۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۸
 کاهش نرخ رشد نقدینگی در بهمن ۱۴۰۱
پژوهشکده پولی و بانکی بررسی کرد

کاهش نرخ رشد نقدینگی در بهمن ۱۴۰۱

بررسی جدیدترین گزارش گزیده آمارهای اقتصادی بانک مرکزی نشان از افت نرخ رشد نقدینگی در یازدهمین ماه سال گذشته دارد.

به گزارش بازار به نقل از ایبِنا، آمارهای اقتصادی منتشر شده توسط بانک مرکزی بیان گر کاهش نرخ رشد نقدینگی دوازده ماهه در بهمن ماه ۱۴۰۱ است؛ به گونه‌ای که در این ماه، نرخ رشد نقدینگی به رقم ۳۲ درصد رسیده است که نسبت به رقم ۳۴.۱ درصد در پایان دی ماه سال قبل، کاهش دارد. همچنین نرخ رشد نقدینگی در پایان بهمن ۱۴۰۱ نسبت به اسفند ۱۴۰۰، به ۲۶.۳ درصد رسیده است.

این در حالی است که حجم نقدینگی نیز در پایان یازدهمین ماه سال ۱۴۰۱ به ۶۱۰۳ هزار میلیارد تومان رسیده است.

این حجم نقدینگی در بهمن ۱۴۰۱ از دو بخش پول و شبه پول تشکیل شده است؛ به بیان دیگر در دومین ماه از زمستان ۱۴۰۱، حجم پول بیش از ۱۵۴۵ هزار میلیارد تومان رسیده است که شامل اسکناس و مسکوک در دست اشخاص و همچنین سپرده‌های دیداری است. از سوی دیگر سهم شبه پول از حجم نقدینگی بهمن ماه نیز ۴۵۵۷ هزار میلیارد تومان بوده است که شامل سپرده‌هایی همچون قرض الحسنه پس انداز و کوتاه مدت است.

روند تغییرات دوازده ماهه پایه پولی
پایه پولی در پایان بهمن ماه سال ۱۴۰۱ با رشدی معادل ۳۹.۲ درصد نسبت به ماه مشابه سال ۱۴۰۰ به ۸۰۸ هزار میلیارد تومان رسیده است. بخشی از این میزان مربوط به خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی است که به رقم ۵۷۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. همچنین مطالبات بانک مرکزی از بانک‌ها نیز در بهمن ماه سال گذشته، ۳۴۴ هزار میلیارد تومان بوده است.

کد خبر: ۲۱۷٬۷۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha