۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۲
 نرخ تورم در منطقه یورو افزایشی شد
پس از ۵ ماه کاهش؛

نرخ تورم در منطقه یورو افزایشی شد

پس از آنکه نرخ تورم در منطقه یورو ماه‌ها روندی نزولی را طی کرد، اکنون دوباره افزایشی شده و به ۷ درصد رسیده است. افزایش قیمت غذا، نوشیدنی دخانیات و انرژی از عوامل موثر در رشد تورم بوده است.

به گزارش بازار، براساس گزارش آژانس آمار اتحادیه اروپا، نرخ تورم سالانه در منطقه یورو در ماه آوریل به ۷ درصد رسیده است و این اولین جهش نرخ تورم طی ۵ ماه گذشته بوده است. نرخ تورم این منطقه طی ۵ ماه متوالی همواره نزولی باقی مانده بود.

قیمت مصرف‌کننده باوجود پیش‌بینی‌های سابق مبنی بر ثابت باقی ماندن، از ۶.۹ درصد ماه مارس افزایش یافته است، رویدادی که می‌تواند بانک مرکزی اروپا را به افزایش نرخ بهره تشویق کند. این بانک از ماه ژوئیه سال گذشته برای مهار تورم بارها نرخ بهره را افزایش داده است و این انتظار وجود دارد که دوباره این افزایش تکرار شود، اگرچه هنوز مشخص نیست چه میزان افزایشی مد نظر سیاست‌گذاران مالی این بانک است.

در پی حمله روسیه به اوکراین، قیمت انرژی افزایش پیدا کرد و در پی آن قیمت مصرف‌کننده در سرتاسر منطقه یورو افزایش یافت و در اکتبر سال گذشته به اوج ۱۰.۶ درصدی رسید. تورم بعدها به مرور به واسطه کاهش یافتن قیمت انرژی کمتر شد، اما هنوز تا هدف ۲ درصدی بانک مرکزی اروپا فاصله زیادی دارد.

افزایش قیمت غذا و نوشیدنی خانوارهای اروپایی را تحت فشار قرار داده است. اما سرعت افزایش این نرخ‌ها در ماه آوریل کاهش یافته و به ۱۳.۶ درصد رسید. قیمت انرژی هم در این ماه ۲.۵ درصد افزایش پیدا کرد، درحالی که در ماه مارس ۰.۹ درصد کاهش یافته بود. تورم اصلی منطقه یورو، که قیمت‌های بی‌ثبات انرژی و مواد خوراکی را شامل نمی‌شود، در ماه مارس با کمی کاهش به ۵.۶ درصد رسید. اقتصاددانان انتظار دارند تورم سرفصل در این منطقه رو به کاهش بگذارد اما تورم اصلی پایدار باقی بماند.

در میان ۲۰ کشوری که واحد پولی یورو دارند، لوکزامبورگ با تورم ۲.۷ درصدی از پایین‌ترین نرخ تورم در منطقه برخوردار است. همچنین داده‌ها نشان می‌دهند نرخ تورم در آلمان، بزرگترین اقتصاد اروپا، از ۷.۸ درصد ماه مارس به ۷.۶ درصد کاهش یافته است. اما در فرانسه، قیمت مصرف‌کننده در ماه گذشته رشدی ۶.۹ درصدی داشته است.

بسیاری از اقتصاددانان معتقدند بانک مرکزی اروپا تصمیم دارد روز پنجشنبه مشابه دفعات پیش نرخ بهره را ۵۰ واحد افزایش دهد، درحالی که عده‌ای ۲۵ واحد را پیش‌بینی کرده‌اند.

کد خبر: ۲۱۸٬۸۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha