۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۳
۷۰ درصد خدمات سازمان تأمین‌اجتماعی به جامعه کارگری ارائه می‌شود
مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی:

۷۰ درصد خدمات سازمان تأمین‌اجتماعی به جامعه کارگری ارائه می‌شود

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: باید مشابه اتفاقی که در حوزه بیمه کارگران ساختمانی رخ داد و منابع پایدار برای بیمه این قشر فراهم شد، با رویکرد تحولی سراغ سایر حوزه‌ها برویم تا به نقطه مطلوب برسیم.

به گزارش بازار، میرهاشم موسوی مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی، در نشست مشترک با نمایندگان تشکل‌های کارگری، کارفرمایی و بازنشستگی که به مناسبت گرامیداشت هفته کار و کارگر برگزار شد، با تأکید بر ضرورت اتخاذ تصمیم‌های سیاستی سازمان تأمین‌اجتماعی با همراهی و مشارکت شرکای اجتماعی گفت: آمارها و برآوردهای کارشناسی نشان می‌دهد که ان‌شاءالله شرایط سازمان تأمین‌اجتماعی در سال جاری متأثر از بهبود شرایط اقتصادی کشور، از سال پیش بهتر خواهد بود.

موسوی افزود: با این حال بحث توانمندسازی و اصلاح صندوق را باید از جایی آغاز کنیم. باید مشابه اتفاقی که در حوزه بیمه کارگران ساختمانی رخ داد و با اصلاح قانون، منابع پایدار برای بیمه این قشر فراهم شد، با رویکرد تحولی سراغ سایر حوزه‌ها برویم تا به نقطه مطلوب برسیم و این امر تنها با همراهی حداکثری شرکای اجتماعی امکان پذیر خواهد بود.

وی با تقدیر از زحمات کارگران خصوصاً جامعه کارگری تحت پوش سازمان تامین‌اجتماعی که در عرصه تولید کشور خدمت می‌کنند، گفت: امروز اگر مفتخریم که چرخ پیشرفت کشور می‌چرخد، به برکت وجود کارگران عزیز و زحمات آن‌ها در عرصه تولید و اقتصاد است.

موسوی افزود: بخش قابل توجهی از رشد تولید ناخالص ملی نسبت به سال قبل، محصول تلاش کارگران عزیز ما است.

وی گفت: اگر می‌خواهیم ارزش پول ملی ما بالا برود، چاره‌ای نداریم جز اینکه سهم تولید را در اقتصاد کشور افزایش دهیم. اگر تولید افزایش پیدا کند قطعاً مشکل ارزش پول ملی حل خواهد شد و مهار تورم هم که شعار امسال است محقق می‌شود؛ لذا ما به واسطه وظیفه حاکمیتی خود، باید سهم خود را در رفع موانع تولید ایفا کنیم و روند رو به رشدی که متاثر از رویکرد تحولی در سازمان تأمین‌اجتماعی آغاز شده است، ان‌شاءلله بعد از این هم با قوت ادامه خواهد یافت.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی با اشاره به اینکه بیش از ۷۰ درصد اقشار تحت پوشش سازمان تأمین‌اجتماعی، فعالان و پیشقراولان عرصه تولید و کارگران عزیز هستند، افزود: اگر روزانه یک

میلیون خدمات درمانی سرپایی و بیش از ۱۳ هزار خدمات بستری در بخش درمان سازمان تأمین‌اجتماعی ارائه می‌شود، ۷۰ درصد از این خدمات به جامعه عزیز کارگری اختصاص می‌یابد که باعث افتخار ما است.

وی گفت: ما در سازمان تأمین‌اجتماعی ماهانه به حدود ۱۷۰ هزار نفر از کارگران عزیزی که به دلایل غیرارادی شغل خود را ازدست داده‌اند، مقرری بیمه بیکاری پرداخت می‌کنیم که ماهی حدود هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان ارزش ریالی آن است.

موسوی افزود: خوشبختانه باید اشاره کرد که با بهبود شرایط اقتصادی کشور، آمار بیکاران تحت پوشش سازمان تأمین‌اجتماعی روند کاهشی دارد.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: در بخش خدمات درمانی و برای رفع نیازهای درمانی بیمه‌شدگان و بازنشستگان عزیز، اقدامات توسعه‌ای سازمان تأمین‌اجتماعی برای ارتقای ظرفیت‌های ارائه خدمات درمانی کیفی با قوت ادامه می‌یابد.

وی افزود: در تأمین معیشت و تأمین خدمات درمانی کارگران و بازنشستگان عزیز که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب هم هست، هنوز به نقطه مطلوب و آرمانی نرسیده‌ایم و باید تلاش کنیم تا رفاه نسبی در بخش‌های مختلف خدمت‌گیرندگان تأمین‌اجتماعی محقق شود.

موسوی تصریح کرد: نقطه مطلوب ما در بخش درمان، رسیدن به درمان رایگان برای کارگران، بازنشستگان و مستمری‌بگیران است، اما اقتضائات و شرایط کشور مشخص است و ما با توجه واقعیت‌های وضع فعلی، امور را مدیریت می‌کنیم. با این حال نشست‌هایی مثل این مراسم، فرصت خوبی است که مسیری را که باید طی کنیم، همراه با شرکای اجتماعی سازمان بازبینی کنیم.

وی گفت: زمانی که شعار سال با عنوان مهار تورم و رشد تولید مطرح شد، نخستین چیزی که به ذهن بنده رسید، نقشی است که سازمان تأمین‌اجتماعی می‌تواند در رشد تولید ایفا کند؛ اما مهمترین عنصری که برای تضمین آتیه این صندوق نیاز است، ایجاد تراز مالی است.

موسوی افزود: واقعیت تلخی که امروز به هر دلیلی با آن مواجهیم، ناترازی منابع است. به لحاظ استانداردهای بین المللی، صندوق‌هایی پایدار هستند که حداقل معادل تولید داخلی آن کشور دارایی داشته باشند؛ اما صندوق‌های بازنشستگی کشور ما در بهترین حالت ۱۰ تا ۱۵ درصد تولید ناخالص داخلی دارایی دارند.

وی گفت: در تأدیه بدهی بی‌سابقه‌ای که با حمایت رئیس‌جمهور و پشتیبانی مجلس انقلابی در این دوره انجام شده است، بخشی از این سرمایه‌ها را تلاش کردیم در قالب دارایی‌ها حفظ کنیم و افزایش سرمایه بالغ بر ۴۶ هزار میلیارد تومانی بانک رفاه را رقم زدیم که در نظام بانکی کشور بی‌سابقه بوده است.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی با اعلام به اینکه در حال حاضر، آمارها ضریب پشتیبانی صندوق تأمین‌اجتماعی را بین ۴.۲ تا ۴.۴ نشان می‌دهد، افزود: اگر به تاریخچه تحولات صندوق‌های بازنشستگی در کشورهای موفق توجه کنیم، می‌بینیم که سهم مشارکت دولت‌ها در تأمین منابع از محل منابع عمومی در زمان میان‌سالی صندوق‌ها تغییرات جدی داشته است.

وی گفت: در برخی کشورها سهم صندوق‌ها از منابع عمومی تا شش یا هفت درصد تغییر پیدا کرده است؛ اما در کشور ما از سال ۵۴ تاکنون، سهم صندوق تأمین‌اجتماعی از منابع عمومی که در قالب مشارکت دولت پرداخت می‌شود نه تنها همان سه درصد باقی مانده است، بلکه بار اضافه هم به صندوق تحمیل شده است.

موسوی افزود: علاوه بر این حتی همان سهم سه درصدی هم به درستی پرداخته نشده است و امروز ما با بدهی چند صد هزار میلیاردی دولت به صندوق تأمین‌اجتماعی مواجهیم. البته دولت مردمی سیزدهم انصافاً همکاری بی‌سابقه‌ای در تسویه بدهی‌ها داشته که که تا امروز به حدود ۱۷۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

وی درباره راه برون‌رفت از این وضعیت نیز گفت: اینکه در مواجهه با این وضعیت چه باید بکنیم، سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب با جزئیات توضیح داده است. مجموعه این سیاست‌ها، منشوری است که به معنای واقعی می‌تواند وضع فعلی نظام تأمین‌اجتماعی کشور و سازمان تأمین‌اجتماعی را بهبود ببخشد.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی ضمن تقدیر از زحمات کادر درمان و تلاش‌های شبانه‌روزی آن‌ها خصوصاً در ایام همه‌گیری بیماری کرونا افزود: ما در سال گذشته تمام تعهدات خود را نسبت به بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران و بازنشستگان در موعد مقرر انجام دادیم. در سال جدید نیز مسیر رشد و توسعه خدمات را ادامه خواهیم داد و بر همین اساس تکمیل ۱۳۰ طرح عمرانی را در بودجه امسال پیش‌بینی کرده‌ایم.

وی گفت: در سال گذشته برای توسعه مراکز درمانی ملکی ۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اختصاص دادیم و برای امسال نیز این رقم را به ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رسانده‌ایم و همچنان این مسیر را ادامه خواهیم داد.

موسوی با اشاره به برخی گلایه‌های نمایندگان شرکای اجتماعی در مورد افزایش هزینه‌های دارو و درمان افزود: پدیده‌های ناصواب در هیچ بخشی از درمان به‌خصوص در درمان مستقیم قابل پذیرش نیست. خدمات درمانی و دارویی سازمان تأمین‌اجتماعی در مراکز درمانی ملکی کاملا رایگان است و پدیده ناصواب اخذ وجه در این بخش یا ارجاع بیماران به بخش خصوصی، خط قرمز ماست و اگر چنین اقداماتی در بخش درمان ما اتفاق افتد، باید تا اخراج افراد متخلف پیش برود.

وی در عین حال در مورد شرایط صندوق تأمین‌اجتماعی و بهبود آن ابراز امیدواری کرد و گفت: آمارها و برآوردهای نشان می‌دهد متأثر از بهبود شرایط اقتصادی کشور، وضعیت سازمان تأمین‌اجتماعی در سال جاری قطعاً از سال پیش بهتر خواهد بود و جای نگرانی نیست، با این حال بحث توانمندسازی و اصلاح صندوق را باید از یک جایی آغاز کنیم تا در آینده برای استمرار تعهدات و خدمات دغدغه‌ای وجود نداشته باشد.

موسوی افزود: باید مثل اتفاقی که در زمینه بیمه کارگران ساختمانی اتفاق افتاد و با اصلاح قانون، منابع پایدار برای بیمه این گروه از کارگران تأمین شد، سراغ سایر حوزه‌ها هم برویم تا به نقطه مطلوب برسیم و این با همراهی حداکثری شرکای اجتماعی اتفاق می‌افتد.

وی گفت: باید در قالب کارگروه‌های تخصصی نشست‌هایی را برگزار کنیم و تصمیم‌های راهبردی بگیریم؛ چنان‌که تا امروز هم تعامل ما با همه بدنه کارگری، کارفرمایی و بازنشستگی مثبت بوده است، رفاه و توانمندسازی صندوق آمال و آرزوی ماست و این آرزو هر چقدر محقق شود به همان اندازه در آینده می‌توانیم رفاه نسبی را برای جامعه رقم بزنیم.

کد خبر: ۲۱۷٬۸۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 4
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • محمد IR ۱۸:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۹
      0 0
      اقای موسوی؛۲۵درصد وبعدش احکام روصادرکنید؛این حرفها برای مانان واب نمیشه؛سفرها خالی؛جیبها بدون پول؛دریاب بازنشستگان را؛
    • محمد IR ۲۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۹
      0 0
      فعلا به اونایی که یه عمر پول دادن به شما این سازمان بر پول و زحمت این قشر بنا شد انجام وظیفه و حق و حقوق پی های زحمتکش رو بدون اذیت و در شدنشون بدید بعد حرفه‌ای دیگه رو بزنید که همه باور کنن
    • IR ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
      0 0
      این حرفها به چه درد ما میخورد چرا احکام را صادرنمیکنیدو۲۵درصد را نمیدهید
    • سلطان IR ۰۸:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۱
      0 0
      همش حرف ازعدالت میزنید پس کی میخواید عمل کنید اقای موسوی نامه زدین ب درمان ک نیروهای خدماتی شرکتی ۴۰ ساعت بیشتر اضافه کاری ندین چ فکر کردین ک همچین تصمیمیو گرفتین با این کارتون جز خودکشی راه دیگه ای هم میمونه واسه ادم