۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱
چتر زرد کلزا در مزارع| صنایع تبدیلی نیاز اصلی مازندران
بازار گزارش می دهد؛

چتر زرد کلزا در مزارع| صنایع تبدیلی نیاز اصلی مازندران

ساری- دشت‌های کلزای مازندران زرد و زیبا شد و کشاورزان برای برداشت دانه‌های روغنی خود را مهیا می کنند.

بازار؛ گروه استان ها: امسال بیش از هشت هزار هکتار از مزارع مازندران به زیر کشت کلزا رفته است و پیش بینی می شود ۱۴ هزار تن محصول در آن تولید شود و این وضعیت در حالی است که در گذشته های نه چندان دور وضعیت مزارع کلزا استان بیش از این میزان بوده است.

مسائل و مشکلاتی نظیر نبود تجهیزات مناسب پایین بودن قیمت و نبود بذر مناسب سبب شد که طی سالهای گذشته کلزا کاری در مازندران روند رو به نزولی داشته باشد. اکنون بیش از ۹۰ درصد روغن مورد نیاز از خارج از کشور تامین می شود و کارخانه های روغن کشی و مواد غذایی مازندران آن برای تامین نیاز ها با مشکلات زیادی روبرو هستند.

به تاکید کارشناسان کلزا بهترین محصول برای جایگزینی کشت متناوب گندم به شمار می رود و با توجه به نیاز کشور به روغن و فرآورده های آن توسعه کشتی محصول باید در دستور کار قرار گیرد. یک کارشناس کشاورزی در مازندران با بیان اینکه کشت محصول کلزا سبب تامین نیازهای روغن و جلوگیری از خروج ارز می شود، اظهار داشت: باید مشاوره های لازم را برای توسعه کشت این محصول در نظر گرفت.

احمد موسوی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه مناطق مختلف مازندران و شرق استان برای کشت محصول کلزا قابلیت های زیادی دارد، افزود: دولت باید برای توسعه سطح کشت کلزا برنامه ریزی مناسب و جامعی داشته باشد.

وی تامین تجهیزات و امکانات مورد نیاز برای کشت و برداشت را نیاز ضروری برشمرد و گفت: همچنین باید نسبت به تامین نهاده ها و بزرگ مناسب برنامه ریزی کرد.

قیمت ها متناسب با تورم نیست

وی افزایش قیمت تضمینی را از جمله عوامل موثر برای توسعه کشت محصول پیان کرد وگفت: اگرچه طی سال های اخیر قیمت تضمینی رشد یافت اما باز متناسب با میزان تورم نیست.

چتر زرد کلزا در مزارع| صنایع تبدیلی نیاز اصلی مازندران

میزان تولید کلزا در مازندران ایران در دهه ۸۰ به حدود ۵۰ هزار تن می رسید اما رفته رفته به دلایل مختلف از جمله حمایت نشدن از کشاورزان سطح کشت محصول را کاهش داد و دست نیاز به سوی آن سوی آبها را افزایش داده است.

بررسی دلایل افت سطح کلزاکاری در مازندران بیش از آنکه ابر و باد و مه و خورشید را به میان آورد، سیاست های نامناسبت حمایتی و پایین بودن قیمت را دلیل اصلی عدم اقبال کشاورزان برای کشت کلزا می داند.

۱۷ مرکز کلزای مازندران را خریداری می کند

بیشتر کلزای استان در مراکز مرکزی و شرق مازندران کشت می شود و در آستانه برداشت محصول کارشناسان بر لزوم مبارزه به بیماری ها و آفات و مدیریت مزارع تاکید می کنند. مدیرکل غله و خدمات بازرگانی مازندران با اشاره به اینکه ۱۷ مرکز در استان، کلزای کشاورزان را خریداری می‌کنند، گفت: این مراکز از نیمه اردیبهشت فعال می‌شوند.

عباسعلی وفایی نژاد در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: در راستای اجرای سیاستهای حمایتی دولت از محصولات اساسی کشاورزی و دستورالعمل های ابلاغی شورای قیمت گذاری و شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران، برنامه ریزی لازم به منظور راه اندازی و فعال سازی ۱۷ مرکز برای شروع عملیات خرید تضمینی کلزا در استان در سال زراعی جاری صورت پذیرفت.

وی افزود: مراکز خرید تضمینی دانه روغنی کلزا با توجه به زمان آغاز برداشت کلزا در هر شهرستان، و پس از اعلام نیاز سازمان جهاد کشاورزی در هر شهرستان راه اندازی خواهد شد.

وفایی نژاد یادآور شد:به منظور تسهیل دسترسی کشاورزان به نزدیکترین مرکز خرید تضمینی کلزا، لیست مراکز همراه با مشخصات آنها در سایت اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان مازندران به آدرس GTC۲.IR نیز بارگذاری و در دسترس عموم قرار گرفته است.

پیش بینی تولیدی ۱۴ هزار تن کلزا در مازندران

وی با اظهار این که سال قبل دو هزار و ۶۰۰ تن کلزا از طریق ۱۰ مرکز خرید در استان خریداری شد، گفت: امسال هشت هزار هکتار از مزارع استان زیر پوشش کلزا رفته است و پیش بینی می شود بیش از ۱۱ هزار تن محصول از آنان خریداری شود.

کم توجهی به صنایع تبدیلی و تکمیلی از جمله مشکلات توسعه کشت دانه های روغنی در مازندران محسوب می شود و کارشناس بخش کشاورزی در مازندران با اشاره به این که به صنایع تبدیلی و تکمیلی دانه های روغنی توجه نشده است، گفت: این عامل سبب بی رغبتی کلزاکاران شده است.

محمد حبیبی در گفتگو با خبرنگار بازار ارائه بسته های حمایتی و تشویقی را برای حمایت از کشاورزان و تولیدکنندگان دانه های روغنی ضروری دانست و گفت: باید در قالب کشت قراردادی، ارائه بسته های حمایتی و تشویقی از این تولیدکنندگان حمایت شود.

چتر زرد کلزا در مزارع| صنایع تبدیلی نیاز اصلی مازندران

وی معرفی ارقام جدید و زودرس و باکیفیت را برای توسعه کشت دانه های روغنی مهم بیان کرد و گفت: فصل کشت دانه های روغنی در استان از شهریورماه شروع می شود و با توجه به صنعتی بودن این محصول باید پس از برداشت در کارخانه های روغن کشی تبدیل و فرآوری شوند از این رو توسعه صنایع تبدیلی ضروری است.

وی با تاکید بر اینکه برای توسعه و کشت دانه های روغنی باید از ظرفیت کارخانجات صنعتی و بخش صنعت استفاده و بهره‌گیری کنیم، افزود: در حال حاضر هم افزایی بین بخش صنعت و تولید وجود ندارد و از ظرفیت کارخانه های روغن کشی استفاده مناسب صورت نمی‌گیرد.

در حال حاضر هم افزایی بین بخش صنعت و تولید وجود ندارد و از ظرفیت کارخانه های روغن کشی استفاده مناسب صورت نمی‌گیرد

حبیبی تقویت بخش خصوصی را برای توسعه بر آنها کشت دانه های روغنی مهم برشمرد و گفت: دولت نیز باید سیاستگذاری خود را برای تقویت بخش خصوصی و رفع مشکلات معطوف کند.

این کارشناس حوزه کشاورزی، کشت قراردادی و توزیع بذر مناسب را از جمله راهکارها برای رونق کشت دانه های روغنی بیان کرد و گفت: توزیع نهاده و بذر موردنیاز، انجام مشاوره های کارشناسی، خرید تضمینی و پرداختت به موقع وجه می تواند انگیزه کشاورزان را برای کشت افزایش دهد.

بررسی ها نشان می دهد، مهم‌ترین عامل محدود کننده کشت دانه‌های روغنی بحث قیمتگذاری و رقابت با سایر محصولات است. باید توزیع قیمت‌گذاری به نحوی باشد تا این محصول با سایر محصولات زراعی قابلیت زراعت داشته باشد و برای کشاورزان نیز جذابیت کافی را داشته باشد.

با توجه به خشکسالی و کمبود آب در مازندران، برنامه ریزی برای توسعه کشت کلزا و دانه های روغنی می تواند مازندران را از بحران خشکسالی نجات دهد.

کد خبر: ۲۱۸٬۵۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha