۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۹
اقدامات جدید بانک مرکزی و پتروشیمی‌ها برای تنظیم بازار ارز
دبیر انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی مطرح کرد

اقدامات جدید بانک مرکزی و پتروشیمی‌ها برای تنظیم بازار ارز

دبیر انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی گفت: از صادرات ۱۶ میلیارد دلاری پتروشیمی‌ها در سال گذشته ۱۳.۸ میلیارد دلار آن به بازار نیما عرضه شد که ۸۶ درصد ارز صادراتی بود.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، احمد مهدوی‌ابهری، دبیر انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی از برگزاری جلسه پتروشیمی‌ها با معاونت ارزی بانک مرکزی با محوریت تنظیم بازار ارز و هماهنگی بیشتر با بانک مرکزی خبر داد و گفت: در این جلسه مقرر شد تا تعاملات و همکاری‌ها را منظم‌تر کنیم و این در حالی است که از عملکرد پتروشیمی‌ها و روند بازگشت ارز به کشور قدردانی شد.

وی ادامه داد: پتروشیمی‌ها تمام تعهدات ارزی خود را انجام دادند و با توجه به مهلتی که برابر دستورالعمل‌های مربوطه دارند؛ هیچ سند سررسید شده‌ای که صادرات کرده باشند و ارز را برنگردانده باشند، ندارند.

به گفته مهدوی، در این نشست مقرر شد که این جلسات به صورت مستمر و با هدف تنظیم بازار ارز و کمک به توسعه صادرات غیرنفتی برگزار شود.

دبیر انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی با اشاره به کاهش قیمت‌های جهانی، اظهار کرد: بورس کالا نسبت به سال گذشته تقاضا را بالا برده است به نحوی که محصولات شیمیایی و پلیمری ۲۵ تا ۳۵ درصد بیشتر در بورس تقاضا می‌شود که این روند منابع ارزی کشور را کم خواهد کرد. البته اگر این محصولات در بازار داخل به تولید واقعی و کالای نهایی تبدیل می‌شد و با همان قیمت‌ها نه به قیمت آزاد، به دست مردم می‌رسید حرفی نبود، اما این مقدار تقاضا؛ کاذب است و ناشی از تفاوت ارزی است چراکه با نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان در بورس عرضه می‌شود.

مهدوی با بیان اینکه در این جلسه بر حمایت از طرح‌های پتروشیمی تاکید شد، تصریح کرد: این موضوع نیز مطرح شد که از فاینانس‌ها به ویژه فاینانس چین استفاده شود تا طرح‌های پتروشیمی جلو برود و در آینده تولیدات بالا برود و صادرات هم بیشتر بشود.

وی گفت: سال گذشته ۱۶ میلیارد دلار صادرات پتروشیمی داشتیم که از این میزان ۱۳.۸ میلیارد دلار آن را به بازار نیما عرضه کردیم که ۸۶ درصد ارز ما بود. مابقی را هم برای واردات و تامین نیازهای کاتالیست و قطعه و تجهیزات و بدهی‌های فاینانس خودمان استفاده کردیم.

دبیر انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی از رشد ۱۳ درصدی صادرات پتروشیمی‌ها در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: امسال در فروردین ماه نیز حدود ۷۶۰ میلیون دلار عرضه ارز در مرکز مبادله ایران داشتیم.

کد خبر: ۲۱۸٬۷۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha