۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۰
اصول و ضوابط تفسیر قوانین مالیاتی در مرکز پژوهش‌های مجلس بررسی شد

اصول و ضوابط تفسیر قوانین مالیاتی در مرکز پژوهش‌های مجلس بررسی شد

مرکز پژوهش های مجلس طی گزارشی به بررسی اصول و ضوابط تفسیر قوانین مالیاتی، پرداخت.

به گزارش بازار، دفتر مطالعات حقوقی این مرکز طی گزارشی با عنوان «گزارش راهبردی اصول و ضوابط تفسیر قوانین مالیاتی» تصریح کرده است که تفسیر از قوانین امری اجتناب‌ناپذیر است و لزوم ارائه تفسیر صحیح از قوانین یکی از موضوع‌های مهم علم حقوق است. به‌عبارت‌دیگر نحوه برداشت از قوانین، دارای اصول و قواعدی است که در تفسیر قوانین اعم از مالیاتی باید مدنظر قرار گیرند. به‌طور معمول تفسیر قوانین مالیاتی از همان اصول کلی و عام تفسیر قوانین پیروی می‌کند. اما با این وجود ویژگی‌های خاص قوانین مالیاتی از بعد حقوقی و اقتصادی و ... سبب می‌شود تفسیر قوانین مالیاتی، دارای جنبه‌های منحصربه‌فردی نیز باشد که در این پژوهش سعی شده است چارچوب، ضوابط و اصول آن ارائه شود.

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس می‌افزاید که در کاربرد اصول مالیاتی، ابتدا باید توجه داشت که زمانی می‌توان به این اصول مراجعه کرد که ادله بیانگر حکم واقعی مورد بررسی قرار گرفته باشند؛ ولی درعین‌حال کماکان ابهام باقی مانده باشد. لذا کاربرد اصول در جایی است که دلیل متقنی وجود نداشته باشد (قاعده «الاصل دلیل حیث لا دلیل»). در این پژوهش، به‌طورکلی اصول مربوط به تفسیر قوانین مالیاتی، جمع‌آوری و در دو دسته اصول بنیادی و کاربردی دسته‌بندی شده است. در اصول بنیادی به اصول هفتگانه «قانونی بودن مالیات‌ها»، «سهولت مالیات»، «عطف‌به‌ماسبق نشدن قوانین مالیاتی»، «اجرای فوری قوانین مالیاتی»، «محرمانه بودن اطلاعات مالیاتی»، «تساوی افراد در مقابل مالیات»، «اطمینان» اشاره شد و در اصول کاربردی نیز ۶ اصل ذیل مورد اشاره قرار گرفت که اصول «رعایت صلاحیت در تکالیف مالیاتی»، «عدم تحمیل بار مقررات‌گذاری ضعیف به مؤدی مالیاتی»، «تفسیر مشیق معافیت‌های مالیاتی»، «تفسیر به‌نفع مؤدی در وضع مالیات»، «سالانه بودن»، «عدم مرور زمان مالیاتی» در این دسته جای می‌گیرند.

براساس این گزارش در تفسیر قوانین مالیاتی، باید ضوابطی مورد توجه قرار گیرند تا مفسرِ قوانین مالیاتی را (اعم از مقام سیاسی یا اجرایی، قضایی) به تفسیر صحیح راهنمایی کند. ضوابط مورد اشاره شامل «لزوم رعایت اسناد بالادستی در تفسیر قوانین و مقررات مالیاتی»؛ «لزوم رعایت اصول دادرسی منصفانه در تفسیر قوانین مالیاتی»؛ «تفسیر فرامتنی در قوانین مالیاتی»؛ «نقش عرف در تفسیر قوانین مالیاتی»؛ «شناخت صحیح مأخذ مالیاتی (موضوع‌شناسی)»، هستند.

کد خبر: ۲۱۸٬۰۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha