۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۲
بانک مرکزی برنامه ای برای ارز مردم و هموطنان خارج از کشور ندارد
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

بانک مرکزی برنامه ای برای ارز مردم و هموطنان خارج از کشور ندارد

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه هدف ما این است که به قانون عمل شود و سیاست فعلی اصلاح گردد، گفت: حذف شرط مسدودسازی، هوشمندسازی و اعمال سقف ثبت سفارشات خواسته ما است.

به گزارش بازار، مصطفی طاهری در نشست علنی امروز (سه شنبه ۱۹ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون صنایع و معادن در مورد آسیب شناسی ساز و کار تأمین و تخصیص نیازهای ارزی در حوزه واردات مواداولیه و تجهیزات مورد نیاز واحدهای صنعتی تولیدی به کشور گفت: آقای قالیباف در ابتدای سال نشستی را برای تحقق شعار سال تشکیل داد، قبل از اینکه به فکر مهار تورم و رشد تولید باشیم، باید ببینیم چه کارهایی رشد تولید و مهار تورم را به همراه دارد. کمیسیون صنایع ۳ گزارش تهیه کرده که یکی از آنها گزارشی بود که امروز ارائه شد.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس یازدهم با اشاره به اینکه از اسفند سال گذشته و فروردین سال جاری به شدت در تامین مواد اولیه به دلیل تامین ارز با مشکل مواجه هستیم و افت تولید و تورم به دلیل سیاست غلط بانک مرکزی در آینده رخ می دهد، ادامه داد: بانک مرکزی یکی از نهادهایی است که گزارش تهیه می کند، درخواست داریم گزارشی تهیه کند تا مشخص شود به دلیل عدم تامین ارز چه میزان کاهش و تورمی را خواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه گزارش هایی درخصوص قطع برق و گاز و ظرفیت خالی صنایع تهیه کرده و بعد از آن نیز باید در خصوص میزان سرمایه گذاری ها گزارشی تهیه کنیم، عنوان کرد: خوشبختانه کمبود ارز نداریم، سال گذشته ۵۳ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشته ایم و میزان واردات نیز به دلیل وجود شرکت های دانش بنیان کاهش یافته است، آنچه امروز وجود دارد سیاست غلط و عدم عمل به قانون توسط بانک مرکزی است.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس یازدهم با بیان اینکه سیاست غلط بانک مرکزی باعث شده مراجعات به کمیسیون صنایع برای تامین ارز افزایش یابد، برخی از صنایع با ظرفیت کمتری ادامه می دهند تا مواد اولیه آنها تامین شود، تصریح کرد: سال گذشته ۲ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی و ارزهای ۲۸۵۰۰ تومانی و مبادله ای در نظر گرفته شد و بازار آزاد نیز وجود داشته است. این سیاست باعث شد تا تقاضاهای واقعی و غیرواقعی افزایش یابد، از سوی دیگر به دلیل عدم توانایی بانک مرکزی در تشخیص تقاضاهای واقعی بیش از نیاز موجود تخصیص ارز توسط وزارتخانه ها تایید می شود، هوشمندی کم باعث ایجاد صف زیاد برای تهیه ارز شده است و عملاً تولیدکنندگان واقعی آسیب می بینند.

طاهری با تاکید بر اینکه در دولت باید عرضه ارز را کنترل کنید، عنوان کرد: میانگین سال های قبل مشخص است، چرا برای واردات چای با ارز ۲۸۵۰۰ تومانی ۸ برابر نیاز کشور ثبت سفارش شده است؟ به دلیل سیاست اعمالی بانک مرکزی بسیاری از صادرکنندگان ارز خود را نمی آورند و سعی می کنند آن را به ارزهای ۲۸۵۰۰ تومانی و مبادله ای انتقال دهند. به هیچ وجه نباید کسی این اختیار را داشته باشد.

وی ادامه داد: ۵ درصد از سرمایه کسی که ثبت سفارش کرده است را مسدود می کنیم، در حالی که شما نمی توانید ارز وی را تامین نمایید! فرد به بازار مبادله ای معرفی می شود، اما در این بازار به دلیل تقاضای زیاد، فروشنده انتخاب می کند که به چه کسی ارز خود را بفروشد، برآورد ما این است که بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان از سرمایه تولیدکنندگان مسدود شده در حالی که باید سرمایه در گردش آنها را افزایش دهیم. در مواردی که تامین ارز تولیدکننده به ماه های بعد کشیده می شود، مسدودسازی را افزایش ندهید.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم گفت: تقریباً اکثریت افرادی که برای تامین ارز به سامانه ارز مبادله ای مراجعه می کنند با نرخ اعلامی به آنها ارز تخصیص پیدا نمی کند، پشت سامانه مابه التفاوت را از آنها دریافت می کنند. این موضوع را از خریداران استعلام کنید تا متوجه شوید چه میزان مابه التفاوت گرفته شده است، این مسئله نشان دهنده عدم تسلط شما بر بازار است.

طاهری با بیان اینکه هدف ما این است که به قانون عمل شود و سیاست فعلی اصلاح گردد، هر چه زمان بگذرد، کار سخت تر می شود، افزود: حذف شرط مسدودسازی، هوشمندسازی و اعمال سقف ثبت سفارشات خواسته ما است، زیرا این میزان ثبت سفارش قابل قبول نیست. برنامه ای برای ارزهایی که ادعا می کنید در داخل خانه ها و در دست ایرانیان خارج از کشور است، ندارید، معامله های پشت سامانه را مدیریت کنید.

کد خبر: ۲۱۹٬۹۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha