۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۴
ظرفیت‌های اقتصادی موجود در سوریه به خوبی تبیین نشده است
رئیس جمهور:

ظرفیت‌های اقتصادی موجود در سوریه به خوبی تبیین نشده است

رئیس جمهور با بیان اینکه مهمترین مسئله میان ایران و سوریه اراده دو کشور بر گسترش روابط است، گفت: بدون تردید سفر بنده به این کشور نقطه عطفی در گسترش روابط ایران و سوریه است.

به گزارش بازار، سید ابراهیم رئیسی در سفر دو روزه خود به سوریه، شامگاه پنجشنبه در نشست مشترک فعالان اقتصادی سوریه و ایران گفت: ملت و دولت سوریه در ۱۲ سال گذشته سختی‌های زیادی تحمل کردند و ظلم‌های زیادی بر آن‌ها رفت که عاملان آن باید در برابر خدا، مردم سوریه، وجدان‌های بیدار، قانون و اخلاق و تاریخ پاسخگو باشند.

رئیس جمهور افزود: متأسفانه امروز در عالم ساختار مستقلی برای بازخواست مستکبران وجود ندارد، ولی امیدواریم روزی زمینه محاکمه جنایتکاران فراهم شود و نظام سلطه پاسخگوی جنایاتش در برابر ملت‌های منطقه از جمله سوریه باشد.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی ادامه داد: ملت ایران و مسئولان جمهوری اسلامی در این سال‌ها و در سختی‌ها و مشکلات کنار دولت و ملت سوریه و یار و همراه آن‌ها بودند و در دوران سازندگی هم کنار شما خواهند بود.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی افزود: امروز باید پیروزی مردم منطقه و سوریه در مقابل ناامن‌کنندگان و اخلالگران و جنگ افروزان را جشن گرفت که با مقاومت عزتمندانه، کارنامه درخشانی در برابر جهانیان ارائه کرده‌اند.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه امروز اراده ایران و سوریه بر توسعه روابط در همه حوزه‌هاست، تأکید کرد: در جلسه دیروز با دکتر بشار اسد درباره راه‌های توسعه روابط اقتصادی و تجاری و موانع آن بحث و تصمیم‌گیری شد.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی افزود: روح حاکم بر مذاکرات دیروز ناظر بر رفع موانع اقتصادی و تجاری برای تجار و فعالان اقتصادی دو کشور بود. همچنین ۱۵ سند همکاری امضا شد در راستای اینکه هر کاری لازم است انجام شود تا فصل جدیدی از فعالیت‌های اقتصادی و علمی و فناوری بین دو کشور رقم بخورد.

رئیس جمهور در ادامه اعلام کرد: رفع بسیاری از مشکلات مانند بیمه و بانک مشترک ایران و سوریه با حضور وزرای دو کشور در حال پیگیری است که نتایج آن به زودی اعلام خواهد شد.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی با تاکید بر لزوم شناخت ظرفیت‌های اقتصادی ایران و سوریه برای تجار و بازرگانان دو کشور، گفت: هنوز ظرفیت‌های اقتصادی موجود در سوریه به خوبی تبیین نشده و این کار نیازمند ساز و کاری است که دفاتر بازرگانی می‌توانند متولی این امر باشند.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: حجم همکاری‌ها و روابط اقتصادی ایران و سوریه به هیچ وجه متناسب با ظرفیت‌های دو کشور و مناسبات سیاسی ما نیست و باید کار جهشی در جهت توسعه و افزایش روابط اقتصادی و تجاری انجام دهیم.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی با اشاره به پیشنهادهای برخی فعالان اقتصادی در این جلسه گفت: برگزاری نشست‌های مشترک اتاق بازرگانی ایران، سوریه و لبنان را مفید می‌دانم و با ایجاد کمیته مشترک بازرگانی برای پیگیری فعالیت‌های اقتصادی دو کشور موافقم و نیاز است برای تسریع در امور تجاری و پیگیری آن‌ها این کمیته مشترک فعال شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه سوریه کشوری ثروتمند با مردمی اهل تلاش، فعالیت و خلاق است که سابقه درخشانی در عرصه کار و فعالیت دارند، افزود: سوریه کشوری غنی است و در عرصه کشاورزی، تجارت و فعالیت‌های صنعتی زمینه‌ها و ظرفیت‌های خوبی دارد که متاسفانه امروز مورد ظلم دشمن واقع شده و منابع نفتی و گازی آن در حال غارت از سوی دشمن است، اما برون رفت از این شرایط با مردم مقاوم و تلاشگر سوریه کاملا امکانپذیر بوده و آینده برای سوریه روشن و امیدوارکننده است.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی همچنین با اشاره به اینکه مردم پرتلاش، زمان‌شناس و فرصت‌ساز در ایران اسلامی همه تحریم‌ها و تهدیدهای دشمن را تبدیل به فرصت کرده و پیشرفت‌های ایران در دوران تحریم بسیار زیاد و خیره کننده است، اظهار داشت: مردم سوریه و شما فعالان اقتصادی نیز حتما همه تهدیدها و تحریم‌ها را در سوریه تبدیل به فرصت برای وضعیت بهتر و ساختن آینده کشورتان خواهید کرد.

رئیس جمهور تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران تجریبات خوبی در عرصه‌های برق، انرژی، گاز و نفت، پتروشیمی، کشاورزی، صنعت، علم و فناوری دارد و آماده تبادل تجربیات و به اشتراک گذاشتن دستاوردهای خود با فعالان اقتصادی و تجاری کشور دوست و برادر سوریه است.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی در ادامه با اشاره به مذاکرات روز گذشته میان مقامات دو کشور و اسناد همکاری امضا شده خاطرنشان کرد: تصمیمات خوبی میان دو کشور اتخاذ شده که نتایج آن به زودی به اطلاع شما خواهد رسید.

رئیس جمهور با بیان اینکه مهمترین مسئله میان ایران و سوریه اراده دو کشور بر گسترش روابط است، گفت: بدون تردید این سفر نقطه عطفی در گسترش روابط ایران و سوریه است و تاثیر آن بر رفع موانع و گسترش همکاری‌های اقتصادی میان دو کشور و حتی در منطقه به زودی آشکار خواهد شد.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی با اشاره به اینکه قطعا با اراده و تلاش شما فعالان اقتصادی و همکاری مسئولان دو کشور توافقات صورت گرفته فیمابین هر چه سریع‌تر اجرایی خواهند شد، اظهار داشت: اطمینان دارم تلاش مضاعف شما فعالان اقتصادی شرایط جدیدی را به نفع مردم دو کشور رقم خواهد زد.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی ابراز امیدواری کرد که دولت و ملت سوریه همانگونه که در عرصه مقاومت مقابل دشمن خوش درخشیدند، در حوزه اقتصادی و رفع مشکلات مردم نیز با همکاری و تلاش فعالان و مسئولان اقتصادی خوش بدرخشند.

پیش از سخنان رئیس جمهور، مسئولان اتاق بازرگانی و تجارت سوریه و تعدادی از فعالان اقتصادی ایرانی و سوری و لبنانی به بیان دیدگاه‌ها، دغدغه‌ها و راهکارهای خود در خصوص گسترش روابط تجاری دو کشور پرداختند.

کد خبر: ۲۱۹٬۰۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha