۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
تنش آبی ۱۹ هزار و ۹۷۶ روستا با جمعیت ۱۰ میلیونی در کشور

تنش آبی ۱۹ هزار و ۹۷۶ روستا با جمعیت ۱۰ میلیونی در کشور

معاون مهندسی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب گفت: هدف از جهاد آبرسانی هم تنش دارهاست و هم فاقدهاست، روستاهایی که تنش آبی دارند و فاقد تاسیسات هستند حدود ۱۹ هزار و ۹۷۶ روستا را شناسایی کردیم.

به گزارش بازار، مجید آقازاده گفت: باتوجه به نگرشی که برای رفع محرومیت زدایی در دولت سیزدهم بود وزارت نیرو یک اقدام بزرگی را به عنوان ابر پروژه جهادکشاورزی انجام داده و همه روستاهای کشور را شناسایی کردیم که نزدیک به ۶۱ هزار روستا را در سطح کشور داریم که ۲۱ میلیون نفر جمعیت را شامل می شود.

وی افزود: حدود ۶۳ درصد از این روستاها تحت پوشش قرار دادیم که با جمعیتی حدود ۸۳ درصد جمعیت کل روستاها تحت پوشش است و ۳۸ درصد با جمعیت ۱۷ درصدی تحت پوشش نیستند.

روستاهای که تحت پوشش ما قرار دارند نزدیک به ۴۳ درصد از آنها آب پایداری دارند و جمعیتی حدود ۹ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر را شامل می شود.

وی افزود: حدود ۴۰ درصد از روستاهای که تحت پوشش قرار دادیم با تنش آب مواجه هستند و تنش کمی و کیفی دارند که حدود ۸ میلیون و ۴۰۰ نفر را شامل می شود.

آقازاده ادامه داد: روستاهای غیر تحت پوشش ما حدود ۷ و ۸ دهم درصد فاقد تاسیسات هستند و تحت پوشش ما نیستند زیرساخت دارند خودشان بهره برداری می کنند و این تعداد از روستاها قرار است تحت پوشش ما قرار بگیرند و خدمات آبرسانی را انجام می دهیم.

وی اضافه کرد: جهاد آبرسانی را در دو مرحله عملیاتی انجام می دهیم ۱۰ هزار روستا را که شروع کردیم و ۷ هزار و ۱۳۸ روستا توسط قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) با کارفرمایی وزارت نیرو و شرکت های آب و فاضلاب استانی که ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار نفرجمعیت را تحت پوشش قرار می دهد و اعتباری که برای این ۱۰ هزار روستا هزینه خواهد شد ۴۸ هزار میلیارد تومان است.

آقازاده افزود: مجلس در قانون بودجه وزارت نیرو را موظف کرده که در ظرف ۶ ماه همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار که با تنش آب مواجهند در موافقتنامه بیاورد که این آمادگی را داریم و کارهایش را شروع خواهیم کرد و ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر هم جمعیت تحت پوشش این روستاهای مرحله دوم هستند.

در مرحله اول برای ۱۰ هزار روستای که حدود یک میلیون و ۲۵۰ هزار خانوار تحت پوشش را شامل می شود و ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر جمعیت تحت پوشش قرار می گیرند نزدیک به ۱۴ هزار و ۶۰۰ کیلومتر خط انتقال اجرا خواهیم کرد و بیش از ۱۴ هزار و ۷۰۰ کیلومتر شبکه توزیع در ۱۰ هزار روستایی مرحله اول عملیاتی خواهیم کرد.

وی ادامه داد: نزدیک به ۱۱ هزار لیتر برثانیه آب جدیدی را با حفر ۷۴۷ حلقه چاه و ۴ تصفیه خانه با ظرفیت ۲۹۴ لیتر در ثانیه تامین خواهیم کرد و نزدیک به ۲ هزار و ۴۰۸ مخزن با ظرفیت حدود ۸۷۲ هزار مترمکعب احداث خواهیم کرد و نزدیک به ۹۹۷ ایستگاه پمپاژ با ظرفیت حدود ۳۵ هزار لیتر در ثانیه اجرا خواهیم کرد که در دولت سیزدهم این ۱۰ هزار روستا تمام می شود.

معاون مهندسی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب گفت: همزمان که در ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ تداوم دولت سیزدهم را داریم کار این ۱۰ هزار روستا را انجام می دهیم و از سال ۱۴۰۲ ده هزار تا روستا دیگر را شروع می کنیم که حدود ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر را شامل خواهد شد و نزدیک به ۶۰ هزار میلیارد تومان هم هزینه در برخواهد داشت.

وی گفت: برنامه ریزی کردیم از مجموع ۲۰ هزار روستایی که ۱۰ هزار آن در مرحله اول و ۱۰ هزار دیگر در مرحله دوم به اتمام می رسد، ۵ هزار روستا را در مرحله دوم توسط خیرین آبرسان آب شرب انجام می دهیم.

وی تاکید کرد: مجمع خیرین آبرسان کشور تشکیل شده و نزدیک به ۱۵ استان مجمع خیرین استانی تشکیل دادند که به ۲ هزار و ۳۰۰ روستا نیز توسط خیرین آبرسانی شده است.

آقازاده افزود: در آینده نزدیک اولین جشنواره و همایش تجلیل از خیرین آبرسان را در مشهد مقدس در کنار آقا علی بن موسی الرضا علیه السلام برگزار خواهیم کرد و جا دارد از خیرین عزیز تقدیر و تشکر کنم.

کد خبر: ۲۱۷٬۸۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha