۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۵
وزارت جهاد کشاورزی باید پاسخگوی حجم بالای ثبت سفارش و انحصار در بازار چای باشد
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس:

وزارت جهاد کشاورزی باید پاسخگوی حجم بالای ثبت سفارش و انحصار در بازار چای باشد

عباسی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، گفت: با بررسی متوجه می‌شویم، علی رغم بالا بودن میزان ثبت سفارش‌ها نوعی انحصار برای شرکتی خاص نیز فراهم شده است.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، علیرضا عباسی عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، در خصوص ایجاد انحصار در واردات چای، گفت: نیاز کشور به چایی حدود ۵۵ هزار تن است که حدود ۱۰ هزار تن آن در داخل کشور تولید و ۴۵ هزار تن دیگر آن از بازار جهانی تامی می‌شود، در ابتدا باید باغات چای موجود را تقویت، اصلاح و احیاء کنیم تا سهم تولید داخل افزایش پیدا کند.

نماینده مردم کرج، اشتهارد و فردیس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه امکان کاهش وابستگی به واردات چای وجود دارد، ادامه داد: در حال حاضر حدود ۸۰ درصد از نیاز کشور از طریق واردات تامین می‌شود و بخش خصوصی و شرکت‌های متعددی در این زمینه فعالیت می‌کنند، اما سال گذشته در زمینه واردات چای اتفاقی افتاد که وزارت جهاد کشاورزی مقصر آن را بانک مرکزی می‌دانست درحالی که با توجه به واگذاری اختیارات ما مسئول اصلی را وزارت جهاد کشاورزی می‌دانیم.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه وزارت جهادکشاورزی شرکت‌های واردکننده چای را برای دریافت ارز به بانک مرکزی معرفی کرده و بانک مرکزی نیز بر اساس این اولویت بندی به آنها ارز تخصیص داده است، عنوان کرد: متاسفانه حجم چای ثبت سفارش شده ۴ برابر نیاز بازار داخل بوده و زمینه واردات بی‌رویه را باز می‌کند.

عباسی با بیان اینکه تخصیص ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان یک امتیاز برای شرکت واردکننده محسوب می‌شود و تولید داخل را با آسیب مواجه می‌کند، گفت: با بررسی متوجه می‌شویم، علی رغم بالا بودن میزان ثبت سفارش‌ها نوعی انحصار برای شرکتی خاص نیز فراهم شده است. چرا باید برای شرکتی خاص به دلیل اختلاف قیمت ارز تخصیصی انحصار و رانت ایجاد کنیم.

وی با اشاره به اینکه وزارت جهاد کشاورزی باید پاسخگوی حجم بالای ثبت سفارش و ایجاد انحصار در بازار چای باشد، ادامه داد: بانک مرکزی اولویت سنجی و نیاز سنجی نمی‌کند و بر اساس لیست اعلامی تخصیص ارز می‌دهد.

کد خبر: ۲۲۰٬۴۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha