با ۲۷۰ میلیارد تومان از طریق افزایش سلب حق تقدم انجام شد.

حمایت از دانش ‌بنیان‌ها

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ایران با بیان اینکه هدف از برگزاری این‌جلسات، ایجاد ارتباط و شروع گفتمان در حوزه بازار سرمایه در سطح استان است، گفت: ایجاد تعامل بین فعالان بازار سرمایه و بخش خصوصی در سطح استان در دستور کار قرار دارد.

رضا عشقی با بیان اینکه بخش عمده اقتصاد استان سمنان در اختیار بخش خصوصی است که در این‌ همایش مَد نظر و توجه قرار دارند، تاکید کرد: تامین‌ مالی از بازار سرمایه ویژه بخش خصوصی از رویکرد های اولویت دار ما در سازمان بورس اوراق بهادار ایران در سال جاری است.

وی با بیان اینکه میزان انتشار اوراق شرکتی در کشور در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰، با مبلغ ۷۰ هزار میلیارد تومان، ۳ برابر شد که در سال جاری تلاش داریم این‌میزان را بیش از این افزایش دهیم، افزود: هدف ما این است تا منابع نقدینگی موجود در کشور را از طریق تامین‌مالی در بازار سرمایه، به سمت تولید هدایت کنیم.

رئیس سازمان بورس با بیان اینکه پذیرش شرکت های دانش بنیان و خرد استان و تامین‌ مالی این شرکت ها از طریق صندوق های جسورانه از اهداف برگزار این سفر، همایش و پنل های زیر مجموعه است، افزود: بازار سرمایه می تواند نقش بسیار مطلوبی را در تامین مالی شرکت ها ایفا کند، چرا که مشارکت مردم در این‌ حوزه بسیار پر رنگ‌ خواهد شد همچنین بحث های آموزشی و بحث های‌ مرتبط با پذیرش و تامین‌ مالی در همایش امروز و کارگاه ها و پنلهای تخصصی، ارائه خواهد شد.

حمایت از دانش بنیان‌ها و تولید

استاندار سمنان نیز در همایش تامین مالی از بازار سرمایه در سمنان با بیان اینکه سازمان بورس و اوراق بهادار می تواند با ارائه آموزش‌ها در حوزه سواد مالی و تامین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان، در تحقق رشد اقتصادی کشور نقش آفرینی مطلوب داشته باشد، گفت: تفاوت بازار بورس با بازار سنتی، بحث شفافیت مالی، رسمیت و پشتیبانی قانونی موجود در حوزه بازار سرمایه بوده که امری بسیار قابل توجه و ارزنده است.

سید محمدرضا هاشمی با بیان اینکه بیش از یک دهه است که مباحث مرتبط با اقتصاد و تولید توسط مقام معظم رهبری مورد تاکید است و در سال گذشته توجه ویژه به شرکت‌های دانش بنیان صورت گرفت که می توان با تامین مالی از بازار سرمایه برای شرکت‌های دانش بنیان، بیش از پیش این‌ مهم‌ را محقق نمود، بیان داشت: در حوزه مالی و رشد اقتصادی، ما امروز نیاز به سواد مالی تخصصی داریم که می تواند در مدیریت امور در شرکت های تولیدی موثر و نهایتا تحقق رشد اقتصادی را به همراه داشته باشد.

وی با بیان اینکه پارک علم و فناوری استان رتبه دوم کشور را در سال گذشته به خود اختصاص داده است، افزود: میانگین نرخ با سوادی بالای استان و بالاتر از میانگین کشوری، استان سمنان را به یک استان دانشگاهی تبدیل کرده و بستر برای رشد اقتصادی، افزایش بهره وری و رشد صادرات به تبع آن مهیا شده است.

نیروی محرک تولید استان سمنان

استاندار سمنان گفت: بخش خصوصی موتور محرک اقتصاد استان است که باید بیش از پیش به آن توجه ویژه صورت گیرد،چرا که می تواند در حوزه های مختلف نقش بسیار تعیین کننده ای داشته باشد و منجر به کسب موفقیت های متعدد در حوزه اقتصادی گردد.

هاشمی با بیان اینکه مسیرهای توسعه در سطح استان با کمک‌ از بخش خصوصی و استفاده از ظرفیت و پتانسیل های این حوزه محقق خواهد شد، بیان کرد: ضرورت دارد تا امروز و با برگزاری همایش تامین مالی از بازار سرمایه، کارگاره های افزایش سواد مالی در سطح استان به صورت مستمر برگزار شود.

برنامه آموزش سواد مالی با حضور کارشناسان سازمان بورس ایران دبیرستان استعدادهای درخشان پسرانه شهید بهشتی و بازدید از چند کارخانه در سمنان از جمله برنامه های جانبی این نشست بود.

کد خبر: ۲۲۰٬۴۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha