۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۳
چرخ داروخانه ها با نقدینگی کم و داروهای گران نمی چرخد| افزایش نرخ ارز چالش جدی برای موفقیت دارویار
یک فعال صنعت دارو در گفتگو با بازار مطرح کرد

چرخ داروخانه ها با نقدینگی کم و داروهای گران نمی چرخد| افزایش نرخ ارز چالش جدی برای موفقیت دارویار

امین لو فعال صنعت دارو گفت: نرخ برخی از داروها بعد از اجرای طرح دارویار تا ۳۰۰ درصد افزایش یافته و همین افزایش قیمت منجر شده داروخانه ها توان تامین نقدینگی لازم برای سفارش دارو را نداشته باشند.

بازار؛ گروه صنعت: طرح دارویار که قرار بود گره ای از صنعت دارو و داروخانه ها باز کند حالا با اجرای نصفه و نیمه و عدم تحقق وعده های ارائه تسهیلات مالی به داروسازان و داروخانه داران چالش های جدیدی را برای فعالان صنعت دارو ایجاد کرده است.

مشکلاتی که عمده آن ها به کمبودهای شدید نقدینگی بر می گردد که نه داروسازان می توانند به سادگی از آن عبور کنند و نه داروخانه داران می توانند همچون گذشته ثبت سفارش انجام دهند و قفسه های داروها را پر کنند. از این رو عجیب نیست که هنوز هم خبرهایی در خصوص وجود مشکلاتی چون کمبود برخی از داروها در داروخانه ها به گوش می رسد؛ چرا که علاوه بر مشکلات تولید، داروخانه داران نقدینگی لازم را در اختیار ندارند.

سقوط نقدینگی در داروخانه ها

در این راستا کسری امین لو داروساز و فعال صنعت دارو درباره مشکلات داروسازان و داروخانه داران با اشاره به اینکه مشکلات داروخانه ها متعدد است به بازار گفت: مهمترین چالش داروخانه ها تامین نقدینگی است؛ چرا که پرداخت بیمه ها هنوز به موقع انجام نمی شود و با تاخیر همراه است.

همچنان بیمه ها نسبت به پرداخت مطالبات داروخانه ها تاخیر دارند و داروخانه داران را دچار چالش تامین نقدینگی کرده اند

وی افزود: هرچند اکنون شرایط نسبت به اوایل اجرای طرح دارویار بهبود یافته اما همچنان بیمه ها نسبت به پرداخت مطالبات داروخانه ها تاخیر دارند. البته در حال حاضر چالش دیگری با افزایش نرخ ارز برای داروخانه داران ایجاد شده و آن ها را با مشکل جدیدی در حوزه تامین نقدینگی مواجه کرده است. در کنار این موضوعات قرار بود با اجرای طرح دارویار قیمت دارو جهشی داشته باشد و واقعی شود که این موضوع مستلزم این بود که داروخانه نقدینگی لازم را تامین کنند.

این داروساز ادامه داد: همانطور که می دانید قیمت برخی از داروها تا ۳۰۰ درصد هم افزایش یافته و برای اینکه داروخانه داران بتوانند نقدینگی مورد نیازشان را تامین کنند قرار بود بانک مرکزی در حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان نقدینگی در قالب تسهیلات بانکی در اختیار آن ها قرار دهد که از این مقدار تاکنون فقط ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبارات تخصیص داده شده است. بنابراین اعتباراتی که قرار بود به داروسازان اختصاص یابد به طور کامل محقق نشده است. با این شرایط عجیب نیست که داروخانه ها با چالش جدی در تامین نقدینگی مواجه شده اند.

ضرورت اهدای مجوز ارائه خدمات از سوی داروخانه ها

امین لو بیان کرد: در کنار مسائلی که به آن ها اشاره شد، شهریور سال ۱۳۹۸ سندی به نام سند جامع سلامت از طریق وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو منتشر شد که بر اساس آن قرار شد یک تغییر رویه ‌ای در روند خدماتی داروخانه ها ایجاد کند با این حال جای تاسف دارد که این سند تاکنون به مرحله اجرایی نرسیده است. سندی که برای نوشتن آن زحمت زیادی از سوی داروسازان سازان غذا و دارو کشیده شده است.

امروزه در داروخانه ها ضمن فروش محصولات، خدمات محوری هم ارائه می شود که بر روی اقتصاد داروخانه خیلی تاثیر گذار است

این داروساز با اشاره به سند جامع سلامت تصریح کرد: این سند بر اساس استانداردهای جهانی که در کشورهای پیشرفته از جمله انگلستان، کانادا و استرالیا است نوشته شده و بسیار متفاوت از روالی است که امروز در داروخانه های کشور شاهد هستیم. امروزه در داروخانه ها ضمن فروش محصولات، خدمات محوری هم ارائه می شود که بر روی اقتصاد داروخانه خیلی تاثیر گذار است.

امین لو در خصوص دلایل جلوگیری سازمان نظام پزشکی از ارائه خدمات در داروخانه ها بیان کرد: آن ها معتقدند ارائه خدمات به جای فروش دارو دخالت در امور حرفه ای پزشکی است. این درحالی است که چنین چیزی حقیقت ندارد و متاسفانه برای جا انداختن این موضوع که داروسازان در این حوزه هم می توانند ورود کنند سازمان غذا و دارو و انجمن های داروسازی نیز کوتاهی کرده اند.

وی تصریح کرد: اگر بتوانیم سند طرح جامع سلامت را اجرایی کنیم به طور قطع این موضوع در معیشت داروخانه ها تاثیر قابل توجهی دارد و داروخانه ها هم می توانند خدمات بهتری به بیماران ارائه دهند. علاوه بر این موضوع ارائه تسهیلات به صنعت دارو هم کمک شایانی خواهد کرد؛ چرا که با توجه به افزایش نرخ ارز اختلاف قیمت ارز آزاد و نیمایی دوباره زیاد شده است.

بازگشت به قبل از طرح دارویار با جهش نرخ ارز

این داروساز با اشاره به اینکه در طرح دارویار ارز نیمایی جایگزین ارز ترجیحی شده است بیان کرد: حذف ارز ترجیحی از دارو اقدام خوبی بود اما متاسفانه جهش نرخ ارز باعث شده دوباره شرایط به حالت قبل برگردد و هزینه کارخانه و شرکت های داروسازی نیز بر اساس بازار آزاد به روزرسانی شود و دوباره مشکلات بروز کند. از این رو ادامه مشکلات گریبان داروخانه ها را هم می گیرد و حاشیه سود آن ها را کاهش می دهد و بر روی معیشت آن ها اثر مستقیم می گذارد.

تشکیل سازمان نظام داروسازی خواسته داروسازان است؛ چرا که انجمن های داروسازی قدرت عمل لازم را ندارند و خواسته‌های جامعه داروسازی را نمی توانند پاسخگو باشند

امین لو با اشاره به ضرورت تشکیل سازمان نظام داروسازی افزود: تشکیل این سازمان خواسته داروسازان است؛ چرا که انجمن های داروسازی که زیر نظر وزارت کشور هستند قدرت عمل لازم را ندارند و خواسته‌های جامعه داروسازی را نمی توانند پاسخگو باشند.

این فعال صنعت دارو ادامه داد: اگر سازمان نظام داروسازی تشکیل شود و زیر نظر هیئت وزیران باشد به طور حتم مشکلاتی که در سیستم داروخانه و شرکت های دارویی وجود دارد کاهش می یابد و قدرت پیگیری مشکلات هم بیشتر می شود. از این رو امید است که این مهم در سال جاری اتفاق بیفتد و بتوانیم با قدرت هرچه بیشتر وضعیت صنعت دارویی و داروخانه را بهبود ببخشیم.

کد خبر: ۲۱۷٬۶۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha