۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۹
ارائه طراحی مفهومی سامانه بومی کنترل مرکزی و مدیریت ریز شبکه‌های برق
در پژوهشگاه نیرو انجام شد؛

ارائه طراحی مفهومی سامانه بومی کنترل مرکزی و مدیریت ریز شبکه‌های برق

مدیر گروه پژوهشی سامانه‌های کنترل هوشمند شبکه پژوهشگاه نیرو از ارائه طراحی مفهومی سامانه بومی کنترل مرکزی و مدیریت ریز شبکه‌ها با توجه به شبکه برق ایران خبر داد.

به گزارش بازار، لیلا ظفری بیان کرد: با توجه به سیاست‌ها و طرح‌های وزارت نیرو جهت پیاده‌سازی شبکه‌های هوشمند برق در کشور و همچنین استفاده‌ بیش از پیش از تولیدات پراکنده و با توجه به رسالت پژوهشگاه نیرو در تامین منافع آتی صنعت برق، این پروژه در راستای ایجاد طرح مناسبی از سامانه‌های کنترل مرکزی ریز شبکه در پژوهشکده انتقال پژوهشگاه نیرو انجام شده است.

وی افزود: در این پروژه چالش‌های بهره‌برداری از ریزشبکه‌ها و کنترل و مدیریت آنها مورد بررسی قرار گرفته و سپس با توجه به طرح‌های موفق آزمایشگاهی و پیاده‌سازی شده‌ جهانی، آخرین پژوهش‌های انجام گرفته در این حوزه و نیز با توجه به شبکه‌ برق ایران، یک طراحی مفهومی برای سامانه‌ کنترل مرکزی، بر اساس شرایط عملکردی متفاوت ریزشبکه ارائه شده است.

مدیر گروه پژوهشی سامانه‌های کنترل هوشمند شبکه پژوهشگاه نیرو مهمترین چالش در حوزه‌ ریزشبکه‌ها را مربوط به عملکرد کنترل‌کننده در حفظ پایداری و امنیت آن خصوصاً در مواقع حساس قلمداد کرد و افزود: سامانه‌ کنترل ریزشبکه‌ها بر خلاف سامانه‌های کنترل شبکه‌های بزرگ که تنها نقش تحلیل را ایفا می‌کنند و عملاً تصمیم‌گیری نهایی بر عهده‌ اپراتور انسانی است، باید قادر باشند در یک بازه زمانی کوچک عملیات تحلیل و تصمیم‌گیری را به صورت خودکار انجام دهند، از این رو هدف اصلی در این پروژه بررسی چالش‌های مربوط به کنترل خودکار ریزشبکه و پیشنهاد یک معماری مفهومی برای سامانه‌ کنترل مرکزی ریزشبکه در ایران بوده است.

ظفری، تعیین استاندارد مناسب ارتباطی بر اساس ساختار شبکه‌ برق ایران، طراحی مفهومی نرم‌افزار سامانه‌ کنترل مرکزی در ریزشبکه، تعیین سخت افزارهای مرتبط و طراحی مفهومی سخت افزاری مرکز کنترل ریزشبکه را به عنوان ویژگی‌های این محصول برشمرد.

طراحی ماژولار نرم‌افزارهای تحلیلی و تصمیم‌گیری ریزشبکه برای ایران با توجه به مدهای عملیاتی و ویژگی های عملکردی ریزشبکه و همچنین تعیین ارتباطات داخلی بین نرم افزارها، تعیین ساختار نرم افزاری سیستم اسکادای ریزشبکه و ماژول‌های نرم‌افزاری ضروری آن، تعیین سیستم مخابراتی و پروتکل‌های ارتباطی در سامانه کنترل ریزشبکه، تعیین ارتباط داخلی و پروتکل‌های استاندارد ارتباطی بین سطوح مختلف کنترلی در یک ریزشبکه، تعیین استاندارد مناسب براساس زیرساخت‌های موجود و آتی شبکه‌های توزیع کشور و ... از جمله دستاوردهای این پروژه است.

این پروژه در پژوهشکده انتقال پژوهشگاه نیرو - گروه پژوهشی سامانه‌های کنترل هوشمند شبکه انجام شده است.

کد خبر: ۲۱۸٬۷۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha