۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۳
رکود همچنان در کمین اقتصاد آمریکاست
با وجود رشد بازار کار؛

رکود همچنان در کمین اقتصاد آمریکاست

آمریکا، گزارش نرخ اشتغالزایی ماه آوریل خود را منتشر کرده و موجب دلگرمی و خوشی سیاستمداران آمریکایی شده است؛ اما اقتصاددانان همچنان رکود را سرنوشت نهایی اقتصاد آمریکا می‌دانند.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا پس از انتشار گزارش جدید نرخ اشتغالزایی توسط دفتر آمار اشتغال ایالات متحده ابراز امیدواری کرد اقتصاد آمریکا به واسطه این آمار وارد رکود نشده و «فرود نرم» را تجربه کند. براساس گزارش جدید، اقتصاد آمریکا در ماه آوریل ۲۵۳ هزار شغل جدید ایجاد کرده است؛ آماری که با توجه به گمانه‌زنی‌های مکرر درباره کند شدن بازار کار آمریکا، امیدوارکننده و عجیب به نظر می‌آید.

براساس این گزارش نرخ بیکاری در این کشور نسبت به یک ماه گذشته کاهش یافته و از ۳.۵ درصد به ۳.۴ درصد رسیده است. نرخ مشارکت نیروی کار در این کشور روی ۶۲.۶ درصد ثابت باقی مانده است.

اقتصاددانان زیادی انتظار داشتند رشد بازار کار برای سومین ماه پیاپی روندی کاهشی به خود بگیرد و در ماه آوریل تنها ۱۸۰ هزار شغل جدید افزوده شود. همچنین انتظار می‌رفت نرخ بیکاری ۳.۶ درصد افزایش پیدا کند. با اینهمه رشد گزارش شده اگرچه سیاستمداران آمریکایی را امیدوار کرده است، اما بسیاری ازاقتصاددانان علی‌رغم روند افزایشی رشد بازار کار، ورود اقتصاد آمریکا به دوران رکود را اجتناب‌ناپذیر می‌دانند.

به گزارش فایننشال‌تایمز، این سیزدهمین ماه متوالی است که نرخ اشتغال‌زایی در آمریکا از پیش‌بینی اقتصاددانان فراتر رفته است. در این بازه زمانی اقتصاد آمریکا نزدیک به ۶ میلیون شغل ایجاد کرده است، درحالی که پیش‌بینی‌ اقتصاددانان ۴.۲ میلیون شغل را تخمین زده بود.

با این‌همه، این تخمین‌های اشتباه باعث نشده تا نظر اقتصاددانان نسبت به ورود اقتصاد آمریکا به رکود تغییری کند. جفری روچ اقتصاددان ارشد شرکت LPL می‌گوید درست است که در ماه آوریل ۲۵۳ هزار شغل جدید در آمریکا ایجاد شده است، اما این احتمالا آخرین گزارش رشد قدرتمند در اقتصاد آمریکا خواهد بود و پس از آن اقتصاد وارد دوران رکود خواهد شد. اقتصاددان ارشد شرکت نیشن‌واید هم معتقد است موضوع رکود اقتصادی همچنان در چشم‌انداز اقتصاد آمریکا وجود دارد و انتظار می‌رود در نیمه دوم سال خود را نمایان سازد. اما افزایش مداوم شغل و شناور بودن رشد دستمزد نشان از آن دارد که رکود ممکن است در اواخر سال جاری نمایان شود.

کد خبر: ۲۱۹٬۷۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha