۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۵
سازمان امور مالیاتی آخرین حلقه چرخه اقتصادی فعالیت می کند
معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی:

سازمان امور مالیاتی آخرین حلقه چرخه اقتصادی فعالیت می کند

مسیحی، معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی اظهار داشت: در بسیاری از کشورها «اداره ثبت شرکت ها» بخشی از سازمان امور مالیاتی است، اما در ایران این اداره حتی زیرمجموعه قوه مجریه نیز قرار نگرفته است.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، محمد مسیحی گفت: اجرای نظام «مالیات بر ارزش افزوده» مبتنی بر شفاف سازی یکی از مهم ترین دست آوردهای حوزه مالیاتی کشور است.

وی با اشاره به فعالیت شرکت های کاغذی در ایران، اظهار داشت: این شرکت ها با هدف فرار از مالیات و ایجاد اختلال در نظام اقتصادی کشور، برای فعالیت های اقتصادی مختلف پوشش ایجاد می کنند.

معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور افزود: در نظام مالیاتی ایران، سازمان مالیات در آخرین حلقه زنجیره ارزش افزوده اقتصادی قرار گرفته است و ما در مرحله اخذ مالیات و حسابرسی با شرکت‌ های کاغذی مواجه می شویم.

وی اضافه کرد: سازمان امور مالیاتی به استناد ماده ۲۷۴ قانون مالیات های مستقیم می تواند اشخاصی را که از طریق شرکت های کاغذی از مالیات فرار می کنند را مورد پیگیری قضایی قرار دهد.

محمد مسیحی با اشاره به این که عملکرد سازمان امور مالیاتی از سیاست های اداره ثبت شرکت ها تاثیر می گیرد، عنوان کرد: قوانین ثبت شرکت ها در ایران باید به گونه ای باشند که شرکت های کاغذی در بدو تاسیس تعطیل شوند یا شکل نگیرند.

وی تاکید داشت: در بسیاری از کشورها «اداره ثبت شرکت ها» بخشی از سازمان امور مالیاتی است، اما در ایران این اداره حتی زیرمجموعه قوه مجریه نیز قرار نگرفته است.

معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور اضافه کرد: اداره ثبت شرکت ها زیر نظر سازمان ثبت اسناد و املاک و زیر نظر قوه مقننه فعالیت می کند.

وی با اشاره به «سامانه مربیان و پایانه های فروشگاهی»، توضیح داد: همه فعالان اقتصادی باید در این سامانه ثبت نام کنند و صورت حساب های خود را به طور الکترونیکی اعلام کنند.

محمد مسیحی افزود: کسانی که از ثبت معاملات خود در سامانه مربیان و پایانه های فروشگاهی خودداری کنند، مجرم شناخته می شوند.

وی ادامه داد: ثبت شدن معاملات در سامانه مربیان و پایانه های فروشگاهی باعث می شود تا شرکت های کاغذی هزینه های بسیار زیادی را متحمل شوند.

معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور خاطر نشان کرد: ما نمی توانیم تمام مشکلات اقتصادی کشور را در این سازمان اصلاح کنیم، چرا که این سازمان در حلقه آخر چرخه اقتصاد قرار گرفته است.

وی با اشاره به این که شرکت های کاغذی پس از ایجاد اختلال در نظام اقتصادی از صحنه محو می شوند، اظهار داشت: در اکثر کشورهای خارجی شرکت های کاغذی را با اصطلاح ققنوسی می شناسند، چرا که ققنوس عمر کوتاهی دارد.

کد خبر: ۲۲٬۰۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha