۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۲
نیروی کار متخصص در گلستان کم است | درآمدکم علت مهاجرت کارگران ماهر از استان
مدیرعامل شرکت سروین مهر گلستان:

نیروی کار متخصص در گلستان کم است | درآمدکم علت مهاجرت کارگران ماهر از استان

گرگان-مهرزادی، مدیرعامل شرکت سروین مهر گلستان با بیان اینکه صنایع گلستان از کمبود نیروی ماهر رنج می برد، گفت: درآمد کم در استان باعث شده نیروی متخصص هم برای افزایش درآمد به خارج از استان مهاجرت کند.

حامد مهرزادی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه سه مولفه دانش، تجربه و انگیزه در افزایش بهره وری کارگران موثر است، اظهار کرد: اولین مشکل ما در گلستان این است که نیروی کارگری ما فرهنگ کار را ندارد و به نوعی کارگر حرفه ای محسوب نمی شود.

مدیرعامل شرکت سروین مهر گلستان در تعریف نیروی کار حرفه ای گفت: نیروی کار حرفه‌ای کسی است که متعهد به کار بوده و فرهنگ کار را بلد است که در گلستان کمتر این مدل نیروی کار دیده می شود.

او با بیان اینکه در استان کمتر نیروی کاری برای حرفه ای شدن تلاش می کند، افزود: شاید یک دلیل آن نبود انگیزه لازم برای پیشرفت در استان است.

مهرزادی درآمد کم کارگران را یکی از مولفه های مهم فقدان انگیزه آنها دانست و گفت: نکته اینجاست که درآمد کم در استان باعث شده تا نیروی متخصص هم برای افزایش درآمد به خارج از استان مهاجرت کند.

وی ادامه داد: از آنجایی که در گلستان معمولاً حقوق کارگران در حداقل ممکن قرار دارد آنها تمایلی به افزایش مهارت یا تخصص ندارند و هر چه اداره کل فنی و حرفه ای هم به نیروی کار آموزش دهد، این نیروها به محض کسب تخصص برای کار در استان نمی‌مانند.

این فعال اقتصادی با اعلام این مطلب که پرداخت دستمزد بالا در توان صنایع گلستان نیست، افزود: از آنجاییکه اغلب صنایع استان خُرد و متوسط هستند توان پرداخت رقمی بالا به نیروی متخصص را ندارند.

مدیرعامل شرکت سروین مهر گلستان تعهد به کار و احساس تعلق خاطر به مجموعه را از شاخصه های کارگر ماهر دانست و گفت: برای کارگر عادی و فاقد تخصص فرقی برای اینکه در کدام مجمومه کار کند ندارد و به همین خاطر احساس تعلق خاطر کمتری هم نسبت به محل کسب درآمد خود دارد.

وی با بیان اینکه امروزه نیروی کارگری به عنوان سرمایه اجتماعی دیده می شود، افزود: اما نیروی کارگر غیرمتخصص و فاقد مهارت خودش را به عنوان سرمایه اجتماعی برای یک مجموعه نمی داند.

مهرزادی راهکار افزایش نیروی متخصص در استان را رونق اقتصادی دانست و گفت: تا زمانی که رونق اقتصادی در استان اتفاق نیافتد صنعت استان توان پرداخت دستمزد چند برابری به کارگر متخصص ندارند.

کد خبر: ۲۱۸٬۱۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha