۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۴
افزایش ۱۰۰ هکتاری سطح کشت گل محمدی در اصفهان
رئیس سازمان جهاد کشاورزی اصفهان خبر داد؛

افزایش ۱۰۰ هکتاری سطح کشت گل محمدی در اصفهان

اصفهان – مرادمند، رئیس سازمان جهاد کشاورزی اصفهان گفت: سطح زیرکشت گل محمدی بالغ بر چهار هزار هکتار بوده است و پیش بینی تولید بیش از ۱۲ هزار تن گل در کل استان را داریم.

مهرداد مرادمند در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: کاشت گل محمدی و زعفران از دیرباز در استان اصفهان به ویژه شهرستانهایی با آی و هوای گرم رواج داشته است و در شرایط خشکسالی استان تلاش داریم این سطح زیر کشت را هر ساله افزایش دهیم.

وی با اشاره به افزایش ۱۰۰ هکتار سطح زیر کشت گل محمدی در کل استان افزود: برداشت گل محمدی از اوایل فروردین ماه سال جاری در مناطق گرمسیر اصفهان آغاز شده و به مرور تا مردادماه در شهرستانهای معتدل و سردسیر ادامه می یابد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی اصفهان با اشاره به اینکه چندین واحد تولید نهال کشت بافتی و قلمه ریشه دار از ارقام و ژنوتیپ های برتر گل محمدی کشور ازجمله رقم «کاشان ۹۳» در استان مشغول به کار هستند، تاکید کرد: هم اکنون بیش از چهار هزار هکتار زمین زراعی در استان، زیر کشت گل محمدی است و پیش بینی تولید بیش از ۱۲ هزار تن گل در کل استان را داریم.

وی با بیان اینکه شهرستانهای کاشان، شاهین شهر، گلپایگان و آران وبیدگل هر ساله بیشترین سطح کشت گل محمدی را دارند، ادامه داد: امسال به ترتیب در کاشان دو هزار و ۶۰۰ هکتار ، شاهین شهر و میمه ۴۰۰ هکتار، گلپایگان ۲۵۰ هکتار و آران و بیدگل ۱۵۰هکتار به زیر کشت گل رفت.

اصفهان رتبه دوم تولید و رتبه سوم سطح زیرکشت گل محمدی کشور را دارد

مردادمند با بیان اینکه استان اصفهان حائز رتبه دوم تولید و رتبه سوم سطح زیرکشت محصول گل محمدی در کشور را دارد به ارائه آموزشهای لازم به افراد شاغل در این صنعت در قالب کارگاه و بازدید علمی و آموزشی اشاره کرد و گفت: در کل استان اصفهان بیش از دو هزار واحد سنتی و صنعتی در بخش فراوری گل محمدی فعال هستند.

وی فراوری گل محمدی را ضرورتی برای اصفهان برشمرد و گفت: باید به جز گلاب در راستای تولید اسانس، دارو، شکلات، بیسکویت از این نوع گل فعال تر عمل کنیم کاری که دنیا در آن از ما پیش افتاده است.

اهمیت کشت محصولات جایگزین در الگوی کشت شهرستان اصفهان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی اصفهان به اهمیت کشت محصولات جایگزین در الگوی کشت شهرستان اشاره و گفت: در همین راستا در سال زراعی جاری حدود ۲۲ هکتار تریتیکاله ( با تلاقی ژنوم‌های گندم و چاودار) در اراضی شهرستان گلپلایگان کشت شده است که از مزایای آن قابلیت سازگاری در شرایط محیطی متفاوت، مقاومت به خشکی، مقاومت به آفات و بیماری‌ها و کیفیت مناسب علوفه است.»

کد خبر: ۲۱۹٬۸۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha