۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۹
پرداخت غلط ۱۸ هزار میلیارد تومان بابت جبران سیل و زلزله توسط دولت| افزایش میزان فرونشست زمین
رئیس سازمان مدیریت بحران اعلام کرد

پرداخت غلط ۱۸ هزار میلیارد تومان بابت جبران سیل و زلزله توسط دولت| افزایش میزان فرونشست زمین

نامی رئیس سازمان مدیریت بحران با بیان اینکه در زلزله خوی سازه های فاقد نظارت مهندسی فرو ریختند گفت: دولت برای مخاطرات سیل و زلزله ۱۸ هزار میلیارد تومان پرداخت کرد که آنرا باید بیمه‌ها پرداخت می کردند.

بازار؛ گروه راه و مسکن: محمدحسن نامی امروز در مراسم افتتاحیه بیست و هفتمین همایش و نمایشگاه ژئوماتیک با اشاره به اینکه اگر بیمه ها فعال بودند پارسال دولت نباید هزینه بالایی برای جبران خسارت مخاطرات سیل و زلزله پرداخت می کرد ادامه داد: مبالغی که دولت در سال گذشته برای خسارت مخاطرات ناشی از سیل و زلزله پرداخت کرده، بالغ بر ۱۶ تا ۱۸ هزار میلیارد تومان بوده است. این مبلغ نباید از سوی دولت پرداخت می‌شد، بلکه باید با فعال کردن بیمه، بیمه‌ها به پرداخت خسارت اقدام می کردند.

مبالغی که دولت در سال گذشته برای خسارت مخاطرات ناشی از سیل و زلزله پرداخت کرده، بالغ بر ۱۶ تا ۱۸ هزار میلیارد تومان بوده است. این مبلغ نباید از سوی دولت پرداخت می‌شد، بلکه باید با فعال کردن بیمه، بیمه‌ها به پرداخت خسارت اقدام می کردند

وی به داشتن جامعه‌ای پیشرفته و مؤثر در استفاده‌ دقیق از اطلاعات ژئوماتیک اشاره کرد و افزود: اطلاعات ژئوماتیک در پیشگیری از بحران‌ها، آمادگی و بازسازی و بازتوانی بسیار اهمیت دارد. و همانطور که می دانیم ایران کشوری با مخاطرات سیل و زلزله است.

او ادامه داد: از ۶۴ مخاطره و سوانح انسان‌ساز، ۴۶ مورد آن در ایران رخ می‌دهد که سیلاب، زلزله، فرونشست زمین، زمین‌لغزش، رانش زمین، موج سرما، موج گرما، خشکسالی، ریز گرد و سرمازدگی از جمله ایت مخاطرات هستند که در کشور رخ می‌دهند و برای هر کدام از اینها پیشگیری بسیار اهمیت دارد.

نامی خاطر نشان کرد: از این رو است که ۱۱۴ کشور از ۱۹۳ کشور عضو سازمان ملل دارای سازمان مستقل در مدیریت بحران فعال هستند و حضور دارند که نمونه آن کشور ترکیه است. اما ایران فاقد سازمان مستقل در این زمینه است که این امر موجب شده آوردن همه نهادها در مواقع مقتضی دشوار باشد.

وی به وقوع زلزله‌های شدید در ۲۲۰ سال گذشته ایران و در نهایت در زلزله اخیر خوی اشاره کرد و گفت: باید اذعان کنم که در این منطقه سازه هایی که فاقد نظارت مهندسی بود، فرو ریخت و نیاز است که به سرعت با آنها برخورد شود.

نامی به زلزله ترکیه نیز اشاره کرد و گفت: آخرین رخداد زلزله، زمین لرزه ۷.۷ ترکیه بوده است. یک زلزله با بزرگای چهار قدرت بمب هیروشیما یا معادل هزار تن TNT و زلزله‌ای به بزرگای زلزله ترکیه، قدرت ۱۹ بمب هیروشیما معادل ۱۹ هزار تن TNT را دارد. این تجربه نشان داد که برای داشتن سازه امن باید بر مصالح توجه و نظارت صورت گیرد.

نامی، قانون مدیریت بحران را برگرفته از ابلاغیه مقام معظم رهبری دانست و گفت: ابلاغیه مقام معظم رهبری در این زمینه به‌ویژه در حوزه فرونشست زمین بر پیشگیری تمرکز دارد که از موارد بسیار ارزشمند به شمار می‌رود.

قرار بود در کشور ۷۵ درصد آب مصرفی از سدها و ۲۵ درصد از آب‌های زیر زمینی تامین شود، ولی اکنون این نسبت ب عکس شده است

رئیس سازمان مدیریت بحران، فرونشست زمین را از دیگر بحران‌های موجود در کشور دانست و گفت: قرار بود در کشور ۷۵ درصد آب مصرفی از سدها و ۲۵ درصد از آب‌های زیر زمینی تامین شود، ولی اکنون این نسبت بر عکس شده است.

کد خبر: ۲۱۸٬۵۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha