۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۰:۴۱
 لزوم تصمیم‌گیری سریع مجلس درباره تصویب قانون مالیات بر عایدی سرمایه
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد

لزوم تصمیم‌گیری سریع مجلس درباره تصویب قانون مالیات بر عایدی سرمایه

دلبری، کارشناس بازار سرمایه گفت: با توجه به شرایط تورمی موجود باید مالیات بر عایدی سرمایه، با نرخ‌هایی بالاتر از نرخ تورمی وجود داشته باشد.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، مهدی دلبری، کارشناس بازار سرمایه اعلام کرد: شعار امسال مهار تورم و رشد تولید نامگذاری شده، اما به نظر می‌رسد هماهنگی و تحقق بین این دو کار سخت باشد چرا که اگر بخواهیم فقط به فکر مهار تورم باشیم باید به سمت قیمت گذاری دستوری برویم و رشد تولید باید با سیاست‌های انبساطی همراه باشد.

او گفت: با توجه به انتظارات تورمی که در بازارهای مختلف حکمفرماست، به خصوص در بازارهای سوداگرانه مانند ملک، طلا، خودرو و ارز چند سالی است که مجلس به دنبال تصویب قانون مالیات بر عایدی سرمایه است.

دلبری در ادامه افزود: البته در اینکه نرخ این مالیات چقدر باشد و شرایط تحقق آن چگونه است و شامل چه کالاهایی شود نظرات مختلفی وجود دارد، اما با توجه به شرایط تورمی موجود به اعتقاد من حتما باید مالیات بر عایدی سرمایه وجود داشته باشد البته با نرخ‌هایی که بالاتر از نرخ تورمی باشند.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: در شرایطی که ارزش یک کالا بیشتر از تورم رشد کرده و سودی ناشی از عدم فعالیت یک دارایی نصیب دارنده آن می‌شود، باید به آن مالیات تعلق بگیرد، اما اگر بازده دارایی آن فرد کمتر از تورم بوده باشد علی القاعده و شرعا نباید مشمول مالیات شود.

وی با اشاره به اینکه بازار مسکن بیشترین نقش در سرمایه‌گذاری را دارد، اعلام کرد: با توجه به اینکه ملک جزو نیازهای اساسی خانوار محسوب می‌شود، حرکات دلالانه و سوداگرانه در این بازار موجب می‌شود که خانوارها تحت فشار اقتصادی زیادی قرار بگیرند.

دلبری گفت: از طرفی در سال گذشته در بازارهای ارزی نیز شاهد خروج ارز بوده‌ایم و مجلس بایستی در خصوص تصویب قانون مالیات بر عایدی سرمایه هر چه زودتر تصمیم گیری کند.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه در بازار خودرو نیز سیاست‌های وزارت صمت در قیمت گذاری باعث شده تا تولید خودروسازها رشد زیادی نداشته باشد، افزود: این اقدامات ممکن است منجر به این شود تا اشتغالزایی کمتری در کشور صورت گیرد.

او اعلام کرد: در ۶ ماه اخیر نیز شاهد کاهش عرضه خودرو در بورس کالا بودیم که باعث شد قیمت برخی از خودروها در بازار افزایش ۱۰۰ درصدی داشته باشد.

دلبری در پایان خاطرنشان کرد: بنا براین اگر بخواهیم مسیر مهار تورم و رشد تولید را همزمان کنترل کنیم بایستی در بازارها و بخصوص در بازارهای کاری آرامش حکم‌فرما باشد. باید شرایط به گونه‌ای باشد تا تولیدکننده بتواند بدون مشکل به تولید خود ادامه دهد و مانند سالیان گذشته شاهد نباشیم که شبکه‌های توزیع و دلالی سود بیشتری را نسبت به شبکه‌های تولید برده‌اند.

کد خبر: ۲۱۷٬۵۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha