۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۹
 افزایش همکاری‌های اقتصادی ایران و کوبا، نیازمند شناسایی اولویت‌ها و فرصت‌هاست
سفیر کوبا در دیدار با نایب‌رئیس اتاق ایران تاکید کرد

افزایش همکاری‌های اقتصادی ایران و کوبا، نیازمند شناسایی اولویت‌ها و فرصت‌هاست

در دیدار رئیس اتاق بازرگانی کوبا و نایب‌رئیس اتاق ایران، دو طرف بر همکاری بیشتر در حوزه‌های مواد غذایی، دارویی، معادن، خدمات فنی و مهندسی و گردشگری تاکید کردند.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، آنتونیو کاریکارته کورونا، رئیس اتاق بازرگانی کوبا به‌همراه آلبرتو گونزالس کاسالس سفیر کوبا در ایران با حسین سلاح‌ورزی، نایب‌رئیس اتاق ایران دیدار کرد. در این نشست، دو طرف درباره زمینه‌های همکاری مشترک با هدف افزایش سطح مبادلات تجاری گفت‌وگو کردند.

آنتونیو کاریکارته کورونا، رئیس اتاق بازرگانی کوبا در دیدار با حسین سلاح‌ورزی، نایب‌رئیس اتاق ایران گفت: ایران و کوبا باید شرایط را برای فعالیت مشترک تجاری بخش خصوصی و اتاق‌های بازرگانی دو کشور فراهم کند. در این زمینه می‌توانیم پیوندی بین بخش‌های خصوصی و دولتی برقرار کنیم و برای افزایش سطح همکاری، پروژه‌هایی را تعریف کنیم تا شرکت‌های ایرانی و کوبایی با هم در ارتباط مستمر باشند.

او به زمینه‌های همکاری ایران و کوبا اشاره کرد: باید اولویت‌ها و نیازها در زمینه همکاری اقتصادی دو کشور مشخص شود؛ به‌عنوان‌مثال ایران در حوزه کشاورزی و تولید محصولات کشاورزی شرایط خوبی دارد. یا کوبا ظرفیت بسیار بالایی در حوزه گردشگری دارد که باید به این ظرفیت‌ها توجه شود.

آنتونیو کاریکارته کورونا گفت: ما می‌توانیم دفتر تجاری‌ای در کوبا با هدف افزایش پیوند تجاری و اقتصادی دو کشور فراهم کنیم. باید روی محصولاتی کار کنیم که کشورهای در آن پتانسیل توسعه و تعمیق همکاری دوجانبه داشته باشند.

رئیس اتاق بازرگانی کوبا از لزوم توجه به روابط سه‌جانبه گفت که در رأس آن ایران، کوبا و کشورهای منطقه ایران و کوبا باشد. ما می‌توانیم محصولاتی را به‌صورت مشترک تولید کنیم و به کشورهای منطقه صادر کنیم. در این زمینه می‌توانیم روی محصولاتی سرمایه‌گذاری کنیم که بازگشت سرمایه سریع داشته باشند.

او ادامه داد: بازار توریسم کوبا در حال گسترش است، امسال حدود سه میلیون توریست به کشور وارد شده است؛ این بازار در حال رشد است. امسال شرکت‌ها خصوصی و دولتی حدود ۳۰۰ میلیون دلار برای تأمین مایحتاج توریست، واردات انجام داده‌اند. ما می‌توانیم بخشی از محصولات موردنیاز خود را از ایران وارد کنیم، البته در این زمینه با یک شرکت صحبت کرده‌ایم.

رئیس اتاق بازرگانی کوبا گفت: ایده ما این است که داخل اتاق بازرگانی کوبا بخش تجاری ایران باز را باز کنیم تا ارتباط تجار نزدیک‌تر شود. به اتاق بازرگانی در زمان مشکل می‌تواند مسائل شرکت‌ها را حل کند. البته می‌توانیم با پروژه‌هایی کار را شروع کنیم که قابلیت رشد و ارتقا داشته باشد. مثلاً پرورش مرغ یا کارخانه تولید محصولات لبنی شرایط خوبی در کوبا دارد. کوبا می‌خواهد هاب منطقه شود و فرصت خوبی برای همکاری در این حوزه وجود دارد.

او ادامه داد: امیدواریم تجار و اتاق بازرگانی ایران در نمایشگاه بین‌المللی‌ای که از تاریخ ششم تا نهم نوامبر ۲۰۲۳ تشکیل خواهد شد، حضور داشته باشند.

بعد از آن حسین سلاح‌ورزی نایب‌رئیس اتاق ایران از همکاری و پیوند محکم سیاسی ایران و کوبا گفت: علی‌رغم ارتباط خوب سیاسی و مکمل بودن اقتصاد دو کشور، هنوز سطح روابط تجاری رضایت‌بخش نیست.

به اعتقاد نایب‌رئیس اتاق ایران ظرفیت و توان قابل‌توجهی برای همکاری اقتصادی و تجاری بین دو کشور وجود دارد هرچند در این مسیر، فاصله جغرافیایی و تحریم اقتصادی دو کشور دو مانع جدی است.

سلاح‌ورزی با اشاره به ظرفیت‌های توسعه روابط تجاری دو کشور خواستار همکاری بیشتر ایران در حوزه‌های مواد غذایی، دارویی، معادن، نانوتکنولوژی و گردشگری با کشور کوبا شد.

او به ظرفیت شرکت‌های خدمات فنی و مهندسی ایران اشاره کرد: این شرکت‌ها تجربه خوبی در حوزه زیرساخت و ساخت مسکن در آمریکای لاتین و ونزوئلا دارند. البته به تأسیس شرکت توزیع مواد غذایی در کوبا هم موافق هستم.

نایب‌رئیس اتاق ایران پیشنهاد داد: ما باید چند حوزه همکاری را مشخص کرده و روی آن‌ها متمرکز شویم. می‌توانیم در اتاق ایران میز اختصاصی کوبا برای پیگیری مطالبات تجار تشکیل دهیم. قرار است در سال جدید، اتاق ایران چند دفتر تجاری در کشورهای مختلف تشکیل دهد و یکی از این‌ها می‌تواند در کوبا باشد. همچنین اتاق ایران می‌تواند از شرکت‌های ایرانی برای حضور در نمایشگاه بین‌المللی کوبا حمایت مالی کند.

سلاح‌ورزی از توسعه همکاری ایران و کوبا استقبال کرد و گفت: در این زمینه می‌توانیم چند حوزه مشخص را برای همکاری اقتصادی تعریف کرده و آن را توسعه دهیم. مثلاً این همکارهای می‌تواند در چهار زمینه مواد غذایی، دارویی، معادن، نانوتکنولوژی و خدمات فنی و مهندسی باشد.

او به تحریم ایران و کوبا اشاره کرد و گفت: شما سال‌ها با تحریم دست‌وپنجه نرم می‌کنید. ما می‌توانیم در این زمینه راه‌حل مبتنی بر نوآوری داشته باشیم و تهاتر یکی از این روش‌هاست.

در ادامه رئیس اتاق بازرگانی کوبا هم گفت: ما می‌توانیم راه‌حل جدیدی برای همکاری ابداع کنیم و با روش جدید مذاکرات و معاملات خود را انجام دهیم.

او از پیشنهاد میز کوبا استقبال کرد و گفت: ما هم متعاقباً مشتاقیم در این زمینه با شما همکاری کنیم.

بعد از آلبرتو گونزالس کاسالس سفیر کوبا در ایران گفت: اولین چالش روابط اقتصادی ایران و کوبا عدم شناخت تجار دو کشور از همدیگر است. اتاق‌های بازرگانی دو کشور می‌تواند در زمینه شناخت تجار از هم نقش خوبی ایفا کنند. مثلاً امسال بخش خصوصی ایران می‌تواند در نمایشگاه بین‌المللی‌ای که در هاوانا تشکیل می‌شود، حضور داشته باشد.

او ادامه داد: بخش خصوصی ایران تجربه بالایی دارد، و ما نیازمند همکاری در پروژه مشترک هستیم.

در ادامه احمد فیروزی، نماینده سازمان توسعه تجارت بزرگ مانع روابط تجاری ایران و کوبا را حمل‌ونقل و روابط بانکی اعلام کرد.

او به تهاتر اشاره کرد که در سفر قبلی رئیس‌جمهوری ایران به کوبا پیشنهاد آن به دولت کوبا داده‌شده است؛ همچنین از شیوه تبادلات مالی گفت که در ونزوئلا تست‌شده و آماده استفاده تجار است.

در پایان سلاح ورزی گفت: بعد از شروع روابط منسجم تجاری، می‌توانیم اتاق مشترک بازرگانی ایران و کوبا یا کمیته مشترک تجاری دو کشور را تأسیس کنیم.

کد خبر: ۲۲۰٬۴۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha