۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۱
روزنه جدید اقتصادی ایران از مسیر جنوب غرب| آبادان ۷ دقیقه‌ تا رونق گردشگری
بازار گزارش می‌دهد؛

روزنه جدید اقتصادی ایران از مسیر جنوب غرب| آبادان ۷ دقیقه‌ تا رونق گردشگری

بصره- زیرساخت‌های کریدور جدید آبی جنوب غرب ایران از طریق رودخانه اروند با رویکرد گردشگری و تجاری برای آغاز یک تحول بزرگ اقتصادی تکمیل شده است.

محمود نواصر؛ خبرنگار اعزامی بازار به بصره عراق: موضوع راه اندازی بندر آبادان-سیبه عراق حدود یک سال است که در سطح ملی، استانی و منطقه‌ای در حال پیگیری است.

روز سه شنبه ۱۳ اردیبهشت ماه، یک هیات از جمهوری اسلامی ایران برای بازدید از آخرین روند تکمیل زیرساخت‌های بندر سیبه عراق وارد استان بصره شد.

آماده‌سازی زیرساخت‌های سیبه در مراحل پایانی است

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی در این بازدید اظهار کرد: پس از یک سال پیگیری مستمر اکنون شمارش معکوس برای راه‌اندازی خط آبی بندر آبادان- سیبه عراق آغاز شده است.

سیدمحمد مولوی افزود: صبح سه‌شنبه ۱۲ اردیبهشت ماه به عنوان هیئت جمهوری اسلامی ایران به منظور انجام آخرین مذاکرات و بازدید از وضعیت آماده‌سازی بندر سیبه در استان بصره کشور عراق حضور یافتیم.

وی توضیح داد: مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند به همراه معاونان و کارشناسان این سازمان، فرماندار ویژه آبادان، مدیرکل بنادر و دریانوردی آبادان و مشاور استاندار خوزستان، اعضای هیئت جمهوری اسلامی ایران بودند.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: طبق اعلام طرف عراقی، بندر سیبه بصره عراق ظرف یک ماه آینده (خردادماه ۱۴۰۲) فعالیت خود را آغاز می‌کند.

مولوی عنوان کرد: جلسه‌ای در کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در استان بصره کشور عراق برگزار شد و سرکنسول این کنسولگری به طرف عراقی اعلام کرد از سوی ایران هیچ مانعی وجود ندارد و همه اقدامات لازم انجام شده است.

ظرفیت همکاری دانشگاه‌ها، حضور پُررنگ‌تر فعالان اقتصادی ایران در استان بصره، جذب گردشگران عراقی برای توریسم سلامت و گردشگری خرید و افزایش صادرات به عراق از دیگر موضوعات بود که در کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در استان بصره کشور عراق مطرح شد

وی ادامه داد: ظرفیت همکاری دانشگاه‌ها، حضور پُررنگ‌تر فعالان اقتصادی ایران در استان بصره، جذب گردشگران عراقی برای توریسم سلامت و گردشگری خرید و افزایش صادرات به عراق از دیگر موضوعات بود که در کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در استان بصره کشور عراق مطرح شد.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی، راه‌اندازی خط آبی آبادان- بندر سیبه عراق را موجب توسعه اقتصادی عنوان کرد و گفت: بندر آبادان-سیبه بصره عراق با هدف افزایش تجارت و بازرگانی، گردشگری، تاکسی آبی و تقویت ترانزیت دریایی در جنوب غرب ایران راه‌اندازی می‌شود.

فاصله ۷ دقیقه ای آبادان-سیبه

مدیرکل بنادر و دریانوردی آبادان در این بازدید اظهار کرد: اسکله سیبه در محدوده الواصلیه عراق قرار دارد و فاصله بندر آبادان تا بندر سیبه با شناور یدک کش یک مایل دریایی (۷ دقیقه) است که قطعاً در آینده نزدیک با شناور مسافربری این فاصله زمانی را کمتر می‌کنیم.

کامبیز مالکی زاده با اشاره به راه‌اندازی خط دریایی آبادان-سیبه عراق، افزود: ظرفیت‌هایی در قالب گردشگری، مسافرت‌های دریایی، جا به جایی کالا و حتی ظرفیت گردشگری پزشکی از طریق این خط دریایی دیده شده است.

توسعه اقتصاد منطقه آزاد اروند با خط آبی آبادان-سیبه

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: فاصله کوتاه ۷ دقیقه ای بندر آبادان-سیبه یک ظرفیت مهم در حوزه حمل و نقل دریایی است.

علی زارعی افزود: باید از همه ظرفیت‌های اقتصادی به ویژه در زمینه حمل و نقل استفاده شود تا شاهد توسعه اقتصادی باشیم و سازمان منطقه آزاد اروند در این خصوص حمایت‌های لازم را انجام خواهد داد.

وی عنوان کرد: بازدیدی از بندر سیبه عراق داشتیم و اقدامات خوبی از سوی طرف عراقی انجام شده است.

ضرورت مدیریت صحیح استفاده از ظرفیت اروندرود

عضو هیات مدیره سازمان منطقه آزاد اروند در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: ظرفیت‌های تجاری و بازرگانی کم نظیری بین ایران و عراق وجود دارد که یکی از مهم‌ترین دروازه‌ها و کانال‌های ارتباطی میان دو کشور از طریق منطقه آزاد اروند و استان بصره عراق است.

یک موضوع مهم مدیریت استفاده از اروند رود برای تردد زائران و گردشگران و مسافران است که با ایجاد ارتباط میان بندر آبادان و بندر سیبه عراق تردد گردشگران تسهیل می‌شود و هم چنین در هزینه و زمان صرفه‌جویی ویژه‌ای صورت می‌گیرد

عبدالرضا ارسطو افزود: یک موضوع مهم مدیریت استفاده از اروند رود برای تردد زائران و گردشگران و مسافران است که با ایجاد ارتباط میان بندر آبادان و بندر سیبه عراق تردد گردشگران تسهیل می‌شود و هم چنین در هزینه و زمان صرفه‌جویی ویژه‌ای صورت می‌گیرد.

معاون توسعه مدیریت سازمان منطقه آزاد اروند تاکید کرد: راهکار خوبی برای تسهیل تردد زائران در ایام اربعین است که بار تردد را در مرز بین المللی شلمچه کاهش می‌دهد.

گردشگری و تجارت در مسیر تحول

فرماندار ویژه آبادان اظهار کرد: نقشه راه این طرح در فاز اول احداث ترمینال مسافربری بین آبادان و سیبه و در مرحله دوم ایجاد بازارهای داد و ستد تجاری بین تجار ایرانی و عراقی هست که قطعا به شکوفایی اقتصادی آبادان کمک شایانی خواهد کرد.

احسان عباسپور افزود: ملزومات کامل طرف ایرانی در این رابطه فراهم هست و مقرر شده است طرف عراقی نیز نسبت به فراهم آوردن الزامات کاری خود، همکاری لازم را به عمل آورد.

وی عنوان کرد: به طور حتم این پروژ یک تحول بسیار بزرگ را در حوزه گردشگری و تجاری بین آبادان و استان بصره عراق رقم می‌زد.

پیگیری کنسولگری ایران در بصره

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در استان بصره کشور عراق در نشست جمعبندی راه‌اندازی بندر آبادان-سیبه عراق که در سالن جلسات این کنسولگری برگزار شد، اظهار کرد: ایران در امنیت و استقرار امنیت در کشور عراق نقش پُررنگی داشته است.

علی عابدی افزود: اکنون حدود ۶۰ هزار دانشجوی عراقی در ایران تحصیل می کنند و باید بروکراسی های اداری در این خصوص کاهش یابد.

وی راه‌اندازی بندر آبادان-سیبه عراق را یک اقدام ویژه در حوزه اقتصاد آبی تلقی کرد و گفت: بسیار خرسندم که هیات از منطقه برای پیگیری و بررسی خط آبی بندر سیبه عراق، در استان بصره حضور پیدا کرده اند.

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در استان بصره کشور عراق تاکید کرد: در خصوص این طرح مهم در هر زمان که نیاز به پیگیری باشد، اقدامات لازم را انجام خواهیم داد.

ساختمان گمرک و اداری بندر سیبه عراق به صورت کامل آماده شده و ساختمان این بندر ظرفیت پذیرش ۶۰۰ مسافر را دارد

مالک بندر سیبه عراق اظهار کرد: امکانات فراهم شده است فقط برخی مجوزات تاکنون اخذ نشده که ظرف مدت یک هفته آینده دریافت می شود.

استاد جاسم احمد افزود: بندر سیبه برای راه اندازی خط آبی به شهر آبادان کاملا آماده شده و اندکی زیرساخت‌ها در موضوع جاده دسترسی مانده که با سرعت بسیار بالا و طی یک ماه آینده تکمیل می‌شود.

وی با بیان اینکه کشتی مسافری بندر سیبه-آبادان از هم اکنون آماده است توضیح داد: ساختمان گمرک و اداری بندر سیبه عراق به صورت کامل آماده شده و ساختمان این بندر ظرفیت پذیرش ۶۰۰ مسافر را دارد.

توسعه اقتصاد جنوب غرب ایران از طریق اروند

گشایش جدید اقتصادی ایران از مسیر جنوب غرب یک تحول بزرگ و اشتغالزایی را به دنبال دارد. آبادان در ۷ دقیقه‌ای گردشگران عراقی قرار گرفته و همین موضوع سبب جذابیت برای سرمایه‌گذاری خواهد شد.

کد خبر: ۲۱۸٬۷۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha