۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۲
خاورمیانه رویگردان از غرب؛ سازمان شانگهای جایگزین نهادهای غربی
موسسه مطالعات سیاسی بین‌الملل ایتالیا:

خاورمیانه رویگردان از غرب؛ سازمان شانگهای جایگزین نهادهای غربی

کشورهای خلیج فارس به سمت شرق نگاه می کنند و سازمان همکاری شانگهای جایگزینی برای مراکز گفتگوی غربی ارائه می دهد.

بازار؛ گروه بن الملل: سازمان همکاری شانگهای (SCO) به طور فزاینده ای در حال تبدیل شدن به یک نقطه کانونی مهم برای کشورهای خاورمیانه است. سازمان همکاری شانگهای که در سال ۲۰۰۱ تأسیس شد، یک سازمان سیاسی، اقتصادی و امنیتی اوراسیا به رهبری چین و روسیه است که شامل چهار کشور آسیای مرکزی - قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان - به همراه هند و پاکستان است.

در این چارچوب، انتظار می رود ایران پس از امضای تفاهم نامه در سپتامبر گذشته، عضو کامل بعدی باشد. به طور مشابه، کشورهای عربی تمایل فزاینده‌ای به پیوستن به بلوک نشان داده‌اند: مصر، قطر و عربستان سعودی اخیراً در «شریک گفتگو» پذیرفته شدند (وضعیتی که ترکیه از سال ۲۰۱۳ از آن برخوردار است)، در حالی که بحرین، کویت و امارات متحده عربی در حال رقابت برای پیوستن به آن هستند.

در حالی که وزرای خارجه سازمان همکاری شانگهای برای نشست آتی در گوا آماده می شوند، به احتمال زیاد موضوع پذیرش اعضای جدید در دستور کار قرار خواهد گرفت. این امر به ویژه در مورد تهران صادق است. روند مشارکت کشورهای خاورمیانه بر تمایل روزافزون این کشورها برای تنوع بخشیدن به روابط خارجی خود و همچنین جاه طلبی های رو به رشد چین و روسیه در منطقه ای که به طور سنتی منطقه نفوذ ایالات متحده در نظر گرفته می شود، تأکید می کند. موفقیت سازمان همکاری شانگهای نشان دهنده بازتعریف توازن جهانی و تأثیر فزاینده آن بر منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا است.

پیوستن به سازمان همکاری شانگهای اعتماد بین المللی به تهران را تقویت می کند

پیشنهاد ایران برای عضویت کامل و دائمی در سازمان همکاری شانگهای که ایران آن را باشگاه قدرت‌های غیرغربی می‌داند، در سال ۲۰۲۱ تصویب شد. با وجود تحریم‌های اقتصادی آمریکا و افزایش فشار اقتصادی داخلی، روابط اقتصادی کشورهایی مانند هند، چین و روسیه بارقه امیدی برای اقتصاد ایران است - اگرچه از نظر واقع بینانه، سرمایه گذاری مورد انتظار چین و هند، که قرار است یک انگیزه اقتصادی حیاتی برای ایران باشد، در رژیم تحریم های بین المللی کنونی بعید به نظر می رسد. در هر صورت، اعتبار سیاسی عضویت در سازمان همکاری شانگهای برای تهران بسیار زیاد است.

ریاض می خواهد هم کیک چین را بخورد و هم کیک امریکا را؛ پکن برای اقتصاد، واشنگتن برای امنیت

عربستان سعودی با دنبال کردن سیاست خارجی موازنه استراتژیک با قدرت‌های بزرگ به چندقطبی شدن روزافزون نظام جهانی واکنش نشان می‌دهد. تصمیم برای تبدیل شدن به شریک گفتگوی سازمان همکاری شانگهای نشان می دهد که منافع امنیتی استراتژیک ریاض ممکن است با غرب باشد، اما منافع اقتصادی آن بیشتر در شرق باقی مانده است.

زمان اعلام این خبر، که پس از توافق چین و ایران در مارس ۲۰۲۳ و اجلاس سران چین در ریاض در دسامبر ۲۰۲۳ برگزار شد، نشان‌دهنده شتاب خاصی در روابط سیاسی چین و عربستان است و اینکه چگونه هر دو کشور به دنبال فراتر رفتن از روابط فعلی و سنتی هستند.

با این حال ضروری است که تصمیم عربستان سعودی برای پیوستن به سازمان همکاری شانگهای را دست بالا نگیریم. کشورهای عربی خلیج فارس در تلاشند تا تعادل استراتژیک بین قدرت های بزرگ را دنبال کنند، سیاستی که برای قدرت های متوسط و کوچک در نظم جهانی چند قطبی ضروری است.

با این وجود، علیرغم چالش های موجود در روابط، ایالات متحده مهم ترین شریک امنیتی خارجی آنها باقی می ماند. در واقع، چین نمی تواند نقش امنیتی واشنگتن را برای کشورهای عربی خلیج فارس جایگزین کند. با این حال، روابط عربستان سعودی با چین و آسیا مطمئناً در حال صعود است.

سازمان همکاری شانگهای با حمایت پکن، مسکو و سایر کشورهای عضو، بستری جایگزین را فراهم خواهد کرد که ریاض و تهران بتوانند به نگرانی های سیاسی و امنیتی خود رسیدگی کنند

ادغام تدریجی عربستان سعودی و ایران در سازمان همکاری شانگهای (SCO) فرصت‌های بیشتری را برای ریاض و تهران برای بهبود روابط دوجانبه خود افزایش می‌دهد. مهمتر از همه، همگرایی تدریجی به سمت این مجمع بین المللی این پتانسیل را دارد که روابط اقتصادی آنها را توسعه دهد و توافق دوجانبه ای را که اخیراً در پکن امضا شده است، تقویت کند.

در عین حال، ادغام آنها چین و روسیه را به رعایت توافق مارس و تشویق آنها به پایبندی به آن ترغیب خواهد کرد. سازمان همکاری شانگهای با حمایت پکن، مسکو و سایر کشورهای عضو، بستری جایگزین را فراهم خواهد کرد که ریاض و تهران بتوانند به نگرانی های سیاسی و امنیتی خود رسیدگی کنند.

مسکو و پکن باید از وارد کردن رقابت شرکای جدید به سازمان همکاری شانگهای جلوگیری کنند

مطمئناً چین و روسیه از دو دهه پیش بر سازمان همکاری شانگهای (SCO) تسلط دارند. با این حال افزایش اعضای سازمان همکاری شانگهای، به طور بالقوه می تواند چالشی را برای دو رهبر ایجاد کند زیرا قدرت بیشتر پراکنده می شود.

روابط بین‌الملل به طور فزاینده‌ای چندقطبی می‌شود و دولت‌ها به نفع خود می‌گردند و در نتیجه رفتار معاملاتی بین آنها افزایش می‌یابد - که می‌تواند به عقب‌نشینی منجر شود. در حالی که ایران از طریق سازمان همکاری شانگهای به دنبال همبستگی و حمایت علیه غرب است، عربستان سعودی هنوز متحد سنتی خود یعنی آمریکا را رها نکرده است. این می تواند مانعی بر هر گونه تلاش برای پیشبرد نفوذ چین یا دیگران باشد.

گسترش سازمان همکاری شانگهای در خلیج فارس نباید نگرانی عمده برای واشنگتن باشد

در بحبوحه جنگ روسیه در اوکراین، بحران جهانی انرژی، رقابت قدرت‌های بزرگ، تنش‌های حل‌نشده بین برخی از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، برنامه همکاری ۲۵ ساله ایران و چین از سال ۲۰۲۲ و سایر سیاست‌های «نگاه به شرق»، هرگونه عضویت کشورهای حاشیه خلیج فارس در سازمان همکاری شانگهای معنای جدیدی به خود می گیرد. مجموعه سریع برنامه های شریک گفتگو از خلیج فارس (عربستان سعودی، قطر، بحرین، کویت و امارات) نمادین است و نشان دهنده گفتمان رسمی چین در مورد قدرت جهانی است.

باید گفت سازمان همکاری شانگهای «ضد ناتو» نامیده شده است؛ با این حال بر اساس اجماع اداره می شود و بیشتر محلی برای بحث است. عواقب بیشتر از توافق هسته ای آمریکا و ایران، از سرگیری ساخت و ساز در یک سایت نظامی مشکوک چین در امارات متحده عربی و هرگونه ارتباط شورای همکاری خلیج فارس با چین باید بیشتر از آن که عضویت در سازمان همکاری شانگهای در حال گسترش است، برای سیاست گذاران ایالات متحده نگران کننده باشد.

کد خبر: ۲۱۹٬۲۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha