۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۲
بازارچه‌های جدید مرزی با عراق ایجاد شود
رئیس اتاق ایلام:

بازارچه‌های جدید مرزی با عراق ایجاد شود

رئیس اتاق ایلام معتقد است: راه‌اندازی بازارچه‌های جدید مرزی به‌عنوان پشتیبان مرز بین‌المللی مهران، به توسعه صادرات، ایجاد اشتغال پایدار، رونق مرزی و استفاده بهینه از واحدهای تولیدی کمک می‌کند.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، شعبان فروتن رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایلام گفت: تلاش می‌شود که با همکاری مسئولان دولتی و بخش خصوصی بازارچه‌های جدید مرزی بین این استان با کشور عراق ایجاد و فعال شوند.

فروتن در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان ایلام که با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه‌ای وزیر کشور برگزار شد، افزود: اکنون ایجاد سه بازارچه مهم و تأثیرگذار شامل هلاله شمالی، چیلات و چنگوله در نوار مرزی با کشور عراق در دست پیگیری است و انتظار می‌رود که در رایزنی با مقامات استان‌های مرزی هم‌جوار در کشور عراق زمینه لازم برای سرعت بخشی به راه‌اندازی بازارچه‌های چیلات و چنگوله فراهم شود.

وی اظهار کرد: راه‌اندازی این بازارچه‌ها به‌عنوان پشتیبان مرز بین‌المللی مهران در توسعه صادرات، ایجاد اشتغال پایدار، رونق مرزی و استفاده بهینه از واحدهای تولیدی نیز فراهم می‌شود.

وی به دستور دوم جلسه مبنی بر ایجاد شهرک‌های صنعتی مشترک بین ایران و عراق در نوار مرزی اشاره و بیان کرد: ایجاد شهرک‌های مشترک بین دو کشور جزو رویکردهای اساسی است که می‌تواند به گسترش روابط با کشور عراق منجر شود.

فروتن افزود: ایجاد این شهرک‌های مشترک جزو کارهای مثبتی است که می‌توان نسبت به تأمین بازار هدف مورد نیاز کشور همسایه اقدام کرد.

وی استفاده از ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری خارجی، تسخیر بازار هدف کشور عراق، گسترش روزافزون تولید و صادرات کالا به کشور همسایه، ایجاد فضای کسب‌وکار و اشتغال جدید در نوار مرزی، ثبات و امنیت مطلوب و درنهایت رونق اقتصادی در مرز ازجمله مزایای این طرح است.

رئیس اتاق ایلام به دیگر دستور جلسه مبنی بر شتاب بخشی در ایجاد مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی مهران اشاره و تأکید کرد: ایجاد منطقه آزاد تجاری و ویژه اقتصادی در مرز مهران استان ایلام آثار مثبتی را بر اقتصاد استانی و ملی ازجمله توجیه‌پذیری بسیاری از صنایع در استان با گسترش بازارهای هدف و ایجاد تقاضای انبوه و رشد تجارت کالاها و خدمات به‌جا می‌گذارد.

فروتن احداث این منطقه با توجه به مرز مشترک با کشور همسایه، داشتن امنیت مطلوب و روابط بین مناطق مرزی به سبب ارتباط‌های فامیلی و همچنین با توجه به اینکه مرز بین‌المللی مهران کانون اصلی تردد زوار و صادرات کالا به کشور عراق است می‌تواند روند صادرات ایران به کشور عراق و سایر کشورهای منطقه را گسترش دهد.

وی گفت: تقویت اقتصاد استانی و ملی با ایجاد منابع درآمدی جدید، گسترش تبادل تجاری با سطح گسترده‌تر، ارتقای سطح معیشت استان و مناطق مرزنشین به‌منظور افزایش همگرایی در راستای منافع و امنیت ملی، افزایش میل ماندگاری مردم در مرزها و افزایش ضریب امنیت در مناطق مرزی را ازجمله مهم‌ترین مزایای احداث مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی در استان ایلام است.

وی به دیگر دستور نشست مبنی بر ضرورت ازسرگیری پرداخت جوایز صادراتی به تجار و بازرگانان اشاره و بیان کرد: با توجه به ریسک ناشی از تجار و بازرگانی ضرورت دارد که مشوق‌های خاصی برای تجار و بازرگانان در نظر گرفته شود.

رئیس اتاق ایلام اظهار کرد: یکی از کارهای مطلوبی که در گذشته برای جبران بخشی از ریسک‌پذیری صادرات به‌منظور حمایت از تجارت اجرایی شد، پرداخت جوایز صادراتی بود که متأسفانه چند سالی بوده این موضوع به فراموشی سپرده شده است.

فروتن گفت: دولت درصدی از ارزش کالای صادراتی را به‌منظور حمایت از تجار و بازرگانانی به کشورهای هدف در قالب جوایز صادراتی پرداخت می‌کرد که امیدواریم این بسته‌های تشویقی با هدف حمایت از فعالان اقتصادی اجرایی شوند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور با بیان اینکه تولیدکنندگان امروز سربازان مقابله با جنگ اقتصادی دشمن هستند، گفت: دولت بدون مشارکت بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران این بخش نمی‌تواند کشور را اداره کند و البته باید بر مدار قانون خواسته‌های بخش خصوصی و تولیدکنندگان پیگیری شود.

محسن کوشش تبار اظهار کرد: با تأیید رئیس‌جمهور، ستاد تسهیل و رفع موانع در سطح ملی یک جلسه خاص هر استان برگزار و مشکلات احصا و در آن جلسه در سطح ملی مطرح، پیگیری و اقدام می‌شود.

وی با تأکید بر استفاده از ظرفیت حوزه کشاورزی و نقش شرکت‌های دانش‌بنیان در توسعه زیربخش‌های کشاورزی، افزود: دولت در حوزه کشاورزی با آغوش باز پذیرای شرکت‌های دانش‌بنیان است.

معاون وزیر کشور یادآور شد: شورای دولت و بخش خصوصی به معنای یک پارلمان متشکل از بخش خصوصی و تولیدکنندگان است و در این میان بانک‌ها پنجه قوی مالی استاندار و پیشران حرکت استان‌های خود هستند و با افزایش وسعت میزان و میدان عملکرد بانک‌ها در استان‌ها برخی محدودیت‌های خاص موجود برداشته می‌شود.

به گفته کوشش تبار، شورای بخش خصوصی و دولت، محلی مناسب برای ایده پردازی‌های سرمایه‌گذاران و ارائه راهکارهای عملیاتی توسعه استان‌هاست و در استان ایلام نیز مجموعه استانداری و دستگاه‌های مرتبط همپای بخش خصوصی هستند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور به موضوع مرز مهران اشاره کرد و گفت: مرز بین‌المللی مهران اکنون در عرصه مراودات تجاری، تولید و رونق اقتصادی بالنده شده است.

کوشش تبار توجه به معیشت مرزنشینان را از اولویت‌های مهم دولت سیزدهم برشمرد و یادآور شد: استان ایلام در این زمینه ظرفیت‌های بسیار فوق‌العاده‌ای دارد.

معاون اقتصادی وزیر کشور بزرگ‌ترین سرمایه ایلام را هم‌افزایی، همدلی، تاب‌آوری و عملکرد جهادی مدیران استان برشمرد و اضافه کرد: ایلام دارای فضایی امیدوارکننده و با نشاطی در زمینه ارتباط مؤثر بخش خصوصی با مسئولان است.

کوشش تبار تأکید کرد: تلاش و همت مسئولان استان حرکت به سمت حل مشکلات تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران است و ایلام در عرصه نفت و گاز در آینده افقی روشن دارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور وضعیت حرکت روبه‌جلو در استان با توجه به طرح مشکلات بخش خصوصی در این‌گونه جلسات را مثبت ارزیابی و پیشنهاد کرد: بخش خصوصی ابتدا مشکل واحد خود را در سطح فرمانداری شهرستان متبوع مطرح و پیگیری کند.

به گفته وی مشکلات باید در سطح شهرستان‌ها و توسط فرمانداران پیگیری و مرتفع شود، فرمانداران نقش مهمی در تسهیل امور مرتبط با حوزه‌های اقتصادی دارند و یکی از ملاک‌های ارزیابی فرمانداران و مدیران همین تأثیرگذاری و پیگیری مسائل و مشکلات حوزه تولیدکنندگان است.

استاندار ایلام نیز در این نشست با قدردانی از تلاش‌های انجام شده مدیران حوزه اقتصادی استان، گفت: مجموعه مدیران اقتصادی استان برای توسعه و پیشرفت همدل و همراه هستند.

حسن بهرام نیا افزود: از هیچ تلاشی برای توسعه اقتصادی استان دریغ نمی‌شود و با همه ظرفیت از حضور سرمایه‌گذاران در بخش مختلف در ایلام استقبال می‌شود.

استاندار ایلام به ظرفیت‌های استان در بخش‌ها و حوزه‌های مختلف اشاره کرد و افزود: ایلام در آینده نه‌چندان دور از استان‌های برخوردار کشور خواهد بود.

وی به مشکلات و مسائل تولیدکنندگان در این نشست اشاره و خاطرنشان کرد: سخنان و پیشنهادات بخش خصوصی با دقت شنیده شد و برای همه این مشکلات چاره‌اندیشی می‌شود و حامی تولیدکنندگان خواهیم بود.

استاندار ایلام گفت: صدای چرخ‌دنده‌های صنعت در استان به گوش می‌رسد و پیام آن این است که یک حرکت روبه‌جلو با گام‌های استوار آغاز شده است و با هدف‌گذاری انجام شده پیش‌بینی می‌شود این استان از استان‌های برخوردار خواهد بود.

بهرام‌نیا با بیان اینکه این‌گونه بازدیدها و نشست‌ها با نیت کارآفرینی، گره‌گشایی و توسعه استان خواهد بود، تأکید کرد: تلاش می‌شود که با همکاری و همراهی بیش‌ازپیش زمینه لازم برای تقویت توانمندی‌ها فراهم‌تر شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار ایلام نیز در این نشست به بازدید معاون وزیر از طرح‌های اقتصادی استان اشاره کرد و گفت: متناسب با رفع مشکلات طرح‌های اقتصادی در بخش‌های صنعتی، کشاورزی، گردشگری و اقتصادی استان مصوبات خاصی اجرایی خواهد شد.

شهریار عباسی بیان کرد: تلاش می‌شود که خروجی ستاد رفع موانع استان با پیگیری حوزه امور هماهنگی و امور اقتصادی وزارت کشور به رفع مشکلات تولیدگران استان منجر شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت ایلام نیز در این نشست گفت: ۷۰ درصد پروژه‌های صنعتی در دست احداث این استان هم‌اکنون بیش از ۶۰ درصد پیشرفت دارند و تعدادی از آنها امسال افتتاح خواهد شد.

رضا محمدرحیمی افزود: افزون بر ۸۰ هزار میلیارد تومان طرح صنعتی در حال احداث وجود دارد که ۷۰ درصد آنها دارای پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد هستند.

وی پروژه‌های صنعتی و مهم در دست احداث استان را امیدبخش دانست و افزود: با راه‌اندازی و بهره‌برداری از این طرح‌ها چهره استان از نظر اقتصادی و به‌تبع آن اجتماعی دگرگون خواهد شد.

مدیرکل گمرک استان ایلام نیز در این نشست گفت: مرز بین‌المللی مهران از نظر صادرات در سال گذشته رتبه نخست را بین ۱۲ مبادی خروجی به کشور عراق (مرز زمینی) کسب کرد.

روح اله غلامی با اشاره به میزان کالاهای صادراتی از مرز مهران در سال گذشته، بیان کرد: سال ۱۴۰۱ مجموع صادرات از گمرکات استان ایلام بیش از سه میلیون و ۲۵۹ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۶۰۹ میلیون دلار بوده است.

وی یادآور شد: این میزان صادرات ازلحاظ وزن ۴۴ درصد و ارزش ۳۹ درصد رشد را نشان می‌دهد که این مقدار صادرات یک رکورد جدید در تمام سالیان فعالیت گمرک است.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان ایلام نیز در این نشست بر ضرورت حمایت همه‌جانبه از تجار و بازرگانان برای توسعه فعالیت‌های مرزی با کشورهای همسایه تأکید کرد.

فرج امیدی گفت: باوجود نوسانات ارزی، تحریم‌ها و مشکلات اما روند صادرات در مرز بین‌المللی مهران به کشور عراق مثبت بوده و این نشانگر این است که بخش خصوصی همواره پای‌کار بوده است.

وی ادامه داد: انتظار می‌رود که مشکلات فعالان بخش خصوصی به‌ویژه تجار و بازرگانان هر چه زودتر مرتفع شود.

مدیر اجرایی منطقه آزاد تجاری مهران نیز در این نشست گفت: برای ایجاد منطقه آزاد تجاری مهران یک هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز است.

نورالدین رحیمی بیان کرد: کارهای لازم در راستای ایجاد منطقه آزاد تجاری مهران آغاز شده که تلاش می‌شود که با جذب سرمایه‌گذاری بیشتر زمینه سرعت بخشی در ایجاد این منطقه فراهم‌تر شود.

در این نشست نمایندگان بخش خصوصی استان ایلام در بخش‌های کشاورزی، تولیدی، صنعت و معدن و گردشگری مسائل و مشکلات خود را مطرح کردند.

در این نشست مصوب شد: ظرف مدت ۱۰ روز طرح توجیه اقتصادی بازارچه مرزی مهران تهیه، تدوین و با ارسال به حوزه امور هماهنگی اقتصادی وزارت کشور در اولویت پیگیری و اجرا قرار گیرد و به‌موازات رایزنی‌های دیپلماتیک با کشور عراق از طرق وزارت امور خارجه برای تسهیل در امور نیز انجام خواهد شد.

از دیگر مصوبات نشست، این بود که در ورودی شهرها نمایشگاه‌های صنایع‌دستی و گردشگری و کارگاه‌ها با همکاری شهرداری‌ها به‌ویژه در نقاط مرزی پیگیری و در دستور کار قرار گیرد.

همچنین مقرر شد که خروجی نشست ستاد تسهیل استان ایلام برای رفع مشکلات بخش تولید در حوزه امور هماهنگی اقتصادی وزارت کشور مصوب و اجرایی شود.

کد خبر: ۲۱۹٬۵۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha