۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۵
وجود ارتباط مستقیم بین افزایش کیفیت و توسعه دانش بنیان
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور عنوان کرد

وجود ارتباط مستقیم بین افزایش کیفیت و توسعه دانش بنیان

دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی و فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری گفت: اقتصاد ما هیچ راهی به غیر از دانش بنیان شدن برای افزایش کیفیت ندارد.

به گزارش بازار، روح الله دهقانی فیروزآبادی در نخستین نشست خبری که در سالن همایش‌های معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری برگزار شد در سخنانی گفت: بحث اقتصاد دانش بنیان یک سیاست جدی است واقتصاد ما قطعا هیچ راهی به غیر از دانش بنیان شدن برای افزایش کیفیت ندارد.

وی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت شرکت‌های دانش‌بنیان و نقش آن‌ها در وضعیت اقتصادی کشور گفت:شرکت‌های دانش‌بنیان یک پارامتر مهم محسوب می‌شود و در ۱۰ سال گذشته تعداد شرکت‌های دانش بنیان به ۶۵۰۰ شرکت رسیده است که با هدف گذاری که از سال گذشته شکل گرفته این تعداد به ۱۲ هزار رسیده است.

دهقانی گفت: یک برنامه حمایتی برای شرکت‌های نوپا در نظر گرفته شده که شامل کمک به دریافت بیمه و اخذ بازار آن‌ها می‌شود تا شرکت دانش بنیان بتواند در رفع نیاز کشور تاثیر گذار باشند.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره احراز هویت شرکت‌های دانش بنیان گفت: شرکت‌های دانش بنیان تا کنون با توجه به قوانینی منطبق با توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان شکل گرفته و شاهد توسعه فعالیت‌های این شرکت‌ها بودایم و تا پایان اردیبهشت ماه اجرای نظام‌های جدید بر مبنای ۳ اصل از جمله اندازه و تاثیرگذاری شرکت‌های دانش بنیان، کیفیت موضوعی کاری شرکت‌های دانش بنیان و رشدی که شرکت‌های دانش‌بنیان دارند شکل می‌گیرد.

فعالیت ۴۰ درصدی شرکت‌های دانش بنیان در حوزه دیجیتال
وی در پاسخ به سوالی درباره مشکلات بین بخش‌های خصوصی و فعالیت بخش‌های دولتی در حوزه دانش بنیان‌ها گفت: بر اساس نص قانون در بالاترین سطح حاکمیت کشور جایی که بخش خصوصی می‌تواند فعالیت کند ورود به بخش دولتی حرام شرعی اعلام شده است و در این خصوص سازگاری بخش دولتی و خصوصی فعال شده است که شرکت خصوصی در حجم مشخصی از بازار تولید کننده ورود و پخش محصولات دانش بنیان از ورود دولتی‌ها ممنوع شده است بنابراین در این حوزه باید ابندا کارگروه حقوق گذار در این امر شکل بگیرد.

معلون علمی و فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در ادامه در پاسخ به سوال دیگری در مورد مشکل دریافت تسهیلات از بانک‌ها برای شرکت‌ها دانش بنیان گفت:در بخش تامین مالی به تنهایی سرمایه گذاری خصوصی شکست خورده است و قطعاً بخش دولتی باید حضور داشته باشد و یکی از ابزارهای استفاده از مدل‌های سرمایه گذاری در حوزه‌ها این است که مردم بیشتر احساس نیاز می‌کنند.

دهقانی گفت: سرمایه‌گذاری متفرقه نمی‌توانند در این حوزه ورود پیدا کند و باید سرمایه‌گذاری‌های داخلی از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان شکل بگیرد.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره تعداد شرکت‌های دانش بنیان فعال در حوزه دیجیتال گفت: ۴۰ درصد شرکت‌های فعال دانش بنیان در حوزه‌های مرتبط با دیجیتال فعالیت دارند و در این دوران توجه ویژه‌ای به این شرکت‌ها شده است.

وی ضمن اشاره به تشکیل و ایجاد ستادهای فناورانه در معاونت علمی فناوری و اقتصاد دانش بنیان گفت: ستادهای ما برنامه‌های معاونت علمی هستند و امسال معاونت علمی با ۵ ماموریت حمایت از توسعه اندیشه ورزی، حمایت از توسعه علم نافذ، حمایت از توسعه تولید و فناوری، حمایت از توسعه اقتصاد دانش بنیان و حمایت از توسعه و کارآفرینی در دستور کار قرار گرفته و برای این ستادها بودجه مشخص شده است.

مشکل عمده کشور بهروری است تولید نیست
دهقانی در ادامه در پاسخ به سوال دیگری درباره فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان و وضعیت اقتصادی کشور گفت: مشکل کشور ما تولید نیست ما به اندازه کافی انرژی داریم، مشکل عمده‌ی کشور بهره‌وری است.
وی افزود: بهره وری دو بالدارد از فرهنگ و دانش بنیان نفوذ کننده در اقتصاد، که در این راستا همکاری با دستگاه‌های اجرایی کشور در حال انجام است.

کمبود تاثیر گذاری نخبگان در کشور عامل اصلی مهاجرت نخبگان است
معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در پاسخ به سوال دیگری درباره افزایش مهاجرت نخبگان و برنامه‌های معاونت علمی برای بازگشت به کشور گفت: ما نرخ مهاجرت بالایی را تجربه می‌کنیم که این نرخ در مقایسه با دنیا یک آمار متوسط است، ولی برای کشور ما که سرمایه آن‌ها منابع انسانی آن‌ها محسوب می‌شود این آمار متوسط یعنی آمار بد، البته تصمیم مهاجرت برای نخبه در یک سال اتفاق نمی‌افتد بلکه یک مسیری است که طی می‌شود.

دهقانی در خصوص اقدام عملی در کمک به ماندگاری نخبگان و یا بازگشت آنها به کشور گفت: اگر بخواهیم مهاجرت کمتر شکل گیرد باید زمینه ماندگاری و تاثیرگذاری نخبگان در کشور شکل گیرد و باید بهینه سازی بستر کار در کشور برای نخبگان شکل گیرد.

وی گفت: مهمترین موضوع ۷۰ درصد نخبگان این است که می خواهند فرصت تاثیرگذاری در کشور را داشته باشند و در درجه دوم بحث معیشت مطرح است بنابراین ایجاد فرصت بزرگ کار، کمک به بحث‌های معیشتی برای نخبگان واقعی کشور و ارائه و تسهیلات جدید برای نخبگان از لحاظ خودرو و اسکان باید در دستور کار قرار گیرد. همچنین استفاده از ظرفیت تسهیلگری خدمات سربازی و بحث‌های تسهیلاتی برای توسعه ایده‌ها باید مطرح شود.

درصنعت خودرو مدل‌های درست اقتصادی وجود ندارد
دهقانی در ادامه به سوال دیگری درباره اختلالات اینترنتی در کشور و نقش دانش بنیان‌ها در این حوزه گفت: من باید بگویم که از هیچ چیزی برای حمایت از جریان پر سرعت اینترنت کم کاری نکردم برنامه‌ای در این راستا برای کاهش مشکلات اینترنتی در کشور در حال پیگیری است که درسه ماه آینده نمونه آن به اجرا درمی آید.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه برخی از شرکت‌ها مانند شرکت ایران خودرو اجازه ورود به شرکت‌های دانش بنیان را نمی دهند گفت: کنسرسیوم دانش‌بنیان شکل گرفته مشکل صنعت خودروی کشور، دانش و فناوری نیست از نظر فناوری و دانش هیچ چیزی کم نداریم. مسئله خودرو علم و فناوری نیست مسئله اقتصاد است و ما مدل‌های درست اقتصادی در این حوزه نداریم.

کد خبر: ۲۱۹٬۳۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha