۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۳
پایان کابوس خشکسالی در ایلام| حجم ذخیره سدهای استان افزایش یافت
بازار گزارش می دهد؛

پایان کابوس خشکسالی در ایلام| حجم ذخیره سدهای استان افزایش یافت

ایلام- بارش های مناسب طی فصل زراعی جاری باعث افزایش حجم ذخیره آب در سدها و پایان کابوس خشکسالی در استان ایلام شده است.

مهسا نظری؛ بازار: بروز خشکسالی و بحران کمبود آب از جمله مشکلاتی است که هرچند سال یک بار یا حتی چند سال ‌پیاپی در ایران با آن‌ها مواجه می‌شویم، به دنبال کمبود بارش‌ها و کاهش نزولات جوی در چند سال گذشته نیز در اقصی نقاط کشور از جمله استان ایلام شاهد خشکسالی وسیع و کاهش حجم ذخایر سدهای تامین کننده آب مناطق شهری و بخش کشاورزی بودیم.

از جمله پیامدهای منفی کم آبی و کاهش آب سدها در این استان می‌توان به مبتلا شدن به انواع بیماری‌ها، نابودی زیستگاه‌ها، فقر و گرسنگی، مهاجرت، از دست رفتن تنوع زیستی، خسارت بالای محصولات کشاورزی و اختلال در چرخه صنعت اشاره کرد.

خوشبختانه به رغم سنوات گذشته، بارش‌های مناسب در پاییز و زمستان سال گذشته و بهار سال جاری منجر به افزایش حجم سدها و آبدهی رودخانه‌های ایلام شده است.

تاثیرات بارش‌های باران در ایلام

کارشناس آب در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: بارش‌های متعدد در استان ایلام موجب شد تا حدودی اثرات مخرب خشکسالی جبران شده و وضعیت منابع آبی ایلام مطلوب و حجم آب مخازن کماکان نسبت به سال‌های قبل افزایش یابد.

فرشاد محبی افزود: به رغم حجم سدهای استان که افزایش بالایی داشته‌اند، بارندگی‌ها تاثیر بسیاری بر سفره‌ آب‌های زیر زمینی نداشته است‌، چرا که حرکت آب‌های زیر زمینی کند بوده و از این رو جبران افت منابع آبی زیرزمینی نیز در کوتاه مدت امکان پذیر نیست و به صرف زمان زیادی نیاز دارد.

پایان کابوس خشکسالی در ایلام| حجم ذخیره سدهای استان افزایش یافت

وی تصریح کرد: از طرفی دیگر ایران کشوری است که در کمربند خشک و نیمه خشک جهان واقع و همین امر باعث شده بروز پدیده خشکسالی در اقصی نقاط این کشور امری بدیهی باشد، در این راستا پیش‌بینی کمبود بارش‌ها و خشک‌سالی مجدد در سنوات آینده محال نیست که با این حال باید راهکارهای مختلفی برای استحصال، ذخیره و بهره‌برداری از منابع آب برای امور مختلفی از جمله شرب، کشاورزی، صنعت و ... بهره‌گرفت تا مجدد با مشکل کم آبی شدید مواجه نشویم.

لزوم بهره برداری صحیح از منابع آبی

این کارشناس بیان کرد: باتوجه به حجم بالای آب سدهای استان مدیریت مخازن سدها و استفاده از تمام پتانسیل‌های آبی توسط شرکت آب منطقه‌ای فرصتی غنی است که در اختیار استان قرار گرفته و باید در دستور کار مسئولان قرار گیرد تا با برنامه ریزی‌های اصولی بتوانیم از مشکلات ناشی از بی‌آبی در سال‌های پیش‌رو جلوگیری کنیم.

حجم کنونی آب‌ پشت سدهای چهارگانه این استان به بیش از ۲۵۵ متر مکعب رسیده که در این میان به لطف بارش‌های خوب سد دویرج با ۲۰۳ میلیون متر مکعب هم اکنون ۱۰۰ درصد پرشده و سرریز کرده است

فرشاد محبی در ادامه گفت: برنامه‌ریزی فعالیت‌های بهره‌برداری و حفاظت کمی و کیفی از منابع آبهای زیرزمینی و سطحی،نظارت بر تهیه برنامه‌ها و نظامهای بهره‌برداری و حفاظت از منابع آب، تأسیسات آبی و پیگیری اجرای برنامه‌ها و دستورالعملها، هدایت، راهبری و نظارت‌ بر امور بهره‌برداری، نگهداری، کنترل ایمنی و مدیریت بهینه تأسیسات آبی و برنامه‌ریزی و نظارت عالیه بر بهره‌برداری، نگهداری و مدیریت بهینه تأسیسات انتقال و توزیع آب از دیگر راهکارهای بهره برداری صحیح از منابع آبی است.

پایان کابوس خشکسالی در ایلام| حجم ذخیره سدهای استان افزایش یافت

افزایش حجم سدهای چهارگانه ایلام

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای استان ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: همان طور که پیش بینی می‌شد سامانه آب و هوایی و بارش‌های خوب سال گذشته و بهار سال جاری موجب شد، حجم آب ذخیره سدهای چهارگانه استان ایلام که در نگهداری و استفاده از آب و زمین یاری می‌رسانند افزایش چشم‌گیری داشته باشند.

صادق علیمرادی افزود: حجم کنونی آب‌ پشت سدهای چهارگانه این استان به بیش از ۲۵۵ متر مکعب رسیده که در این میان به لطف بارش‌های خوب سد دویرج با ۲۰۳ میلیون متر مکعب هم اکنون ۱۰۰ درصد پرشده و سرریز کرده است.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای استان ایلام در پایان بیان کرد: ظرفیت سد ایلام در تراز نرمال ۶۱ میلیون متر مکعب است که حجم کنونی آن به ۳۶ ملیون متر مکعب رسیده، حجم سد کنگیر ایوان نیز در تراز نرمال ۱۹ متر مکعب بوده که تا کنون ۹.۵ ملیون متر مکعب حجم آن پرشده و سد گلال نیر با تراز نرمال ۱۹ ملیون متر مکعب حجم آن ۷ ملیون متر مکعب است.

تاثیر بارش بر افزایش راندمان محصولات کشاورزی در استان ایلام

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام نیز در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: امسال از نظر بارش، استان ایلام در وضعیت مطلوبی قرار گرفته است و پیش بینی ها حکایت از افزایش راندمان در بخش کشاورزی استان دارد.

آذرنوش عموزاده تصریح کرد: یکی از مهمترین محصولات استان گندم است که هم اکنون در شهرهای جنوبی استان کار برداشت گندم آغاز شده و پیش بینی حکایت از برداشت ۲۵۰ هزار گندم در استان دارد.

وی گفت: میزان برداشت گندم در استان طی سال جاری در مقایسه با سال گذشته حداقل ۶۰ درصد افزایش خواهد یافت.

وی با اشاره به اینکه برداشت دیگر محصولات کشاورزی مثل کلزا و جو در استان در سال جاری نیز با افزایش مواجه خواهد شد، افزود: وضعیت دیگر محصولات کشاورزی و باغی استان نیز مطلوب گزارش شده است.

بعد از سال ها کابوس خشکسالی و ضرر و زیان زیاد به بخش های مختلف استان از جمله کشاورزی و دامداری، حالا بارش های خوب باعث شده روزهای خوبی در انتظار مردم استان باشد.

یکی از موضوع های مهم در مدیریت منابع‌های آب، بهینه سازی بهره برداری از مخزن سد است، که امید می‌رود با بهره برداری صحیح از منابع آب سد ایلام دیگر شاهد بحران کم آبی در استان نباشیم.

کد خبر: ۲۱۸٬۵۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha