۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۲:۱۹
قیمت گذاری دستوری، عامل تضعیف صنعت خودرو

قیمت گذاری دستوری، عامل تضعیف صنعت خودرو

کارشناس صنعت خودرو گفت: کمبود نقدینگی، کاهش سرمایه گذاری در زیرساختهای تولیدی، تضعیف زنجیره تامین و قطعه سازی، از اثرات منفی قیمت گذاری دستوری خودرو است.

به گزارش بازار، مرتضی شفیعی با بیان اینکه افت ارزش پول و اقتصاد تورمی اگر مهار و مدیریت شود، می‌تواند موجب بهبود کسب و کار و سودآوری بنگاه‌های تولیدی شود، افزود: این کار انگیزه را برای سرمایه گذاری در حوزه‌های تولید، ارتقاء فناوری و توسعه محصولات جدید فراهم می‌کند.

وی گفت: تاسف بار است که با دخالت‌های غیر اصولی دولت در قیمت گذاری خودرو، امکان بهره برداری از این شرایط از صنعت خودرو ایران سلب شده و این فرصت ارزشمند با سرکوب قیمتی، تبدیل به تهدیدی خطرناک شده است.

این کارشناس ارشد حوزه خودرو افزود: ادامه این راهبرد (استراتژی) برای خودروسازان، کمر شکن و طاقت فرسا است. کمبود نقدینگی، کاهش سرمایه گذاری در زیرساختهای تولیدی، تضعیف زنجیره تامین و قطعه سازی، تقلیل شبکه فروش و خدمات پس از فروش و در نهایت ورشکستگی بنگاه در اثر زیان انباشته، بخشی از پیامدهای این سیاست در دو خودروساز بزرگ کشور است.

به گفته شفیعی، قیمت گذاری دستوری آن هم با مبالغی کمتر از قیمت تمام شده، بازار خودرو داخلی را با تقاضای کاذب و تهاجم دلالان مواجه ساخته است بطوریکه مدیران ارشد این صنعت، تحت فشار دستگاه‌های نظارتی و دولتی، به جای توسعه و تقویت توان رقابتی در سطح جهانی، بر افزایش عرضه در بازارهای داخلی با وجود زیان سرسام آور آن، متمرکز شده اند.

وی اضافه کرد: فروش زیان ده از یک طرف و کمبود نقدینگی و مشکلات تامین ارز از طرف دیگر، مدیران این صنعت را چنان مستأصل ساخته که حتی در بازاریابی صادراتی به محض اینکه زیاندهی کمتری نسبت به فروش داخلی بیابند به صادرات زیانده نیز رضایت می دهند، یعنی پرداخت یارانه در فروش خودرو حتی به مشتریان خارجی!

کد خبر: ۲۱۸٬۱۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha