۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۵
ترامپ ترمز تجارت دنیا است
گزارش سازمان تجارت جهانی نشان می‌دهد

ترامپ ترمز تجارت دنیا است

تجارت، کلیدی‌ترین عامل رشد اقتصادی است ولی عوامل زیادی در سال‌های اخیر زمینه ساز کاهش تجارت شدند. یکی از این عوامل روی کار آمدن دونالد ترامپ در امریکا و آغاز جنگ های تجاری با چین و روسیه و شمار دیگری از کشورها بود.

بازار؛ گروه بین المللتجارت یکی از فاکتورهای بسیار مهم در رشد اقتصادی است و یکی از دلایل مهم رونق در اقتصاد دنیا طی یک دهه اخیر توسعه تجارت بود ولی  به نظر می رسد آن روزهای پر رونق به پایان رسیده است. به گزارش مجمع جهانی اقتصاد بعد از دهه ها رشد تجارت جهانی ، توسعه صنعت توریسم در دنیا و ارتقای سطح همکاریهای بین المللی  ما شاهد مانع تراشی هایی در برابر جهانی سازی بودیم که این موانع به دلیل ایجاد دیدگاه های حمایت از اقتصاد داخلی و ممانعت از تجارت آزاد ایجاد شد. در سال ۲۰۱۹ میلادی  و به دنبال بالا گرفتن تنش های تجاری بین امریکا و چین، نرخ رشد تجارت در دنیا به پایین ترین سطح ممکن رسید و هجوم ویروس کرونا  نیز بر چالش تجاری دنیا افزود و ضربه آخر را به ان وارد کرد.

 طبق گزارش سازمان تجارت جهانی  در سال ۲۰۲۰ میلادی،ارزش تجارت کالا در دنیا بین ۱۳ تا ۳۲ درصد نسبت به سال قبل پایین تر خواهد بود. میزان کاهش  بستگی به این مساله دارد که حل بحران کرونا و کنترل این ویروس چه مدتی طول بکشد. هرچه درگیری دنیا با ویروس کرونا طولانی تر شود، آسیب وارد شده به اقتصاد و تجارت دنیا بالاتر خواهد بود و نرخ افت تجارت به مرز ۳۲ درصد نزدیک تر می شود.

روبرتو آزوادو، دبیر کل سازمان تجارت جهانی  در مصاحبه ای با وب سایت مجمع جهانی اقتصاد گفت: «این آمارها و اعداد نشان دهنده بحران بزرگی در اقتصاد دنیا هستند. بحرانی که گذر از آنها امکان پذیر نیست. اما وقتی چالش ویروس کرونا در تمامی دنیا به پایان برسد، می توان انتظار روزهای روشنی را در اقتصاد داشت و آینده ای روبه رشد را تصور کرد.»

دبیر کل سازمان تجارت جهان: طبق گزارش سازمان تجارت جهانی  در سال ۲۰۲۰ میلادی،ارزش تجارت کالا در دنیا بین ۱۳ تا ۳۲ درصد نسبت به سال قبل پایین تر خواهد بود.این آمارها و اعداد نشان دهنده بحران بزرگی در اقتصاد دنیا هستند. بحرانی که گذر از آنها امکان پذیر نیست


تجارت آزاد کلید بازگشت رونق به اقتصاد است
دبیر کل سازمان تجارت جهانی بار دیگر بر اهمیت تجارت آزاد در بازگشت رونق به اقتصاد دنیا تاکید کرد و گفت: « با باز نگه داشتن بازارها و تلاش برای از بین بردن عواملی که باعث بی ثباتی و غیر قابل پیش بینی بودن شرایط می شود، می تواند بستر بازسازی اقتصادی را فراهم کرد. از طرف دیگر  دنیا برای تقویت نرخ رشد اقتصادی نیاز به وجود فضای امن سرمایه گذاری و تجارت دارد که سران اقتصادی و سیاسی باید برای ایجاد این فضا تلاش کنند. نکته مهم دیگر همکاری و مشارکت کشورها برای گذر از این دوران است. اگر کشورها برای گذر از این بحران با هم همکاری کنند و با مانع تراشی در مسیر تجارت و توسعه اقتصادی، سرعت بازسازی اقتصادی را کاهش ندهند، می توان به آینده امیدوار بود. در این دوره پر تنش اقتصادی یک کشور به تنهایی نمی تواند مشکلات را از میان بردارد و تمام کشورها در کنار هم  مسیر گذر از این بحران را آماده می کنند.»

بانک جهانی هم وارد میدان شد
بانک جهانی هم در گزارش دیگری از وضعیت تجارت در دنیا ابراز نگرانی کرده است. این سازمان بین المللی در گزارش اخیر خود اعلام کرد همه گیری کرونا  به تنهایی عامل افت تجارت در دنیا نبود، بررسی شاخص های تجاری و اقتصادی دنیا طی سه سال اخیر نشان می دهد ما رشد چندانی در تجارت را تجربه نکردیم. به خصوص بعد از روی کار آمدن ترامپ در امریکا و شعار انتخاباتی او مبنی بر اینکه منافع امریکا در اولویت قرار دارد و سپس آغاز جنگ تجاری امریکا و چین که به سردی روابط سیاسی آنها هم انجامید، دنیا در شرایط تازه ای قرار گرفت.»

از سال ۲۰۰۹، رشد تجارت در دنیا کند شد
بانک جهانی بر این باور است بعد از بحران مالی سال ۲۰۰۹ میلادی، هیچ گاه سرعت رشد تجارت در دنیا به وضعیت قبل از این بحران باز نگشت و انتخاب  دونالد ترامپ هم  تیر آخری بود که به دیدگاه های تجارت آزاد در دنیا زده شد.

 از طرف دیگر بحران کرونا هم باعث شد تا شرکت های مختلف تولیدی برای تامین مواد اولیه و کالاهای واسطه ای مورد نیاز خود به کارخانه های داخلی روی بیاورند و  تجارت به معنایی که قبل وجود داشت ، از بین برود. در این گزارش آمده است: « پیشتر صحبت از تجارت آزاد و فعالیت تخصصی یک کشور در تولید کالاهای خاص بود. در واقع ما می گفتیم تولید یک کالا با بهترین شرایط به تولید شمار زیادی از کالاها با سطح متوسط اولویت دارد و تجارت به عنوان گزینه ای که برای تامین دیگر کالاها استفاده می شد، در نظر گرفته شد. ولی در وضعیت فعلی گزینه تجارت از بین رفته است. بسیاری از کارخانه های صنعتی در دنیا به دلیل نبود تجارت و عدم دسترسی به مواد اولیه کارشان متوقف شده است. به همین دلیل استفاده از منابع و مواد اولیه داخلی در دستور کار قرار گرفت و این پایان ماجرای تجارت آزاد در دنیا است.»

حال این سوال مهم ایجاد می شود که امکان پایان دادن به تجارت آزاد در دنیا تا چه اندازه وجود دارد؟ آیا دنیا می تواند هزینه حذف تجارت آزاد و بازگشت به شرایط دهه ۱۹۳۰ که زمینه ساز رکود بزرگ اقتصادی شد را بپردازد یا اینکه سیاستهایی که اخیرا به کار گرفته شده است تنها راهی برای حفظ تولید در شرایط بحران است؟ یافتن پاسخ این سوالها در دنیای پر تلاطم امروز از اهمیت بالایی برخوردار است ولی تا کنون پاسخ قابل قبولی ارایه نشده است.

کد خبر: ۲۱٬۸۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha