۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۳
چشم انداز مثبت فاندامنتالی برای  فولادی‌ها
بررسی گروه‌های بورسی؛

چشم انداز مثبت فاندامنتالی برای فولادی‌ها

بازار در اولین بررسی گروهی به بررسی چشم انداز نمادهای فولادی پرداخته است.

شهریار خدیوفرد؛ بازار: یکی از عواملی که می تواند کار تحلیلگران بورسی را برای انتخاب های نمادهای ارزنده راحتتر کند تحلیل گروه های بورسی و سپس انتخاب یک نماد از بین آنهاست که هنوز از لحاظ تکنیکالی رشد خود را آغاز نکرده است، بازار از این پس در سلسله گزارش هایی گروه های بورسی را بررسی خواهد کرد تا بتواند چشم انداز مناسبی را در اختیار مخاطبان خود قرار دهد. در اولین بررسی نمادهای فولادی ارزیابی خواهند شد:
 

پیشبینیها از روند تغییرات سهام گروه های بنیادی به ویژه شرکت های فولادی از چشم انداز مثبت فاندامنتالی سهام این گروه تحت تاثیر رشد نرخ ارز و کاهش فاصله قیمتی ارز نیمایی با بازار آزاد و همچنین آغاز معاملات در بازارهای جهانی و افزایش صادرات به بزرگترین خریدار محصولات فلزی حکایت دارد.

رشد نرخ ارز و کاهش فاصله قیمتی ارز نیمایی با بازار آزاد را شاهد هستیم که در نتیجه آن انگیزه مضاعفی را به  شرکت های بنیادی به ویژه فولادی ها برای رشد صادرات تزریق خواهد کرد 

بر اساس این گزارش روند تحولات بازار سرمایه نشان می دهد آینده نسبتا مناسبی در انتظار سهام شرکت های بنیادی در گروه فلزات در میان مدت و بلند مدت خواهد بود. در واقع باید توجه داشت که عرضه اوراق بدهی از سوی بانک مرکزی که به صورت  بین بانکی و با نرخ ۱۵ درصد از ۱۳ خرداد ماه آغاز خواهد شد به واسطه امکان حضور موسسات مالی و اعتباری و شرکت های بیمه ای در معاملات زمینه جذب نقدینگی و قرار گیری بازار سرمایه در فاز اصلاحی را در یک هفته آینده فراهم خواهد کرد موضوعی که قطعا سهام گروه های فولادی را نیز تحت الشعاع قرار خواهد داد. البته فارغ از روند مثبت یا منفی اصلاح قیمتها آنچه بیشترین سیگنال مثبت را برای این گروه رقم خواهد زد صادرات ۳۰ هزار تنی شمش فولاد خوزستان به مقصد چین برای تحویل مرداد ماه است که با نرخ ۳۶۴ دلاری از آغاز معاملات جهانی  و بهبود شرایط صادراتی برای گروه های فولادی حکایت دارد که قطعا سهام این گروه را به ویژه شرکت های صادرات محور را دستخوش صعود خواهد کرد.

از سوی دیگر در کنار این سیگنال مثبت رشد نرخ ارز و کاهش فاصله قیمتی ارز نیمایی با بازار آزاد را شاهد هستیم که در نتیجه آن انگیزه مضاعفی را به  شرکت های بنیادی به ویژه فولادی ها برای رشد صادرات تزریق خواهد کرد. البته در کنار انگیزش صادراتی نباید از اختصاص ۵۰ میلیون یورویی دولت در جهت رفع چالش های آب و فاضلاب استان خوزستان به سادگی عبور کرد. درواقع تزریق این میزان نقدینگی اگرچه تمامی گروه های فولادی را تحت تاثیر قرار نخواهد داد اما باید توجه داشت رفع مشکلات اب و فاضلاب این آستان علاوه بر افزایش تقاضای محصولات مجموعه های بزرگ فولادی این استان را نیز بی نصیب نخواهد گذاشت و به طور یقین سهام شرکت های مستقر را بر اساس میزان تولید و نزدیک بودن به منابع پولی تزریق شده دستخوش تغییرات مثبت قرار خواهد داد.

از سوی دیگر همگام با فاکتورها و سیگنال های مشهود نمی توان از نقش عرضه سهام عدالت چشم پوشی کرد موضوعی که اگرچه به نظر می رسد خود سهام به دلیل کاهش ارزش نسبت به گذشته به طور مستقیم اثر گذاری خاصی را در سهام گروه های بنیادی نخواهد داشت اما اخبار و حواشی آزاد سازی این سهام در تغییر و نوسانات قیمتی سهام بنیادی ها قابل بررسی خواهد بود.

صادرات ۳۰ هزار تنی شمش فولاد خوزستان به مقصد چین برای تحویل مرداد ماه است که با نرخ ۳۶۴ دلاری از آغاز معاملات جهانی  و بهبود شرایط صادراتی برای گروه های فولادی حکایت دارد که قطعا سهام این گروه را به ویژه شرکت های صادرات محور را دستخوش صعود خواهد کرد.

قرار گیری در تله «دام خوش بینی»
در این میان باید توجه داشت که فارغ از تحلیل هایی که برای گروه فلزات در بازه زمانی بلند مدت و میان مدت و با در نظر گرفتن سیگنال های موجود در بازار جهانی و سیاست های داخلی صورت می گیرد باید توجه داشت که ورود بازار سرمایه به فاز اصلاحی متوسط ۱۰ درصدی که از آن به عنوان بیشترین اصلاح سقف قیمتی در یک‌ سال و نیم اخیر نام می برند و در برخی از سهام های بنیادی به حدود ۳۰ درصد نیز رسیده است. اگرچه صعود پس از این اصلاح جذابیت خوبی را برای این سهم ها رقم زده است اما تازه واردهای بورس باید مراقب باشند در تله «دام خوش بینی» قرار نگیرند چرا که این روند سرمایه گذاران را  با این فرض که این اصلاح نیز مثل تمام اصلاح‌های کوتاه گذشته با روند صعودی پرقدرت‌تری تداوم می‌یابد در دام خرید سهام می‌اندازد که خواهد داد.

کد خبر: ۲۱٬۸۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha