۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۷
با وجود تحریم ها تولید پتروشیمی  ۶۰ برابر شده است| ۱۲ سال دیگر ظرفیت تولید دوبرابر  می شود
معاون وزیر نفت:

با وجود تحریم ها تولید پتروشیمی  ۶۰ برابر شده است| ۱۲ سال دیگر ظرفیت تولید دوبرابر می شود

شاهمیرزایی معاون وزیر نفت با بیان اینکه با وجود تحریم ها ظرفیت تولید ۶۰ برابر شده است، گفت: ۱۲ سال دیگر ظرفیت تولید پتروشیمی دوبرابر خواهد شد.

بازار؛ گروه آب و انرژی: مرتضی شاهمیرزایی معاون وزیر نفت در چهاردهمین همایش بین المللی صنعت پتروشیمی اظهار داشت: در سال ۵۷ که انقلاب پیروز شد صنعت پتروشیمی چند ویژگی مثبت و منفی داشت، یکی از مشکلات صنعت پتروشیمی این بود که به جز خوراک صد در صد وابسته بود یعنی مستشازان باید راه اندازی و بهره برداری می کردند. کالا و تجهیزات، کاتالیست و دانش فنی صد در صد وابسته بود و تنوع محصولات به کمتر از انگشتان دست هم نمی‌رسید.

او با بیان اینکه تولید و عملکرد صنعت پتروشیمی ۱.۵ میلیون تن بوده است، افزود: با پیروزی انقلاب فعالیت بدخواهان شروع شد، تجزیه طلبی علیه ایران راه افتاد و ۲ سال اول انقلاب به این شکل گذشت، مخالفان در صدد بودند کشور را تجزیه کنند. در هر حال ما دشمن را عقب راندیم اما همزمان تحریم شدیم.

شاهمیرزایی افزود: صنعت پتروشیمی وابسته بود و مستشاران خارجی آن را اداره می کردند، خودمان توان طراحی و اجرای پروژه را نداشتیم، کالا و تجهیزات وابسته بود و با تولید فنی وابسته اجرایی می‌شد. مواد شیمیایی و کاتالیست نداشتیم.

مدیر عامل شرکت صنایع ملی پتروشیمی با بیان اینکه امروز توسعه ظرفیت نصب شده با وجود ۱۰ سال درگیری اول انقلاب و رحلت امام و ۵ سال سازندگی در دستور مار قرار گرفت و صنعت پتروشیمی به موازات صنایع فولادی و ساختمانی و نفت و گاز توسعه یافت، با وجود تحریم و ترور دانشمندان امروز این صنعت بر قله ۹۳ میلیون تن ظرفیت نصب شده ایستاده است.

وی ادامه داد: با بیش از ۱۰۸ طرح بزرگ و کوچک و زنجیره ارزش و بالادست بزودی و طی ۱۰ تا ۱۲ سال آینده به ۲ برابر ظرفیت فعلی دست می یابیم.

تحریم ها شوخی مسخره ای بیش نیست

شاهمیرزایی با بیان اینکه تاکنون با وجود تحریم ۶۰ برابر شده‌ایم، گفت: ۳ هزار سال قبل در ایران پیشرفته ترین فناوری را داشتیم بنابراین امروز همکاری شرکتهای بزرگ خارجی با ایران افتخار است، تحریم ها شوخی و مسخره است برای ما زحمت و دردسر ایجاد کرده اما همکاری با ما عزت برای شرکتهای خارجی است. باید دست بدخواهان بین المللی را کنار زد چراکه ۳ هزار سال قبل سابقه شهرسازی داشتیم در حالی که بسیاری از این کشورها ۳۰۰ سال هم سابقه ندارند.

معاون وزیر نفت گفت: رهبری در سال‌های اخیر تشویق کرده اند که به سمت پرهیز از خام فروشی و ایجاد ارزش افزوده برویم و ما موفق بوده ایم.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران ادامه داد: ما اکنون ۵۵۰ گرید انواع محصولات پلیمری و شیمیایی تولید می کنیم تا پایان دولت وابستگی به کاتالیست در پتروشیمی و نفت و گاز قطع می شود. در کالا و تجهیزات در برخی بخش ها ۸۰ درصد و در برخی ۹۰ درصد بومی سازی کرده‌ایم.

این مقام مسئول در صنعت پتروشیمی ادامه داد: سال ۸۸ در بسیاری کالاها و ماشین های دوار وابستگی داشتیم، برنامه جدیدی در دستور کار قرار گرفت و امروز در بسیاری بخش ها پیشرو و الهام بخش هستیم.

شاهمیرزایی گفت: برخی کشورهای تحریمی با پیمان تامین کالا از بازار ایران امضا کردند و صدها تن به این کشورها صادرات داشته ایم.

۹۳ میلیون تن ظرفیت نصب شده داریم

وی بیان داشت: سال ۱۴۰۰ دسترسی به شرکتهای دانش بنیان رویا بود اما در چند ماه اخیر سند جامع کاتالیست امضا شده است. علاوه بر اینکه ۹۳ میلیون تن ظرفیت نصب شده داریم در زمینه نیروی کار و دانش فنی، تامین کالا و طراحی در نقطه استقلال هستیم و تا ۶ سال آینده به خودکفایی کامل می رسیم.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با بیان اینکه در این صنعت ۲۵۰ لایسنس و ۹۹ کاتالیست مورد نیاز است، گفت: امروز بخش خصوصی وارد عمل شده و پولت سیاست گذاری و راهبری می کند.

معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه باید این صنعت تقویت شود، خاطرنشان کرد: تکمیل زنجیره ارزش همه بخش های پتروشیمی باید در دستور کار قرار گیرد تا برای خوراک ۲۱ محصول تکمیل زنجیره برنامه ریزی شود. که در این مسیر باید ۴ میلیارد دلار سرمایه گذاری شود تا به تولید ۲۱ محصول برسیم.

وی بیان داشت: ۹۵ درصد واحدهای صنعتی آینده از پتروشیمی خوراک می گیرند، از طرفی ما بعنوان بزرگ‌ترین دارنده ذخایر نفت و گاز جهان در صورت اجرای طرح های زیست محیطی باید بیشترین جریمه را بپردازیم چراکه دنیا به سمت انرژی تجدیدپذیر و کم کردن انرژی فسیلی خواهد رفت، بنابراین باید روی پتروشیمی تمرکز شود و تا آن زمان ارزش محصولات پتروشیمی ۱۵۰ میلیارد دلار خواهد بود و این ارزش سرمایه گذاری دارد.

وی خاطرنشان کرد: مجتمع های تولیدی به جای اینکه سرمایه ها را به سمت سوددهی به سهامدار ببرند ۴۰ درصد سود را به تکمیل زنجیره ارزش اختصاص دهند.

معاون وزیر نفت گفت: سال گذشته علاوه بر بومی سازی فناوری ها اقدام موثر دیگر ما این بود که مجتمع های تولیدی و عرضه کنندگان محصولات پتروشیمی ۳۰ درصد عرضه اعتباری داشتند.

شاهمیرزایی تاکید کرد: تا از تولیدکنندگان محصولات پتروشیمی انتظار داریم همانگونه که خوراک را اعتباری دریافت می کنند فروش محصولات به پایین دست نیز اعتباری باشد تا اشتغال رونق بگیرد.

وی گفت: ما امسال بنا داریم فاصله ظرفیت نصب شده و تولید را کاهش دهیم تا راهبرد شعار سال را محقق کنیم و با اقدامات مدیریت صنایع پایین دست از افزایش قیمت و تورم و رفتار سودجویانه جلوگیری شود و مازاد تولید جهت صادرات و ارزآوری اختصاص یابد

کد خبر: ۲۱۸٬۴۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha